Leading for Recovery – Munca in echipa este ingredientul principal

Giulio Hostina s-a alaturat echipei noastre la momentul potrivit si au trecut deja peste doi ani si jumatate de atunci. Clientii lui descopera in el un interlocutor de incredere prin etica si prin profesionalism, iar noi un adevarat team-player care a intarit spiritul de colaborare din organizatie. Echipa noastra de Client Service este acum in prima linie si cum Geo este parte a acesteia l-am invitat sa ne impartaseasca cum se vad de la el nevoile actuale ale clientilor nostri.

In lunile aprilie si mai ai fost in prima linie, incercand sa oferi clientilor nostri cele mai bune solutii de training si coaching in mediul virtual care sa ii ajute sa treaca mai usor peste perioada de “lockdown”. Cum i-ai gasit pe clienti? Ce teme ii preocupau? Care a fost motivele pentru care au apreciat proiectele dezvoltate impreuna?

Am sa incep dialogul nostru cu o replica dintr-un film serial pe care-l urmaresc de cateva saptamani: “Viitorul vine, fie ca esti pregatit sau nu”. Este o fraza foarte relevanta pentru aceasta perioada si as putea spune ca m-a ajutat sa ma uit cu mai multa incredere si usurinta la lucrurile pe care le facem eu si echipele din care fac parte.

In conversatiile cu clienti, parteneri, prieteni (referindu-ma la replica de mai sus) am gasit reactii interesante, de la neincredere in viitor, oricum ar arata acesta, pana la convingerea ca aceasta perioada a venit inclusiv cu oportunitati de regandire a mecanismelor de lucru prezente in organizatii. Totusi, un lucru pare cert in aceste zile: daca toti s-ar teme sa piarda, cum ar mai poate cineva sa castige! In ansambu, intorcandu-ma la intrebarea ta, cred ca o preocupare importanta in organizatii ar putea fi, spusa putin altfel decat anterior, urmatoarea: cum sa sustinem si cum sa dam directie unui angrenaj (oameni, echipe, firme) intr-un mediu aproape impredictibil?

Mai specific vorbind, temele de interes ale clientilor au fost determinate de modul in care companiile au fost mai mult sau mai putin pregatite pentru bulversarea societatii si a pietelor, si de conjunctura in care o majoritate a angajatilor a fost nevoita sa activeze de-acasa sau chiar sa nu isi mai gaseasca locul si sensul. Ambii factori au impactat mindset-ul, relatiile interumane, procesele specifice de leadership. Este cazul tipic in care ceva din exterior (“lockdown” in cazul de fata) are un impact atat de mare asupra modului in care erai obisnuit sa faci lucrurile: te intrebi unde sa te asezi pe spectrul dintre agilitate (capacitatea de a actiona flexibil) si stabilitate (nevoia de a pastra ceea ce ti-a adus valoare pana acum)?

O prima preocupare pe masa companiilor a fost intrebarea “ce anume sa pastrez si ce anume trebuie sa schimb pentru a traversa noul context”? Iar pentru ca zona noastra prin care acordam sprijin companiilor este cea a proceselor de leadership, as rezuma aici doua mijloace esentiale:

  • La nivel personal: in ce fel “libertatea” cu care oamenii s-au trezit dintr-o data poate aduce de fapt plus-valoare sistemelor organizationale? Oamenii care s-au trezit acasa a doua zi s-au intrebat “ce fac acum cu libertatea mea?” Iar leadership-ul s-a intrebat “eu cum gestionez libertatea oamenilor?” De aici au decurs o serie de interventii ale echipelor noastre in zonele de self-leadership, de delegare, de conducere a oamenilor de la distanta.
  • La nivel de echipe, strans legata de prima, este cea a modului in care instrumentul conversatiei ii ajuta pe manageri sa pastreze echipele functionale si angajate in vremuri tulburi. O buna parte dintre clienti ne-au solicitat solutii in aceasta perioada pentru a veni in sprijinul consolidarii echipelor, pastrarii unui nivel optim de angajament, de management al increderii reciproce.

O a doua preocupare pe care o parte dintre firme o resimte a aparut in contextul variabilitatii capacitatii de “productie” (ca urmare a scaderii cererii sau urmare a reorganizarii interne), fapt care te duce la prima vedere la necesitatea unei eficientizari a activitatilor si resurselor. Insa, ramane un spatiu al improvizatiei, creativitatii si schimbului de idei neexploatat intotdeauna in majoritatea companiilor: aici am intervenit pentru a ne ajuta clientii sa exploreze si sa creeze optiuni pe care pana atunci nu le intrevedeau, dar stiau intr-un fel ca sunt acolo, la-ndemana. Nu ramanea decat sa le cautam, sa le descoperim impreuna. In genul acesta de proiecte echipele noastre de facilitatori si traineri reusesc sa contribuie major in clarificarea si reconfigurarea mecanismelor interne ale clientilor de a valorifica capabilitatile oamenilor si echipelor.

