E nevoie de o intreaga societate pentru a transforma institutiile publice

Felul in care functioneaza institutiile publice ale unei tari reflecta felul in care functioneaza societatea in ansamblul ei. Ma uit la cateva teme de baza. La atentia pe care o arata eticii, colaborarii interne si serviciului public. La inventivitatea si disponibilitatea colectiva de a privi in viitor, la eficienta proceselor si a protocoalelor birocratice administrative. La curajul de a actiona si la capacitatea de efort voluntar. Sunt lucruri care fac dintr-o institutie publica fie o greutate inutil de carat in spate pentru societate, fie un sprijin real pentru o viata mai buna a cetatenilor ei.


De ani buni de zile multe din institutiile publice romanesti par a fi colonizate de forte intunecate. Ne intretin subtil mentalitatea si conversatiile de cautare a vinovatilor si ne tin constant intr-o pozitie de defensiva. Sunt aratate public frecvent doar ca exemplu pentru coruptie si sunt abuzate in interesul personal al celor cu pozitii privilegiate.

Cine e dominat de frica, propaga frica

Institutiile publice anchilozate sunt ele insele dominate de frica. Propaga frica si intimidare la randul lor. Si exact asta li se intoarce ca un bumerang inapoi dinspre societate: atrag acuzatii si blamare. Excesele si abuzurile sunt stilul lor de viata. Se ingroapa singure in reguli peste reguli crezand ca astfel le va creste nivelul de integritate – lucru care duce insa la formarea unui exces de retele sociale subterane, paralele, care conduc de fapt institutia (un cerc vicios greu de spart, pentru ca mai multe reguli atrag si o nevoie mai mare de control). De prezenta in spatiul public profita abuziv doar cei cu pozitii ierarhice inalte. Rar aud de reusite ale unui functionar de rang inferior si nici nu-i cunoastem pe acestia decat atunci cand sunt acuzati, judecati sau gasiti vinovati cu ceva.

Institutiile publice anchilozate sunt fragile, speriate, incordate, mereu in defensiva, intretin o cultura nationala de cautare a vinovatilor, de rivalitate intre diverse grupuri si factiuni. Ele ne “ajuta” sa ne cultivam chiar noi insine convingerea ca atunci cand vom gasi vinovati si vom depista cauza lucrului rau, acesta nu se va mai repeta daca vom avea legislatia potrivita. Institutiile publice anchilozate ne “ajuta” sa acceptam si sa credem ca forta, ofensiva, presiunea constanta, pozitia aroganta de superioritate, intimidarea, atacarea punctelor slabe si contra-atacul neasteptat sunt mijloacele optime de conducere si care ne vor indrepta catre o viata mai buna in societate.

Povestea liderului salvator este o fantezie adolescentina

Modernizarea si transformarea institutiilor publice nu vor putea fi realizate de un lider salvator. Asteptarea liderului salvator este o fantezie adolescentina care nu creaza decat pasivitate, confort si complacere in societate, intretine atitudinea de blamare. “It takes a village to raise a child” (E nevoie de un intreg sat pentru a creste un copil”), spune o vorba veche. Ma hazardez sa parafrazez si sa spun ca “E nevoie de o intreaga societate pentru a transforma institutiile noastre publice”. O institutie se modernizeaza prin efortul si sustinerea colectiva a angajatilor si a membrilor sai, iar acestia sunt vecinii si prietenii nostri, oamenii de langa noi, din familiile noastre.

De aceea, fie ca vorbim de biblioteci, agentii guvernamentale, scoli publice, muzee, prefecturi sau primarii, directii si inspectorate judetene, si asa mai departe, calitatea conversatiilor pe care le avem in societate unii cu altii are forta transformatoare. Calitatea conversatiilor dintre noi, dintre membrii acestor organizatii, a conversatiilor dintre institutiile publice este chiar cea care le-ar putea moderniza. Oriunde, principalele parghii pentru o reforma reale sunt limbajul pe care il utilizam si intrebarile pe care ni le punem. Cu ajutorul lor trebuie sa invatam sa temperam nevoia excesiva de pragmatism si concret, cinismul rece, nepasator si infumurat, deprimarea trista si spaima de greseala care curg prin sistemul nervos al unei institutii calcifiate.

Conversatiile diferite din societate transforma institutiile publice

Transformarea conversatiilor din societate va contribui la transformarea institutiilor publice. Conversatiile au forta de a crea un nou narativ, o poveste alternativa. Suntem cu totii responsabili pentru impactul pe care il are limbajul pe care il folosim. Cand limbajul nostru colectiv se va transforma, el va transforma si institutiile noastre publice. Societatea noastra are nevoie sa invete sa foloseasca firesc intrebarile si conversatiile care ne duc de la cautarea greselilor si a vinovatilor la oportunitati de evolutie, de la excesul de reguli si birocratie, la responsabilitate individuala si cooperare, de la consumatori ai serviciilor publice, la contributori pentru servicii publice mai bune.

Transformarea limbajului, a conversatiilor si a intrebarilor dintr-o institutie publica poate aduce energia proaspata, vie care sa o revigoreze. Asumarea acestei responsabilitati de catre fiecare dintre noi in viata de zi cu zi este contributia pe care o putem avea la modernizarea acestora.

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”