Leading for Recovery – Subiectul leadership si cultura organizationala devine tot mai important

Cosmin Alexandru este unul din cei care reprezinta generatia celor care isi doresc cu adevarat o societate mai buna. Este implicat frecvent in initiative educationale si sociale, consultant in proiecte strategice pentru organizatii, co-fondator al mai multor proiecte antreprenoriale inca din anii ’90. Bine conectat la realitatile in care se afla acum companiile, l-am invitat sa ne impartaseasca cum vede el in acest moment temele lor prioritare. 

Ne stim de foarte mult timp: esti antreprenor, esti implicat in conducerea unei scoli de business, esti consultant si coach. Ai interactiuni cu foarte multa lume! Care sunt temele pe care le au acum pe masa de lucru companiile? Care ar fi cateva teme pe care le consideri relevante, la care lucreaza organizatiile si echipele lor executive pentru a trece cu costuri cat mai mici prin criza in care ne aflam?

Cea mai relevanta tema e strategia de business. Pentru clientii mei carora le merge bine in criza, interesul strategic e sa fructifice oportunitati care apar din modificarea conditiilor de piata. Pentru cei care sunt foarte afectati de criza, interesul e de reconsiderare a prioritatilor strategice pentru adaptarea la resursele afectate de criza (mai putine piete, mai putini clienti, mai putini bani).

A doua tema e de strategie organizationala. Companiile isi reconsidera optiunile fie de crestere (investitii, achizitii, oameni noi etc), fie de restrangere (renuntare la sedii, la investitii si la oameni). Subiectul leadership si cultura organizationala devine important pentru ca e un element-cheie care poate face diferenta intre succes si esec in marea incertitudine in care opereaza acum cele mai multe companii. Criza a scos pregnant la suprafata limitarile modelului de conducere bazat pe comanda si control care poate da rezultate, uneori, in medii predictibile, dar care e o piedica majora in contexte incerte si impredictibile, cum e cel de-acum.

A treia tema e inovatia, schimbarea modelului de business. Asta e foarte greu pentru companii care nu si-au construit cultura si structura pentru inovatie, ci pentru executie. Dar nu e imposibil. Ajuta daca inovatia e vazuta ca solutia principala care poate feri compania de irelevanta sau disparitie, nu doar ca un “nice to have” care te-ar pune mai in rand cu lumea.

Care sunt cateva caracteristici ale companiilor care acum se lupta pentru supravietuire, care sunt temele pe care tu crezi ca nu si le-aveau facute cand a lovit pandemia? Ce caracteristici ai vazut ca au companiile si echipele executive care au curajul sa se uite la mai mult decat sa supravietuiasca, care sunt prioritatile lor si unde isi investesc resursele?

E foarte riscant sa evaluam lucrurile in retrospectiva pentru ca mai nimeni nu putea avea temele facute pentru pandemie. Companiile care reusesc acum sa treaca bine prin criza sunt cele care au cultivat in timp, metodic si consecvent, putere de decizie si actiune in echipele aflate cel mai aproape de contactul direct cu realitatea pietei. Doar ele au putut raspunde rapid si corect schimbarilor de piata aproape saptamanale din ultimele luni.

Altfel spus, echipele executive care au dat in ultimii ani – in mod real, nu doar declarat – multa incredere echipelor din prima linie, au primit acum “return on trust” inzecit. Reactiile bune si autonome ale echipelor de la firul ierbii permit echipelor executive sa-si foloseasca timpul, energia si informatiile pentru a lua cele mai bune decizii de investitii sau reorientari de resurse. Echipele executive care nu au operat pe baza de incredere inainte de pandemie sunt acum blocate zi-lumina in rezolvarea sarcinilor si crizelor operationale, cu foarte putin timp si energie ramase pentru deciziile de nivel executiv.

Esti decan la Entrepreneurship Academy. Care sunt cateva din initiativele si actiunile de adaptare a organizatiei la noul context astfel incat sa va creati mai multe sanse pentru a depasi cu bine furtuna prin care trecem? Ce ati fi facut diferit la finalul lui 2019, in felul in care conduceti organizatia, daca stiai ce ar fi urmat sa vina in acest an?

Am fi facut ceva ce ne-am propus sa facem si n-am facut, ca n-am simtit o presiune mare –  sa invatam cum sa cream experiente bune de invatare online. Al doilea lucru cu care am cochetat, dar n-am avansat in 2019, a fost crearea de experiente de invatare pentru studenti in alte spatii decat acele ale facultatii (hub-uri, companii etc.). Cu invatarea online am avansat un semestru intreg, insa mai avem de lucru, cu invatarea in spatii alternative vom incepe sa aplicam imediat ce interactiunile fata in fata vor redeveni posibile. Una peste alta, criza ne-a impins sa ne reconfiguram modelul educational ca sa poata livra maximum de valoare in conditii foarte diferite de cele in care a functionat pana acum.

Marea provocare va fi in toamna, cand va trebui sa incepem cu echipele de studenti noi, din anul intai, direct online. O sa avem nevoie de toata creativitatea de care suntem capabili ca sa putem replica in mediul online cat mai mult din experienta offline de formare a echipelor la inceput de an.


CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 31 august – 2 septembrie

SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.

Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.

SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.

Va invitam in perioada 31 august – 2 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.

DETALII DESPRE CURS OPEN, 31 AUGUST – 2 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM