Abilitatile de Self Leadership ii ajuta pe manageri sa-si reduca stresul si sa-si creasca productivitatea
Perioade de incertitudini si schimbari economice au fost mai tot timpul, dar viteza cu care ele se desfasoara si propaga acum depaseste cu mult experientele anterioare. Cum se vad aceste schimbari si incertitudini din perspectiva managerilor? Cum ar putea face ei sa asigure suportul echipei, sa creeze un climat sigur si, in acelasi timp, sa se bucure impreuna de reusite?
In trainingurile noastre si conversatiile pe care le avem in organizatii auzim si vedem cum abilitatile managerilor sunt testate zilnic, factorul “necunoscut” se simte la fiecare nivel al organizatiei, iar angajatii incearca in fiecare moment sa se adapteze si sa faca fata provocarilor si ritmului rapid in care ele apar. Vedem tot mai multi manageri care pun foarte multa presiune, atat pe ei, cat si pe echipele lor, lucrand mult pentru programul normal, apropiindu-se tot mai mult de burnout, in incercarea lor de a tine pe linia de plutire atat echipa cat si rezultatele echipei/organizatiei.
Managerii au pe umeri adaptarea rapida la noul context, dar si la echipe in continua schimbare. Fie ca se schimba contextual economic, fie ca se schimba oamenii din echipa, fie ca se schimba nevoile fiecaruia, fie toate in acelasi timp, managerii simt ca trebuie sa rezolve mereu ceva. Pare ca situatia e asemenatoare unui burghiu care se adanceste tot mai mult pe masura ce se invarte: cu cat te implici mai mult, cu cat actionezi mai rapid si vrei sa le controlezi pe toate, cu atat pare ca provocarile se adancesc, ca apar mai multe situatii de rezolvat, care solicita si mai mult timp. Si cum faci ca masinaria care se adanceste, sa se opreasca, sa iasa din aceasta miscare de rotatie, de repetitie?
De mult ori managerii se simt blocati, nu reusesc sa mai vada cum pot face lucrurile si altfel, cum pot raspunde provocarilor zilnice cu un consum personal interior mai mic si cu un grad de stres mai redus.
In astfel de momente suportul organizatiei este esential, prin conturarea si implementarea unor programe care sa dezvolte abilitatile de self-leadership, sa ofere perspective noi si sa sustina pe termen lung managerii, oferindu-le instrumentele necesare pentru a reusi. Iata 3 directii care am vazut noi ca functioneaza pentru a creste eficienta activitatii managerilor, in paralel cu reducerea stresului.
Managerii au nevoie mai mult ca oricand sa simta ca au spatele asigurat
Aici e nevoie in mare masura de proactivitate din partea managerilor: sa ceara si sa obtina resursele de care au nevoie pentru a reusi impreuna cu echipa sa atinga rezultatele pe care si e propun. Am auzit clienti care se simteau coplesiti pentru ca nu gaseau raspuns provocarilor prin care treceau. Si credeau ca raspunsurile se afla doar la ei si doar in abilitatile lor personale. Au simtit o imbunatatire majora si o reducere considerabila a stresului dupa ce au participat la programul Self Leadership, lucru care i-a ajutat sa-si clarifice un aspect foarte important: cand stiu sa obtin sprijinul si resursele de care au nevoie, lucrurile se misca mult mai bine si rapid in directia potrivita, iar viata lor este mai usoara. Au simtit cum devin mai echilibrati, cum pot folosi resurse la care nu s-au gandit, cum nu mai sunt singuri.
Perspective noi, unghiuri diferite din care sa observe comportamentul si propriile actiuni
In sesiunile mele de coaching am vazut manageri atat de implicati in activitatea zilnica si in provocarile permanente, incat nu mai vedeau si nu mai credeau ca exista alte optiuni de a face lucrurile. Chiar si activitatile simple, pe care inainte le implementau rapid si eficient, pareau, inainte de coaching, ca sunt adevarate pietre de moara. Si de cele mai multe ori e nevoie de doar cateva sesiuni de coaching, ca managerii sa iasa din aceasta mentalitate limitativa, sa-si schimbe perspectiva si atitudinea, sa descopere noi strategii si parghii in a rezolva probleme si a coordona echipe. Iar aceste noi perspective, aduc nenumarate beneficii: de la cresterea eficientei, rezolvarea unor situatii limita, cresterea gradului de satisfactie si, implicit, reducerea stresului.
Conversatii potrivite si eficiente cu cei din echipa lor
Sa invete sa clarifice scopul, sa cunoasca nivelul de dezvoltare al angajatilor pe fiecare obiectiv si sa asigure directionarea si incurajarea de care fiecare are nevoie. Atunci cand creste nivelul conversatiilor cu oamenii din echipa, acestia devin mai responsabili si mai doritori sa se implice activ, sa lucreze impreuna pentru atingerea obiectivelor. Pentru a creste calitatea acestor conversatii, clientii nostri apeleaza la cel mai utilizat limbaj de leadership din lume SLII, iar acest lucru ii ajuta pe manageri sa simta cum si cand sa delege, reducand astfel din presiunea de pe umerii lor si oferindu-le disponbilitatea sa se focuseze pe imaginea de ansamblu.
Daca ar fi sa concluzionez un mesaj care m-a inspirat pentru scrierea acestui articol, as spune ca managerii au nevoie de suportul celor din jur cand nu mai vad directia in care sa mearga. Atunci cand nu mai vad oportunitatile, sa inteleaga ca au la dispozitie numeroase resurse la care pot apela pentru a reusi, iar un prim pas poate fi chiar una din directiile de dezvoltare punctate mai sus.