In ce masura au contat pentru clientii nostri diverse componente ale proiectelor: design-ul personalizat, pretul, experienta anterioara a colegilor nostri de lucru in mediu virtual, viteza de raspuns, infrastructura digitala pe care o avem, etc?

Reactiile companiilor la mutarea invatarii in spatiul virtual au fost diferite, de la cele care au imbratisat-o instant – cu scopul strategic de a dezvolta noi competente, pana la cele care au ramas intr-un fel de expectativa, cu speranta ca lucrurile se vor intoarce la “normal”. O a treia categorie au fost firmele care au testat solutiile de virtual learning, pe principiu “pofta vine mancand”.

Prioritatea mea a fost de a-i “invata” constant pe clientii cu care vorbeam cum sa invete in spatiul virtual. Deci o buna parte din timpul meu si al colegilor a fost alocat in a ne consulta partenerii despre cum sa treca prin acest proces de invatare virtuala. Cateva aspecte au contribuit decisiv in acest sens:

  • Efortul de translatare a unui continut specific (fie el despre leadership, conversatii de feedback sau performanta echipelor) intr-un design care sa permita oamenilor sa-l invete si sa-l exerseze in spatiul virtual. Sprijinul partenerilor nostri de la The Ken Blanchard Companies a fost unul instant, foarte bine structurat si care a permis transferul experientei lor de peste 10 ani in procese de invatare virtuala catre echipa din Romania in mai putin de o luna.
  • Echipele mixte din Romania formate din colegi din Product Development, pe de o parte, facilitatori/trainer/coachi pe de alta parte, si colegi din Client Service pe de cealalta parte, au lucrat impreuna pentru a construi solutiile adecvate. Ca trainer in spatiu virtual beneficiezi evident de un set de abilitati transferabile pe care le-ai folosit ani la rand in spatiul clasic de sala. Insa nu sunt suficiente acestea, pentru ca in virtual nu faci exact aceleasi lucruri ca in clasa. Ai nevoie de un nou set de abilitati, printre care cele legate de folosirea platformelor de virtual meetings, de redesign al continutului, de facilitare virtuala etc. Iar proiectele pe care le angajam in continuare ne spun ca suntem pe drumul cel bun!

Ca membru in echipa noastra de Client Service, cat conteaza cooperarea si sustinerea reciproca a altor colegi in astfel de vremuri dificile? Care este pricipalul sprijin pe care il simti cand faci parte dintr-o echipa?

Cred ca venirea mea in parteneriatul cu Human Invest coincide, mai mut sau mai putin intentionat, cu o practica care si-a dovedit succesul major, si anume aceea de co-account management. Acest lucru a creat premizele pentru o viteza de reactie la piata de cel putin doua ori mai mare decat inainte. In plus, calitatea discutiilor si solutiilor este pe masura acestui input dublu pe care clientii il primesc de la noi.

In al doilea rand, Human Invest lucreaza pe principiul de “associates”, practic toti oamenii din echipa de Client Service sunt profesionisti independenti, fiecare stiind cum sa-si dozeze implicarea si efortul in functie de obiectivele personale. Aceasta lasa loc la o un gen de libertate de actiune si decizie care mie, personal, mi se potriveste foarte bine. Spatiile in care te poti aseza in acest model de business sunt diversificate, prin urmare e loc pentru multa initiativa si actiune.

Colaboararea dintre noi s-a dovedit ingredientul principal al trecerii cu bine prin perioada aceasta. Pot spune o prima impresie dupa aproape 3 luni de lockdown: in profida distantarii fizice, cred ca am decoperit foarte multe unii despre altii si am strans niste legaturi latente intre noi, invizibile pana acum. Si cred ca ne-a ajutat si Zoom-ul in acest sens, pentru ca intr-un fel esti mai aproape de celalalt decat in spatiul social clasic. Apropierea psihica pare mai de neocolit intr-un fel: vrei nu vrei, esti ochi in ochi, “mano a mano” in spatiul virtual. Iar atunci cand acest lucru se intampla natural, de la sine, e cat se poate de benefic pentru increderea reciproca intre memrii unei echipe.

Si pentru ca am inceput cu un citat, o sa inchei cu un altul, dintr-un film celebru: “Acesta este inceputul unei frumoase prietenii” (Casablanca, 1942).


CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 20-22 iulie


SLII este cel mai cunoscut model de leadership din lume. La baza acestui model sta dezvoltarea abilitatii unui lider de a diagnostica nevoile unui individ sau a unei echipe. Apoi, in functie de aceasta diagnoza, liderul trebuie sa aleaga stilul de leadership potrivit nevoilor acelei persoane sau echipe. Construite pentru indivizi, echipe sau organizatii, programele situationale Blanchard echipeaza oamenii de la fiecare nivel cu competente de leadership. Noul design al cursului, The SLII Experience™, utilizeaza cele mai inovative tehnici de invatare pentru a asigura o experienta cat mai buna pentru participant.

Va invitam in perioada 20-22 iulie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.

DETALII DESPRE CURS OPEN, 20-22 IULIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM