Leading for Recovery – Empatia, transparenta si viteza de reactie sunt acum foarte importante
Mihaela Popa este Head of Human Resources Hella Romania de peste 6 ani, construindu-si o reputatie profesionala excelenta in cei peste 20 de ani de cand lucreaza in domeniu HR. Ne stim de mult timp, iar prietenii ii cunosc pasiunile pentru sport si muzica. Am invitat-o sa ne impartaseasca felul in care organzatia in care lucreaza se adapteaza la noua realitate si cum se incarca ea cu energie pozitiva in aceste vremuri.
Ai foarte multa experienta in rol de HR Director si ai prins criza financiara din 2009 intr-un astfel de rol, ca parte dintr-o echipa executiva. Care erau atunci ingrijorarile angajatilor? Care sunt cele asemanatoare cu cele de acum? Care ar fi cele diferite fata de criza prezenta? Ce lectii de leadership din anii 2009 – 2010 iti sunt acum de folos?
Criza din 2009 a fost generata de alte cauze decat cele care au condus spre criza pe care o traversam acum. Imi amintesc ca la interviul de angajare, in 2008, discutam de provocari in a recruta angajati, de a-i retine intr-o echipa, apoi, la scurt timp, situatia s-a schimbat 180 de grade. Atunci, prima securitatea financiara, cum poate un angajat sa primeasca venituri compensatorii astfel incat sa depaseasca perioada de criza pana la gasirea unui nou loc de munca. Cei care au intrat in somaj tehnic au fost nevoiti sa isi ajusteze cheltuielile. Acum ne confruntam si cu o criza medicala, care determina noi si noi variabile. Se schimba multe de la o zi la alta. Pandemia ne aduce o noutate in plus, acea de a fi nevoiti sa gestionam siguranta sanatatii fie ca suntem la job, fie ca lucram de acasa, fie ca suntem in somaj tehnic.
Avem restrictii in deplasare, iar vizitele de afaceri, care inainte se concretizau cu decizii, acum sunt oprite pentru a preveni imbolnavirile. Nu am avut astfel de situatii in 2009. In contextul actual, si daca ai posibilitate sa iti continui activitatea, pentru ca ai clienti si cerere, nu poti.
Existau pana acum dezbateri despre schimbarile prognozate pentru piata muncii, despre noi modele de business considerate tendinte. Unele deja se manifestau, de exemplu munca de acasa, munca in spatiul online. Pandemia ne-a determinat sa reactionam, iar diferenta s-a vazut in viteza de adaptare la un nou mod de a ne desfasura activitatea.
Am trait cu totii o schimbare brusca, care, in mod evident, i-a afectat pe multi, atat in ceea ce priveste siguranta sanatatii proprii si a celor din familie, cat si financiar. In aceste conditii, cand totul se schimba si vizibilitatea masurilor e limitata, e o provocare sa comunici clar si transparent ce se intampla, ce e de facut, cum ii tii aproape pe oameni intr-o stare cat mai echilibrata. Si ma refer aici la mai multe aspecte, la legislatie, la cerintele de business, la infrastructura pe care trebuie sa o asiguri pentru ca oamenii sa poata lucra de acasa. Pentru cei cu volum redus de lucru sau oprit sunt alte aspecte de avut in vedere in ceea ce priveste asigurarea partii financiare. Intrebarile care se pun frecvent si au nevoie de raspuns sunt: sub ce forma, pana cand?
Consider ca intr-o situatie de criza e important sa comunici cu oamenii transparent si de aproape. Chiar daca nu ai acum toate raspunsurile, cel putin sa fii acolo, sa asculti si sa revii in cel mai scurt timp cu o informatie. Sa arati ca te preocupa sa gasesti solutii pe care sa le si poti implementa cat mai repede. O criza te educa sa lucrezi si sa iei decizii cu informatii care stii ca se pot schimba sau pe care le ai doar partial. Devii agil.
Cum ati decis sa va sprijiniti organizatia si oamenii in lunile care au trecut? Cum va uitati la lunile care urmeaza si care sunt asteptarile pe care le aveti de la angajati? Cum le recomandati managerilor vostri sa-si conduca echipele – la orice nivel din organizatie – in vremuri cu o incertitudine atat de mare?
Volumul de comunicare a fost mult mai mare in aceasta perioada. Avem o echipa de criza in care discutam despre conditii de sanatate, de securitate in munca, implementam masuri care sa protejeze colegii, asiguram infrastructura IT pentru munca de acasa si, ca o consecinta a crizei, gestionam zonele in care s-a redus activitatea. Nu am fost nevoiti sa renuntam la angajati si am pastrat beneficiile. Ca structura, suntem o companie complexa, avem patru divizii de business si structuri de management separate care trebuie sa aplice masuri si politici integrate.
Ne intalnim regulat online pentru a discuta o serie de nevoi interne. Scopul este ca toata lumea sa aiba aceeasi informatie, sa stie toti cum pot contribui la ceea ce e nevoie sa fie facut. Colaborarea si comunicarea foarte stransa sunt doua elemente esentiale care ne asigura stabilitate.
Tu cum te incarci cu energie pozitiva astfel incat sa fii cat mai constructiva in aceasta perioada? Care sunt calitatile umane ale oamenilor care crezi ca ajuta o echipa sa treaca mai usor impreuna prin vremuri dificile si sa se recupereze mai bine dupa furtuna?
Sunt un “problem solver” de felul meu si ma gandesc ca, intr-o situatie de criza precum aceasta, cineva trebuie sa faca ceva si sa faca lucrurile cat de bine poate. Intr-un fel sau altul lumea merge inainte. Cred ca cel mai dezavantajos este sa stai pe loc. Diferenta se observa cel mai bine in situatii complicate, pentru ca aici se manifesta calitatile pe care le avem fiecare si, de asemenea, iese la iveala esenta culturii organizationale. Empatia, hotararea, viteza de reactie si cea de anticipare sunt importante acum. Si, mai ales, abilitatea de a lucra cu informatii in continua schimbare. Ma astept sa mai dureze aceasta situatie si cred ca ne vom vedea schimbati dupa. Va conta enorm de mult, pentru noi toti, modul in care ne-am purtat unii cu altii in vremurile acestea.
CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 20-22 iulie
SLII este cel mai cunoscut model de leadership din lume. La baza acestui model sta dezvoltarea abilitatii unui lider de a diagnostica nevoile unui individ sau a unei echipe. Apoi, in functie de aceasta diagnoza, liderul trebuie sa aleaga stilul de leadership potrivit nevoilor acelei persoane sau echipe. Construite pentru indivizi, echipe sau organizatii, programele situationale Blanchard echipeaza oamenii de la fiecare nivel cu competente de leadership. Noul design al cursului, The SLII Experience™, utilizeaza cele mai inovative tehnici de invatare pentru a asigura o experienta cat mai buna pentru participant.
Va invitam in perioada 20-22 iulie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.
DETALII DESPRE CURS OPEN, 20-22 IULIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM