Leading for Recovery – Am descoperit in colegi o sursa de inspiratie inepuizabila
Florentina Nitulescu este Leadership & Capabilities Development Manager la HEINEKEN Romania, un profesionist cu o atitudine pozitiva autentica, pasionata de coaching si invatare. Si in organizatia in care lucreaza, la fel ca altele din domeniul FMCG, a fost nevoie de o adaptare rapida la noua realitate si de o regandire a proceselor din organizatie, inclusiv a celor de dezvoltare organizationala si invatare. Am invitat-o pe Florentina sa ne povesteasca cum se uita ea la ceea ce se intampla in organizatie si cum reuseste sa navigheze prin provocari alaturi de colegii ei.
Catre ce se indreapta dezvoltarea si invatarea in organizatii? Cum crezi ca vor arata initiativele de dezvoltare organizationala in aceasta noua normalitate?
Ce am vazut in ultima perioada este o frumoasa demonstratie a acelui “agile mindset” in ceea ce priveste dezvoltarea si invatarea in organizatii. Strategiile pregatite cu luni sau ani in urma au fost lasate temporar deoparte si toata lumea s-a focusat pe provocarile imediate si nevoile aparute peste noapte. Focusul s-a mutat pe solutiile de impact care sa sustina oamenii si organizatiile sa se adapteze la noile conditii si sa ii ajute sa navigheze cat mai lin prin acesta perioada nemaintalnita.
In aceasta noua normalitate, cred ca se va ajunge la un echilibru in ceea ce priveste metodele si tool-urile de dezvoltare folosite, iar ”blended learning” va deveni un standard in modul in care se vor desfasura initiativele de invatare si dezvoltare. Inainte sa fim fortati sa ne mutam in mediul online, balanta atarna in favoarea invatarii la sala, iar dupa declansarea pandemiei, totul s-a mutat in online. Ultimele luni au provocat industria de L&D sa se adapteze rapid la mediul virtual, sa vina cu idei noi si solutii creative.
Invatarea online va veni sa completeze si sa sustina invatarea la sala. Nu vorbim de inovare in industrie, dar mai degraba de o adoptie rapida a trendului digital si integrarea unor metode noi de care se vorbeste deja de ani buni. Cred ca vom vorbi mai mult de invatarea in ritmul propriu, prin intermediul platformelor puse la dispozitie, o sa auzim mai des de comunitati de invatare online si offline, teme de lucru si parcursuri de invatare mai complexe.
Ce nevoi de dezvoltare ai identificat in acest context care merita explorate in continuare?
Nevoile de dezvoltare cele mai pregnante in aceasta perioada au fost legate de gestionarea echipelor la distanta, zona de self-awareness si gestionarea emotiilor. Acest nou context a pus presiune, in primul rand, pe People Manageri sa se adapteze la coordonarea echipelor, pe baza unui nou mod de lucru. Pentru unii colegi asta a presupus chiar integrarea mai multor sisteme, dat fiind ca in echipa lor erau persoane care continuau sa activeze in teren, dar si colegi care au inceput sa lucreze de acasa. Dinamica unui asemenea mod de lucru este diferita si a necesitat o perioada de adaptare si de sustinere si a venit cu o mutare a focusului pe obiective si performanta.
Modul in care am raspuns la schimbarile aparute, comportamentele demonstrate si alegerile pe care le-am facut in a gestiona situatiile aparute ne-au aratat fatete noi care au necesitat mai multa atentie si introspectie. Din acest motiv, dezvoltarea autocunoasterii si a zonei de “self-awareness” a dus la intelegerea a ceea ce sta in spatele reactiilor, cu scopul de a deveni mai constienti, mai prezenti si de a imbunatati modul in care actionam si performam.
O alta nevoie de intelegere care poate ca nu a fost foarte prezenta in planurile de dezvoltare de pana acum este legata de gestionarea emotiilor. Mai mult ca niciodata, gestionarea emotiilor a reprezentat o provocare pentru noi ca indivizi, si o incercare pentru People Managerii care trebuiau sa isi gestioneze atat propriile trairi, cat si pe cele ale membrilor din echipa. A intelege trairile unei persoane, a le valida si a crea un mediu sigur in care sa se simta confortabil sa isi impartaseasca gandurile reprezinta calea prin care o echipa va iesi mai unita si mai puternica din aceasta perioada si mai bine echipata pentru revenire.
In ce fel ai sustinut oamenii si intreaga organizatie din postura de L&D Manager si cum s-a transformat activitatea din aceasta arie?
Am creat spatiu, am ascultat si am asteptat. In mijlocul furtunii, am facut un pas in spate si am analizat ce ar avea cel mai mult sens acum, de ce au nevoie colegii nostri pentru a gestiona cat mai bine situatia si cum ii putem ajuta cu provocarile lor. Invatarea si dezvoltarea, in acest nou context, a suferit o accelerare atunci cand am fost pusi cu totii in fata unor situatii neprevazute. Cel mai bun lucru pe care am putut sa il facem, a fost sa ne readaptam rapid si sa ne sustinem colegii din organizatie in acest parcurs.
Am devenit mult mai agili si mai creativi, am luat pulsul organizatiei si am incercat sa ne adaptam constant la ce apare, la nevoile colegilor si la contextul extern. Am venit cu idei noi, am testat, am luat feedback, am imbunatatit rapid. Am simplificat si ne-am focusat pe ce este relevant si de impact. Am mutat planurile de dezvoltare in mediul virtual, am integrat platforme noi prin care colegii nostri sa poata continua sa invete de la distanta, in ritmul lor propriu, si i-am insotit in adaptarea la ceea ce a insemnat noul mod de invatare si dezvoltare. Ne-am mutat si mai mult atentia spre crearea unor comunitati de invatare in care colegii sa impartaseasca ce provocari au in aceasta perioada, in care sa invete unii de la ceilalti cum sa le gestioneze si sa gasim impreuna solutii.
Ce resurse noi ai descoperit in aceasta perioada? Ce ai invatat despre tine in acest context?
Aceasta perioada mi-a reconfirmat ce inseamna puterea unei comunitati, a unei echipe care sa iti fie suport si care reprezinta un spatiu sigur si de incredere, care sa te ajute sa treci mai usor peste perioadele dificile. Am descoperit in colegi o resursa de inspiratie inepuizabila, prin grija pe care si-au purtat-o reciproc si modul in care au reactionat ca sa fim cu totii in siguranta. M-au impresionat cu modul in care s-au readaptat rapid contextului actual si modalitatile creative pe care le-au gasit in situatii in care parea ca nu exista iesire. Atat noi insine, cat si cei din jur, reprezentam resurse de invatare nesfarsite, daca ne luam timpul si investim atentia necesara. Mi-am dat seama, mai mult ca niciodata, ca limitele ni le setam singuri. In trecut, probabil ca multi dinte noi nu am fi crezut ca putem lucra asa mult de acasa sau sa petrecem atata timp singuri. Consider ca perioadele provocatoare aduc cu sine o dezvoltare accelerata si e bine sa imbratisam tot ce vine la pachet cu asta, sa invatam cat mai multe despre noi, atat personal, cat si profesional.
Am inteles si mai bine despre cat de puternic ii putem influenta pe cei din jur si cat de important este, ca lideri, sa putem crea si sustine un spatiu sigur, de incredere, in care colegii sa simta ca pot fi ei cu adevarat, ca pot pune pe masa ingrijorarile si in care sa se simta ascultati.
CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 9-11 septembrie
SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.
Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.
SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.
Va invitam in perioada 09-11 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.
DETALII DESPRE CURS OPEN, 9-11 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM