Leading for Recovery – “Test fast/fail fast/improve fast”

Elena Marineci face parte din generatia tanara pe care ne-am propus sa o crestem in Human Invest in anii 2005 – 2006. Dupa aproape 15 ani suntem in continuare parteneri: am fost norocosi sa o avem mereu in preajma, isi face treaba cu profesionalism in programele in care se implica si invatam continuu de la ea. 

Esti implicata si participi la multe conversatii in perioada asta, in multe grupuri. Care sunt cele mai dese preocupari pe care le auzi de la cei care sunt manageri si care au responsabilitatea conducerii altor oameni? Care sunt lucrurile pe care managerii simt ca le au in control si care nu?

Cred ca sunt multe linii narative pe care le putem urmari, pentru ca desi avem un cadru general al pandemiei, particularitatile cu care aceasta perioada este traita de fiecare persoana in parte difera foarte mult. Cand spun particularitati ma refer la variabile care tin de companie si variabile care tin de contextul personal.

Un manager angajat intr-o companie care face parte dintr-o industrie neafectata, care isi continua programul ca si pana acum, dar in mediu virtual, va avea un cu totul alt set de preocupari decat cineva care face parte dintr-o industrie care acum are majoritatea activitatilor suspendate. In mod similar, un manager care este blocat intr-un apartament de bloc cu doi copii mici si fara niciun ajutor suplimentar de la bunici/bone etc. va trai provocari semnificativ diferite fata de cineva care locuieste la curte sau nu are copii.

Am avut deci conversatii cu manageri care simt ca nu au nimic sub control si ca le fuge pamantul de sub picioare, si cu manageri care se simt chiar mai productivi in acest nou context. Preocuparile care au aparut in conversatii sunt foarte diverse in jurul unor astfel de intrebari:

  • Cum gestionez anxietatea si tumultul emotional al colegilor mei?
  • Cum imi ajut echipa sa ramana productiva in conditii de stres (suprasolicitare, consum emotional)?
  • Cum fac sa creez totusi contexte de invatare si conectare pentru echipa mea cand presiunea de a livra rezultate este foarte mare?
  • Cum pot sa creez contexte de inovare?
  • Cum ma pastrez pe mine motivat si eficient in conditiile unor provocari personale diverse?

Care sunt cateva din initiativele si planurile de “recovery” pentru echipele lor de care vorbesc managerii?

Am auzit de zoom coffee/beer/wine sessions, am remarcat la unii manageri o frecventa mai mare a intalnirilor 1:1, avem clienti cu care facem sesiuni de Virtual Team Building pentru a tine energia sus si a pastra oamenii intr-un mindset ludic & creativ, am vazut ca newsletter-urile interne functioneaza tare bine in echipele mai mari si creeaza un sentiment de incredere si transparenta. La multi dintre cei cu care am vorbit, coaching-ul era foarte sus pe lista strategiilor care sunt de ajutor. Si foarte multe feedbackuri pozitive am auzit despre diverse webinarii si traininguri online.

Ce cred eu ca e foarte important in contextul “virtualizarii” muncii de echipa, tine de adaptarea comunicarii. Si pentru ca “adaptarea comunicarii” este o exprimare destul de abstracta, am in minte cateva exemple:

  • Cum obtinem claritate pe roluri si responsabilitati / asteptari pe care le avem unii de la ceilalti? Nu doar in rolurile noastre de specialisti, ci si in cele de participanti la diverse intalniri online. Cine faciliteaza, cine ia notite, cine se asigura ca respectam timpul, sau ca ramanem ancorati in subiecte relevante?
  • Cu ce intentie comunicam? Vrem sa rezolvam o problema? Vrem sa ne reconectam emotional cu oamenii din echipa? Vrem sa facem o anamneza a starii emotionale/motivationale a noastra si a colegilor? Cred ca este important, ca manager, sa ai o harta mentala a motivelor pentru care esti in acel call/zoom/etc, si sa creezi un cadru clar pentru fiecare din acele motive.
  • Care este procesul decizional pe care il agreati ca echipa in acest nou context? Este nevoie de unanimitate pentru a decide? Daca da, cum o atingeti, si cat timp sunteti dispusi sa investiti in asta? Daca nu, cine decide – majoritatea sau cel mai senior din echipa? Care sunt principiile (agreate sau subintelese) de exprimare a opiniilor, de facut schimb de informatii, sau de trecut la actiune?

Procesul comunicarii se bazeaza foarte multa pe “descifrarea” unor semnale. In mediul online nivelul de ambiguitate al acelor semnale creste semnificativ, iar importanta claritatii creste proportional. Din acest motiv, cred ca este important sa fim foarte atenti cum “contractam” o interactiune cat mai clara si cu cat mai putin loc lasat presupunerilor.

Vorbind de propriul tau plan de “recovery”, ce beneficii si ce costuri ti-ar aduce o resetare radicala a felului in care tu muncesti? 

Primul beneficiu care imi vine in minte este acela de antrenament si flexibilizare mentala. Una dintre vorbele mele preferate este “totul se intampla in tampla”, de aceea cred ca si aceasta provocare pe care o traversam acum isi are mare parte din resurse si obstacole in spatiul pe care il avem intre urechi. Convingerea mea este ca o sa ies din perioada asta mai agila si mai adaptabila. Dincolo de asta, incep sa vad un mare beneficiu al unei schimbari radicale in faptul ca mai mult online inseamna si o piata semnificativ mai mare pe care pot sa o accesez, ceea ce imi da niste perspective de business interesante.

La capitolul costuri, cele mai “dureroase” pentru mine sunt de natura fizica si emotionala. Fizic – pentru ca dupa prea multe ore cu ochii in ecran imi simt ochii si corpul semnificativ mai obositi decat inainte; si emotional – pentru ca eu cred ca traim cu totii un soi de doliu dupa realitatea care ramane in urma, iar acest doliu, la fel ca oricare altul, are nevoie de atentia noastra ca sa ne lase sa ne desprindem si sa mergem usor mai departe.

Dincolo de cele spuse mai sus, pentru mine cel mai important acum este sa imi gasesc confortul in a sta cu confuzia si a nu cauta sa umplu golul informational cu scenarii create de propria-mi imaginatie. In felul asta cred ca pot avea o calitate a atentiei mult mai profunda la ce se intampla in jurul meu si pot evita anumite biasuri cognitive care vor cauta sa ma convinga ca scenariul pe care mi-l fac in cap este si cel adevarat. Realitatea este ca nu stiu cum vor arata urmatoarele luni, si nici cat de radicale vor fi schimbarile pe care voi avea nevoie sa le fac din punct de vedere profesional, asa ca cea mai buna strategie pentru mine acum este test fast/fail fast/improve fast!


🗓 SAVE THE DATE: 3 iunie | Un nou eveniment din seria Leading for Recovery

Seria de evenimente Leading for Recovery continua cu tema „Parteneri si clienti mai loiali prin simplificare”, cu invitati foarte intersanti, cu lectii personale transparente, cu lucru in grupe mici, aceste dialoguri vor oferi tuturor inspiratie pentru a ne sustine in eforturile pe care le facem in aceste zile. Detalii despre acest eveniment gasiti AICI.