6 factori cheie pentru succesul programelor de leadership development

Sunt vremuri cand mai mult ca oricand, orice companie care vrea sa se dezvolte sanatos are nevoie de angajati cu competente bune de leadership pentru a atrage si retine oamenii buni, pentru a-si fructifica potentialul, pentru a se uita la viitor cu incredere si nu cu teama, pentru a avea relatii bune cu clientii sai, pentru a creste initiativa.

Calitatea leadership-ului dintr-o companie determina si calitatea altor indicatori si standarde ale sale: profitabilitatea ei, nivelul de angajament si satisfactie al angajatilor si calitatea vietii lor din companie, reputatia pe piata muncii si in comunitatile din care face parte, nivelul de eficienta operationala si productivitate sau gradul de retentie a clientilor buni.

Mai nou, din discutiile saptamanale pe care le am cu multe organizatii, aud tot mai des in ultimul timp ca din ce in ce mai putini angajati sunt interesati de roluri de supervizare, iar companiile au dificultati in a gasi intern liderii potriviti pentru a ocupa astfel de pozitii manageriale. Atractivitatea rolurilor de supervizare este in scadere pentru ca de cele mai multe ori angajatii vad cum colegi de-ai lor cu astfel de roluri sunt pur si simplu “aruncati” in apa fara a li se oferi instruirea si indrumarea de care ar avea nevoie pentru a face fata, pentru a avea sentimentul de progres, pentru a avea satisfactia muncii. Consecintele si implicatiile sunt usor de intuit: managerii neinstruiti, fara sprijinul de care ar avea nevoie, isi fac prost munca, de multe ori genereaza multa frustrare si contribuie mai degraba la scaderea responsabilitatii angajatilor pentru standardele si procesele de munca.

Saptamana trecuta un potential client de-al nostru din domeniul productiei, companie globala prezenta de multi ani in Romania, ne spunea cat de nemultumiti au devenit clientii companiei ca urmare a lipsei pregatirii manageriale din organizatie: a scazut interesul pentru clienti, a crescut gradul de neglijenta in comunicarea cu acestia, managerilor nu le mai pasa de felul in care isi conduc subordonatii: “Isi intimideaza oamenii sau ii neglijeaza total, fiind interesati doar de rezultate – asta este acum ce fac managerii nostri de la toate nivelurile. Nu vrei sa stii cum arata acum sedintele noastre! Nu-i de mirare ca unii clienti traditionali ne-au amenintat deja ca vor cauta alt partener daca nu ne rezolvam problemele interne. Trebuie sa facem ceva cu acesti manageri, altii nu am de unde sa iau – nici din interior si nici din exterior”, ne spunea un director executiv proaspat numit, adus din alta organizatie din acelasi grup pentru a imbunatati felul in care sunt conduse aici lucrurile.

Povesti similare auzim frecvent de la multe companii: este firesc ca in lipsa unor programe de leadership pentru manageri, in lipsa unei culturi constructive de leadership, acestia sa aiba o mentalitate neadecvata si sa nu stapaneasca competentele si conversatiile de baza necesare rolului lor.

Scopul evenimentului nostru din octombrie, “Leadership Breakfast”, in care am am stat laolalta 40 de specialisti in dezvoltare organizationala si training de la companii din Romania, a fost de a schimba impresii si experiente cu privire la desenarea si implementarea programelor de “leadership development”. Pe unii dintre clientii nostri i-am avut invitati intr-un panel pentru a impartasi tuturor din lectiile, greselile si reusitele proiectelor lor: Roxana Ciltea, Head of HR, Sanofi Romania and Moldova, Mihaela Popa, Head of Human Resources Hella Romania, Violeta Cartis, Training Manager Celestica Romania, Florin Spataru, HR & Corporate Affairs, Damen Shipyards Galati.

Enumar mai jos cativa factori cheie pentru succesul programelor de “leadership development”, asa cum au reiesit din grupurile de lucru, iar in link-ul de mai jos puteti gasi cateva exemple ale unor programe implementate de noi si pe care le-am folosit in eveniment.

  1.  Construirea programului “din-aproape-n-aproape” nu in intregime de la inceput, asfel incat el sa fie ajustat pe parcurs in functie de impactul si progresele pe care acesta le genereaza;
  2. Oferirea de sprijin participantilor prin coaching individual intre experientele la workshop-urile din sala;
  3. Monitorizarea din interior si scoaterea in evidenta in organizatie a progreselor si a imbunatatirilor realizate de participanti;
  4. Atentia sporita construirii si comunicarii valorii programului in organizatie;
  5. Sprijinirea participantilor sa-si defineasca motivatiile intrinseci de a participa la program;
  6. Dezvoltarea competentelor de leadership si project management ale specialistilor din organizatie care coordoneaza programele de training si dezvoltare organizationala;

In link-ul urmator va invitam sa descarcati exemple cu unele din programele de leadership implementate de noi si pe care le-am folosit ca exemple in acest breakfast:

Human Invest Leadership Academies 2018