Leading for Recovery – Intrebarile bune aduc claritate
M-am cunoscut cu Lilia Dicu in 2010. Ea explora atunci noi parteneriate, iar Human Invest facea primii pasi in a-si construi o comunitate de coach-i. Dupa mai multe intalniri si conversatii am testat modul agreat de lucru cu ocazia catorva proiecte si asta ne-a ajutat sa ne cunoastem mai bine si sa incepem sa lucram impreuna. Acum Lilia este MCC ICF (Master Certified Coach, International Coach Federation) si unul din seniorii din echipa pe care ne bazam in proiectele provocatoare.
Pe 18 mai, Lilia Dicu va fi unul dintre facilitatorii sesiunii „Cum obtinem claritate in perioadele incerte”, in cadrul unui nou eveniment Virtual Leadership Dialogues. Pentru informatii suplimentare si inscriere in eveniment, accesati ACEST LINK.
Traim momente de incertitudine in care oamenii cauta mijloace care sa le aduca claritate atunci cand se uita la viitor. Cum ar putea managerii sa creeze claritate despre viitor pentru ei insisi? Dar pentru echipele pe care le conduc?
In perioada pe care o traversam acum, mai mult decat oricand avem intrebari fara raspuns. Pare ca timpul s-a rupt in doua. Ce a fost inainte de COVID -19 si un mare semn de intrebare dupa. Nu este prima data cand managerii, mai presus de responsabilitatea din fisa postului, au responsabilitatea pentru a crea un spatiu de siguranta psihologica pentru oamenii pe care ii conduc.
Organizatiile aveau multe victorii cu indeplinirea target-urilor, in ceea ce priveste colaborarea pentru anumite scopuri si finalizarea anumitor procese. Solutia venea din parteneriate, co-creare si angajament. Cadrul era unul familiar, cu o anumita predictibilitate si particularitati. Acum, cand nu exista vizibilitate nici macar pe termen mediu, nu putem avea predictibilitate, informatiile despre viitor se schimba de la o zi la alta, e mai important decat oricand se ne ancoram in realitatea pe care o putem influenta. Planurile pe termen lung se inlocuiesc cu planurile pe termen scurt. Colaborarea si parteneriatele se redefinesc, transparenta e o valuta cu care se pot “achizitiona” motivatia si angajamentul oamenilor. Intotdeauna in perioadele de criza, oamenii au vrut sa descopere sensul, au cautat raspunsuri la un “de ce”, la un “ce”, la un “cum”.
Claritatea pentru manageri si pentru echipele lor poate veni din asumarea incertitudinii si a aventurii ca atunci cand nimic nu e posibil, totul e posibil. Conversatiile oneste, definirea scopurilor pentru urmatoarele 2 luni, redefinirea proceselor de lucru, acceptarea faptului ca oamenii sunt derutati si au nevoie de sustinere, de spiritul echipei de care apartin, sunt repere pentru a ne pastra intr-o zona de incredere si calm. Un lucru este cert, suntem cu totii oameni, si intr-un anume fel, simtim la fel.
In ce fel ne-am putea uita la trecut ca sa castigam claritate cand ne uitam la viitor?
Omenirea a iesit invingatoare din marile teste, exercitandu-si capacitatea creatoare si ramanand in integritate. Nu intotdeauna alegem ce experiente traim sau ce legi se adopta, dar intotdeauna avem alegerea de a ne pozitiona fata de situatiile, realitatea pe care o traim. Avem kilometri de articole despre cum va arata lumea in viitor si nu puteam intelege cum va fi aceasta posibil. Acum, devine mult mai clar ca abilitatile si competentele diferite sunt o moneda de schimb.
O alta valuta este curajul si capacitatea de a crea impreuna cu alti oameni urmarind nevoia si oportunitatea in piata, fie ca ne referim la business-uri, comunitati sau prestari de servicii. Citeam undeva, ca in loc de un singur job full-time, oamenii vor avea mai multe activitati part-time, pe care le vor presta pentru diversi angajatori. Acum vedem acest lucru in timp real. De exemplu, un Manager de Vanzari cu care am lucrat, organizeaza o retea de distributie online pentru alta societate decat cea la care este angajat in acest moment. Mai are un grup de 4 copii pe care ii mediteaza la matematica, el avand un fiu la liceu si ajutandu-l pe acesta si pe prietenii lui pentru a sustine examenele si ofera consultanta antreprenorilor mijlocii pentru reorganizarea fortei de vanzari, diversificarea canalelor de vazare: fizic- consumator, distribuitor si online.
Care ar fi cateva intrebari care i-ar putea ajuta pe manageri sa-si defineasca mai bine prioritatile pentru urmatoarea luna?
Observam ca in aceasta perioada nu mai putem opera cu termene de un an sau 6 luni. Luam in calcul tinte lunare, saptamanale. Observam ce oportunitati apar si cum ne putem folosi de ele. Intrebarile care par a se naste sunt: Care sunt partenerii implicati in tot lantul de valoare? Ce se asteapta ei de la noi, ce ne asteptam noi de la ei? Cum crestem si invatam impreuna in aceasta situatie? Care este scopul nostru in aceasta perioada? Ce putem face impreuna ca echipa ce nu putem face individual? Cum suntem mai mult decat suma partilor in acest context? Cu cine e necesar sa ne conectam? Ce e necesar sa punem in discutie pentru un “win-win-win” (cate un win pentru ambii parteneri si relatia de business in sine).
Cum te-ai simtit tu cand ai trecut printr-o perioada similara in trecut? Ce greseli crezi ca ai facut atunci, uitandu-te acum in urma? Ce crezi ca ai facut atunci bine? Ce ti-ai propus sa faci diferit acum?
Perioada pandemiei, care reprezinta si o criza economica este o lectie pentru toata lumea. Se dezvolta noi comportamente, se creeaza noi obisnuinte si preferinte ale oamenilor. Deci se schimba profilul consumatorului. Aceasta ne deschide oportunitatea pentru dezvoltarea produselor noi de orice fel, de la bunuri de consum, sisteme de invatare de calitate in mediul online pana la mastile de protectie cu floricele.
Eu definesc ca am trecut print-o criza cand am schimbat profesia in 2007, trecand din management in consultanta si coaching. Nu am stiut atunci ca o piata tanara are o alta dinamica decat o piata matura, imi era greu sa ma dedic scopului pe care il gasisem si nu credeam ca atitudinea bate aptitudinea. Astazi stiu ca oamenii simpli pot construi afaceri complexe, consecventa, disciplina si viziunea sunt retete de succes, ca oamenii construiesc lucruri extraordinare numai alaturi de alti oameni, carora le pasa. Cu alte cuvinte, criza sau nu, viata intotdeauna va gasi o cale pentru evolutie, inovatie si in joc raman doar cei, care nu se iau in serios, ci inteleg regulile jocului si gasesc placerea de a se bucura de el!