Auras Luchian: Orice echipa are nevoie de un limbaj comun de leadership

Auras Luchian este Field Force Manager la EGIS Pharmaceuticals PLC, fiind una dintre cele mai importante companii farmaceutice generice din Europa Centrala de Est. Activitatile companiei incorporeaza toate domeniile lantului valoric farmaceutic. Am stat de vorbă cu Auras pe subiectul relatiei dintre manageri si echipele lor, pe elementele care care stau la baza acestei relatii si cum ajung impreuna la rezultate profesionale si personale.

Relatia dintre manageri si oamenii din echipele lor reprezinta una dintre conexiunile de baza pentru rezultatele pe care acestia le urmaresc impreuna. Din punctul tau de vedere, care sunt cateva dintre lucrurile relevante ale acestui parteneriat de care trebuie sa tina cont atat managerii, cat si oamenii din echipele lor pentru a reusi ceea ce-si propun?

Atat managerul, cat si oamenii din echipa sa au un rol bine definit in livrarea rezultatelor – lucrurile functioneaza cand toti isi cunosc rolul si isi asuma indeplinirea acestuia. De-a lungul anilor, am invatat ca oamenii asteapta de la mine ca manager, cam tot ceea ce si eu astept de la managerul meu! Astfel incat, am constientizat si mi-am insusit cateva principii de lucru ce pot crea o reteta de succes in dezvoltarea unor relatii de munca productive, placute si de lunga durata, cu impact pozitiv in rezultate.

Onestitatea este un ingredient de baza – fara acest ingredient, constructia pe termen mediu si lung este imposibila: vin alaturi de tine, te sustin, ma implic, dau tot ce pot daca te simt alaturi de mine si simt ca merita sa fac acest lucru! Este valabil atat pentru manager, cat si pentru oamenii din echipa.

Transparenta – acest principiu este obligatoriu in dezvoltarea unei echipe: explica deciziile, argumenteaza targetul (“vinde”-l, omul tau are nevoie sa il “cumpere”, sa inteleaga daca il poate livra sau cat poate livra, sa isi manifeste punctul de vedere), la perioade regulate de timp arata-i echipei viziunea, directia in care mergeti si ofera argumentele acestui parcurs, pune cartile pe masa atunci cand exista o problema (colectiva sau individuala), discuta cu oamenii tai si cere-le parerea si … o sa fii surprins, este foarte usor sa tii cont de parerea lor!

Sa adaugam si Atentia la Nevoi & Ofera Suport – manager sau om din echipa, toti avem nevoi, asteptari, valori, situatii particulare: daca celalalt nu tine cont de nevoile tale, de situatia ta particulara, daca nu te ajuta cand ii ceri ajutorul, nici tu nu vei fi motivat sa fii suta la suta implicat, sa dai tot ce poti pentru a influenta rezultatele!

Definirea valorilor – oamenii care fac parte din echipa dau valorile acesteia, iar aceste valori trebuie definite, constientizate si crescute in timp.

Aceste valori constituie substanta lucrului in echipa, liantul ce tine oamenii impreuna in criza, in situatii limita, in livrarea unor obiective “grele”! Daca ma identific cu valorile grupului, voi veni cu drag la job, voi fi motivat sa contribui la dezvoltarea grupului, sa imi aduc aportul!

Apoi cauta in permanenta Provocari Noi – mediul este in continua schimbare, iar ceea ce functiona acum 5-10 ani, nu mai este valabil in prezent! Daca nu accepti provocari noi, daca nu te adaptezi la schimbari chiar cu pretul pierderii confortului obtinut in ani de munca, ei bine, va veni o zi cand vei avea de suferit pentru ca ai ramas doar in zona ta de confort.

As mentiona si Respectul ca ingredient de baza ce nu ar trebui sa lipseasca din aceasta reteta a succesului: din fericire suntem diferiti, avem personalitate si caracter diferite, avem perceptii diferite asupra realitatii si expertiza diferita, dar lucram impreuna si este mare nevoie sa ne acceptam, sa ne controlam emotiile, sa fim constructivi in relationarea cu ceilalti, intr-un cuvant sa il respectam pe celalalt, deoarece doar asa poti construi sustenabil, doar asa poti obtine performanta!

Mai sunt ingrediente de pus intr-o astfel de reteta (fiecare adauga in functie de maturitate, expertiza, preferinte), dar as mai mentiona doar unul singur, fara de care vorbele ar ramane doar vorbe, iar faptele ar fi doar in povesti – este vorba de Competenta: avem competente native sau dobandite, dar oricum ar fi acestea, fiecare om ar trebui sa se ingrijeasca in permanenta de diagnoza competentelor sale (unde sunt azi? cat de dezvoltat sunt? ce mai am de facut?), de dezvoltarea continua competentelor necesare satisfacerii rolului pe care si l-a asumat la interviu, sa ceara si sa dea in permanenta feedback managerului sau in legatura cu aceste competente. Este acceptabil sa nu stii cum sa indeplinesti un task la un moment dat, dar este inacceptabil daca nu iti propui sa te dezvolti, sa inveti, astfel incat data viitoare sa stii!

Noul nostru program open, Executive Leadership Program for Experienced and Senior Managers, este dedicat liderilor din senior managementul organizațiilor și celor care sunt succesori pentru aceste roluri. Este dedicat liderilor care vor ca efortul lor să conteze!

 

Din experienta ta, care este valoarea unui limbaj comun de leadership intr-o echipa? Ce beneficii vezi? In ce fel crezi ca te va ajuta pe tine si pe echipa ta faptul ca ati adoptat impreuna limbajul de leadership SLII?

Un manager isi indeplineste rolul daca echipa il sustine, daca are oameni valorosi in echipa care accepta in mod constient sa contribuie la livrarea unor obiective colective cerute de companie! Valoarea managerului este data (intotdeauna) de echipa lui, nu de calitatile individuale ale acestuia! Dar acest deziderat se obtine in timp, cu multa munca si atentie la detalii!

Competentele unui individ devin valoroase atunci cand acestea produc un rezultat, cand il ajuta pe individ sa isi satisfaca nevoile – pentru armonizarea acestor competente, pentru a reusi sa convingi un grup de oameni sa lucreze impreuna pentru a obtine un rezultat colectiv, sa fie rezilienti si rabdatori pana la livrarea finala a obiectivului, echipa are nevoie de un limbaj comun, de o codificare si o codificare in comunicarea interpersonala unanim acceptata de toti membrii echipei.

Acest limbaj are nevoie de cateva atribute: simplitate, logica, regasirea valorilor in care echipa crede, acest limbaj sa fie eficient si sa armonizeze, sa eficientizeze comunicarea in cadrul echipei!

Odata introdus un astfel de limbaj comun, este nevoie de experimentare, de recalibrare, de adaptare la nevoile concrete ale businessului si ale echipei, toate aceste din ratiunea de a face orice este necesar pentru a ne “face viata” usoara la job, pentru a elimina balastul inutil in activitatea zilnica, pentru ajunge la maturitatea individuala cand poti afirma cu toata increderea: “sunt fericit la job pentru ca aceasta este vointa mea”!

Modul in care lucram si in care raspundem schimbarilor permanente din jur este esential in noua realitate. Daca pana nu demult, depunerea unui “efort minim necesar” aducea suficiente rezultate bune. Acum, o astfel de mentalitate pare greu de acomodat in organizatiile atat de incercate astazi. Care crezi ca sunt abilitatile de self-leadership de care crezi ca ar avea nevoie oamenii atat pentru a-si face viata mai usoara la job, dar sa se si bucure de progrese personale si profesionale?

Am mentionat in expunerea de la intrebarea anterioara ca mediul de lucru este in continua transformare, ca instrumentele invatate acum 5-10 ani, care ne ajutau sa livram rezultate eficient si eficace, azi nu mai functioneaza si este greu de acceptat – stiu, am vazut cat de bine a functionat, dar vad ca acum pare un instrument depasit!

Pentru a tine pasul cu schimbarile, pentru a gasi cele mai potrivite abordari in livrarea rezultatelor impreuna cu echipa, cred ca este nevoie sa ne provocam status quo-ul in permanenta, sa invatam instrumente adaptate la cerintele mediului extern si intern de lucru, adaugand expertizei dobandite perceptii si abordari diferite!

Acesta fiind contextul, cultivand onestitatea, respectul, comunicarea cu accent pe ascultare activa, preocupandu-ne in permanenta sa ne dezvoltam competentele necesare indeplinirii rolului, cultivand excelenta in tot ceea ce facem si implicandu-ne cu responsabilitate in finalizarea obiectivelor pe care ni le-am asumat, pastrand focusul in permanenta pe nevoile celuilalt (cere si ofera feedback), poate fi calea de urmat, “foaia de parcurs” acceptata/agreata de intreaga echipa, care sa conduca spre livrarea rezultatelor si sa ne faca viata placuta in aceasta calatorie!

Constientizarea valorilor grupului ajuta la alinierea indivizilor – fiecare stie si intelege, accepta ca acele valori contribuie la gasirea armoniei la job, la crearea unui climat de incredere si performant in acelasi timp, ce poate oferi fiecarui membru al echipei echilibrul de care are nevoie pentru a se simti valorizat si motivat in livrarea obiectivelor, dar mai cu seama in eliminarea balastului ce ne poate face “viata grea” la serviciu!

Depinde de fiecare individ in parte sa isi faca “viata usoara” la job – iar cand afirm asta, ma gandesc la decizia de a te alatura unui grup la un moment dat, la constientizarea nevoilor pe care tu le ai si cautarea continua de a calibra aceste nevoi cu ce iti poate oferi echipa in care esti, ma refer la curajul de a lua decizii radicale daca jobul de azi te face nefericit, dar mai cu seama ma refer la nevoia de a constientiza in permanenta “motivatia”, scopul pentru care faci ceea ce faci – asta te va ajuta sa ai o viziune clara asupra viitorului, sa stii fara indoiala ce vrei si ce te poate face fericit, sa decizi directia in care mergi pentru a gasi “starea de bine” la job!