Leading for Recovery – Putem trece peste orice daca avem incredere unii in altii

Sunt peste 15 ani de cand ma stiu cu Vlad Craioveanu, Co-founder Impact Hub Bucuresti din 2012. Vlad vede peste tot in jurul sau oportunitati de a imbunatati viata oamenilor si e dispus sa munceasca ore in sir ca sa le transforme in realitate. Se uita mereu la solutii si la ce poate face si nu are in vocabular expresii de genul “altii sunt de vina, eu nu am gresit cu nimic”. Criza din 2009 l-a gasit in rol de angajat si l-am invitat sa ne impartaseasca cum trece prin aceste vremuri in rol de antreprenor.

Ati fost pionieri in deschiderea spatiilor de co-working din Romania, se fac in curand 10 ani de la lansarea Impact Hub! Ati inspirat si ati fost un model si pentru altii. Ce inseamna pentru tine sa fii pionier in acest domeniu? Care sunt ingredientele prin care se poate conduce atat de neconventionala cum este a voastra? In ce fel crezi ca a contribuit pionieratul vostru la un mediu de lucru mai atragator si mai creativ in Romania?

Asa este, anul acesta s-au implinit 8 ani de cand am deschis portile primului spatiu Impact Hub, la acel moment ne numeam “The Hub”.  Sunt insa 10 ani de cand am decis impreuna impreuna cu cativa prieteni sa pornim intr-o aventura antreprenoriala. Primii doi ani au fost foarte mult despre gasirea modelului de business coerent si despre testare si validare. De-a lungul anilor am reflectat mult la ceea ce am facut, la toate momentele de succes, dar si la cele in care am esuat. Nu cred ca ne-am propus neaparat sa fim pionieri dintr-o ratiune de orgoliu, ci mai degraba pionieratul a venit natural din ceea ce ne-am propus sa construim, plecand de la ceea ce noi si altii ca noi simteam ca este util si necesar pentru noi ca mediu social si economic.

Cand am pornit cu povestea Impact Hub am avut sansa de a pune visele si aspiratiile inaintea realitatii, pentru a construi pe o foaie alba, fara a avea concurenta de la care sa ne inspiram si sa invatam. Fiecare pas pe care il faceam la inceput pleca de la premisa ca sunt 50% sanse sa functioneaze si 50% sanse sa esueze. Ceea ce a inclinat balanta de multe ori spre un rezultat pozitiv au fost: ambitia echipei initiale, capacitatea enorma de munca, adaptabilitate, si nu in ultimul rand, o oarecare doza de noroc. As vrea sa explic putin partea de noroc, pentru ca poate suna a loterie. Norocul in business nu este chiar o loterie, are si putina matematica si informatie pe care se bazeaza, insa atunci cand lansezi ceva nou in piata, oricat de bine documentat ai fi, te poti trezi ca esti intr-un moment gresit. Poti lansa prea repede si atunci nu reusesti sa ajungi la stabilitate si esuezi.

Ceea ce noi am reusit sa construim prin Impact Hub, cred ca si-a pus amprenta in evolutia mediului local antreprenorial, a fost sursa de inspiratie pentru aproape toti cei care au deschis spatii de co-working in urmatorii ani si, poate cel mai important pentru noi, a aratat ca putem colabora, putem lucra impreuna chiar si atunci cand pare ca nu e asa. Am auzit atat de des oamenii vorbind despre Impact Hub ca despre o “oaza de normalitate” si pot sa confirm ca respectul si colaborarea fac casa buna la noi.

In situatii sub presiune si in perioade de recuperare, ne intoarcem de obicei la ce stim sa facem bine, la ce ne defineste, invatam sa ne miscam intr-un ritm mai lent, pentru a ne recapata fortele si increderea in viitor, pentru a invata iarasi “sa mergem”. Care sunt lucrurile care va definesc si pe care va bazati? Cum va uitati la contextul din jur pentru a realiza mici progrese? Ce conteaza pentru voi cu adevarat in aceasta perioada?

Unul din motivele care ne-au facut sa facem pasul spre antreprenoriat a fost ca am trait ultima criza in postura de angajati, si desi nici unul dintre noi nu a avut de suferit personal, aceasta perioada ne-a lasat timp sa ne gandim la multe lucruri si ne-a incurajat sa ne luam viata in propriile maini.  

Astazi, in contextual curent, cred ca in continuare am luat decizia corecta, desi nu suntem intr-un moment confortabil. Criza curenta, este cu siguranta, cel mai dificil moment pe care il trecem, pentru ca este sistemica, ne afecteaza pe toti si ne-a prins intr-un moment in care la inceputul anului ne-am dublat numarul de spatii disponibile. Insa, momente dificile am mai avut de-a lungul anilor si fiecare din acest momente, la timpul lui erau ca niste monstri uriasi care se pregateau sa ne inghita. Am invatat insa ca business-ul este ca si viata, fiecare etapa vine cu reusitele si provocarile ei si cu cat treci la etapa urmatoare, provocarile vor fi mai complexe, insa experienta acumulata in trecut te ajuta sa treci mai usor prin ele.

Daca l-as teleporta pe Vlad din 2010 si l-as pune sa faca ce face Vlad de astazi, cred ca l-as bloca complet. Deci nu cred ca in momentele dificile ne reintoarcem la a fi cine era la inceput, ci ne uitam in urma si vedem ce ne-a ajutat sa trecem prin altele in trecut. Pentru mine, primul si cel mai important lucru este sa ma asigur ca eu sunt bine. Asta pentru ca oamenii se uita la leadership cu foarte multa atentie si emotiile ajung la ei mai repede decat orice mesaj verbal. Pentru ca avem o echipa foarte apropiata si unita am invatat sa imi gasesc parghiile de a fi mai echilibrat emotional decat acum 10 ani. Putem trece peste orice impreuna daca avem incredere unii in altii ca suntem in control si ca lucram sa gasim solutiile cele mai bune.

Una peste alta, astazi suntem tot aceiasi oameni care eram si la inceputul anului, putin mai ingijorati, insa cu aceeasi ambitie de a gasi solutii la provocari si de a gasi optiunile prin care sa trecem cu bine peste aceasta perioada. Suntem optimsiti incurabili, pentru ca stim ca oricat de greu ar fi, suntem pregatiti sa ne adaptam.

Rabdarea este o virtute in perioade de criza si de recuperare, cand lucrurile revin la normal dupa o perioada mai lunga decat ne-am astepta. Cum faceti sa va antrenati rabdarea? Cum faceti rost si cum va creati resurse suplimentare (energie, timp, bani, etc) pentru a le distribui acolo unde este mai mare nevoie? Bonus: Care este intrebarea, la care daca ai avea raspunsul, te-ai uita cu mai multa incredere la un viitor atat de incert precum este cel de azi? 

Onest vorbind, am resetat multe din obiectivele de anul asta. Majoritatea lucrurilor planuite nu se intampla la fel sau nu se intampla deloc. Daca la inceputul anuluiplanul era despre crestere si rafinare pe modelul de business, acum este mult mai mult despre supravietuire. In conditii normale, am spune ca a supravietui nu inseamna ca este “good business”, insa in momentul asta este. Pentru ca alternativa este mai putin placuta. Prin natura modelului de business, noi suntem extrem de afectati de ce se intampla emotional in randul consumatorilor, pentru ca oricat de mult am lucra pentru a le crea medii de lucru confortabile, nu putem sa luptam cu fricile si temerile personale.

Asta inseamna ca trebuie sa avem rabdare cu evolutia emotionala si de comportament al consumatorilor nostri, sa fim proactivi si sa incercam sa gasim solutii la diverse cereri si sa mentinem, cat de mult putem, totul deasupra apei. Este o situatie fluida si va continua sa fie asa pentru o perioada asa ca trebuie sa jucam un joc fin intre toate – echipa, financiar, clienti.

Pentru bonus: Sunt multe intrebari la care ma pot gandi, insa cred ca sunt doi trei factori care ne vor influenta: cine castiga alegerile din USA, cine castiga alegerile din Romania si cine va confirma primul vaccin eficient pentru Covid-19.


CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 9-11 septembrie

SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.

Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.

SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.

Va invitam in perioada 09-11 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.

DETALII DESPRE CURS OPEN, 9-11 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM