Calitatea leadership-ului reflecta nivelul de maturitate
Poate ca unele din gandurile de mai jos ti se par familiare daca esti manager intr-o companie:
- “De ce sa-mi bat capul cu lucruri care oricum nu conteaza pe aici! Vad ca o duc bine si sunt fericiti cei care isi urmaresc interesul personal, care stiu sa se fofileze si care stiu sa se strecoare…
- “Nu e firma mea, m-au dezamagit, nu vad la managerii de sus atitudinea pe care ei ne-o cer noua. Sa vad ce o sa faca cand nu o sa le mai tin spatele si o sa-i las balta.”
- “Stii ce? Nu o sa-mi pese decat de mine: nu vreau batai de cap, am rate de platit, vreau sa imi iau salariul, fac atat cat sa nu ma dea afara, si-om vedea cum mai merg lucrurile pe aici.”
Dar cat de mature sunt acestea? Multi oameni isi doresc pozitia de manager, dar renunta pe parcurs la misiunea rolului lor: construirea unui scop comun din interese individuale, asezarea valorilor constructive in centrul vietii echipei pe care o conduc, performanta prin calitatile celor din echipa.
Nivelul de maturitate al unui manager se vede in calitatea leadership-ului sau, iar aceasta este data in primul rand de natura scopului si a valorilor personale. Natura scopului si a valorilor arata astfel nivelul de maturitate al unui manager.
Scopul personal: In ce masura te-ai asezat in slujba sistemului din care ai ales sa faci parte si in ce masura folosesti sistemul in slujba ta? Pui oamenii in defensiva cand interactionezi cu ei sau le creezi contextul de a se pune in valoare, de a-si dori sa se implice si sa contribuie? In ce masura scopul tau personal reflecta o filozofie de viata individualista si in ce masura aduce o colaborare mai buna in mediul in care lucrezi? Interventiile si intrebarile tale dintr-o sedinta aduc reflectoarele pe tine sau intaresc colaborarea dintre oamenii din jurul tau? Exploreaza natura motivatiei pentru care ai ales sa fii manager si vei afla multe despre natura scopului personal. “De ce vrei sa fii manager?” este o intrebare din care poti descoperi multe despre scopul tau personal.
Valorile personale: Cum iti petreci timpul ca manager reflecta foarte bine natura valorilor personale. Uita-te in agenda ta de-a lungul a catorva saptamani: cat de prezent si disponibil sa sprijini te-au simtit cei pe care ii conduci? Cum ii sustii pe cei care vrei sa te sustina? Atunci cand i-ai ascultat, ai facut-o pentru a le intari propria autonomie, incredere in ei insisi, pentru a-i sprijini sa fie mai creativi sau pentru a colecta informatii pentru tine, pentru a-ti construi un argument care sa te faca castigator, pentru a obtine informatii care sa-ti intareasca pozitia de putere? Intentiile nespuse ale actiunilor tale reflecta cu adevarat calitatea valorilor personale si impactul rolului de manager pe care il ai.
Un scop personal matur are o dimensiune nobila autentica, urmareste un impact social pozitiv, este unul care contribuie la cresterea calitatii vietii. Managerii care au aceasta optica dau dovada de maturitate si creaza firesc contextul potrivit pentru ca echipa lor sa progreseze, sa genereze energie pozitiva si sa se bucure de reusite. Valorile mature sunt valori constructive, alese constient, dezvoltate constant in fiecare zi si sunt asezate cat mai frecvent in centrul interactiunilor cu cei din jur.
Definiti-va valorile si cultivati-le: mediile si perioadele neprielnice poate ca ajuta cel mai mult sa vi le conturati. Ne maturizam atunci cand ne maturizam scopul si valorile personale. Cresteti calitatea leadership-ului personal pentru a va sustine propriul proces de maturizare si nu pentru ca vi se cere, nu pentru ca e la moda, nu pentru popularitate sau un castig de imagine!