Leading for Recovery – Incurajam flexibilitatea, profesionistii stiu sa-si aleaga singuri mijloacele pentru a livra rezultatele promise

Pentru Elena Senchea, General Manager la Sparktech Software, exista doar solutii. “Ce optiuni avem aici?”, “Cum putem sa progresam?” sunt unele din intrebarile care cred eu ca o definesc cel mai mult. Pasivitatea, lipsa de initiativa si de responsabilitate sunt din alt univers pentru ea. Reusitele ei de leadership de-a lungul carierei profesionale sunt inca vii pentru cei care o cunosc. Am invitat-o sa ne impartaseasca cum isi conduce acum organizatia.  

Din conversatiille pe care le-am avut impreuna, initiativa, responsabilitatea si evolutia constanta definesc filozofia ta de leadership si stau la baza asteptarilor pe care le ai de la cei pe care ii conduci. In ce fel aceste valori te ajuta pe tine sa conduci compania in aceasta perioada atat de dificila? In ce fel aceste valori va ajuta pe voi, ca organizatie, sa depasiti acest context dificil?

Intr-adevar, consider ca valori precum initiativa, responsabilitatea si evolutia constanta sunt foarte utile, in general, in contextul din ultimii ani, in care tot ceea ce ne inconjoara este caracterizat de o dinamica aparte, iar lucrurile se schimba cu o viteza din ce in ce mai mare. In plus, industria in care activam este, pe de o parte, un catalizator al acestor schimbari, dar si un bun exemplu de activitate in care lucrurile se desfasoara atat de dinamic.

In vremuri imprevizibile este necesar sa te adaptezi cat mai repede, sa iti asumi rapid anumite initiative si actiuni, respectiv sa faci fata unor situatii prin care nu ai mai trecut, sa explorezi si sa inveti lucruri noi. Pandemia cu care ne confruntam a adus, direct sau indirect, provocari majore pentru majoritatea business-urilor, indiferent de marimea lor, dar a fost si o perioada din care fiecare a avut ceva de invatat. Cu atat mai mult, in ultimele luni, nevoia de schimbare si de explorare a unor zone neabordate pana acum a devenit extrem de importanta, pentru a trece cat mai bine peste aceasta etapa dificila. A fost si este necesara, in permanenta, o capacitate mare de adaptare, dublata de gandire “out-of-the-box” si de sesizare a oportunitatilor intr-un mediu de business fluid.

In plus, am avut ocazia de a face lucrurile altfel din perspectiva organizarii interne. “De pe o zi pe alta”, am gasit metode prin care am reusit sa ne desfasuram activitatea 100% remote, fara impedimente majore. Interactiunea cu clientii nostri, respectiv modul de lucru in echipele comune au fost reconfigurate astfel incat sa tina cont de prioritatile si constrangerile cu care fiecare echipa se confrunta, in functie si de specificul perioadei si al zonei geografice corespunzatoare. Procesul prin care aducem noi colegi in echipa a trebuit si el sa se adapteze noilor conditii, astfel incat sa asigure, in continuare, calitatea si performanta pe care ni le dorim, incluzand interviurile on-line si un proces de on-boarding regandit in contextul activitatii remote.

Cum v-ati reglat ritmul de munca ultimele luni? Care e ritmul si stilul de munca pe care v l-ati ales pentru urmatoarele luni? Care ar fi cateva din provocarile critice pe care le aveti pe agenda de lucru?

Industria in care activam a ajutat, pentru ca ne-am putut desfasura activitatea de acasa. Si am constatat ca functioneaza chiar mai bine decat ne asteptam, avand in vedere ca unul din aspectele pe care le consideram utile pentru a ne adapta usor la diferite schimbari sau elemente noi era reprezentat de discutiile face2face; ne bucura faptul ca functioneaza destul de bine si in mediul virtual. Acest lucru ne incurajeaza sa ne gandim ca vom putea continua asa pana cand va fi suficient de safe sa revenim la birou.

Un alt aspect care ne-a ajutat in aceasta perioada este legat de experienta si cunostintele tehnice ale echipei – tehnologii de actualitate, diverse si complementare, precum si preocuparea colegilor de a asimila si experimenta noi tehnologii.

Pe de alta parte, data fiind media de varsta din echipa si cultura de companie pe care am cultivat-o, una care pune accentul pe imbinarea laturii sociale cu cea profesionala, ne lipseste interactiunea directa de la birou, precum si diversele activitati distractive si de recreere care erau parte din peisaj. De aceea, pentru cei care isi vor dori sa revina la birou, ne gandim sa gasim solutii care sa adreseze aceasta nevoie, dar sa fie si sigure pentru colegii nostri si familiile lor. In acest demers, am constatat ca e dificil sa facem un plan clar in acest sens, nestiind cum vor evolua reglementarile autoritatilor. De aceea ne vom adapta din mers, si din punctul asta de vedere. :-)

Pe langa lipsa interactiunii sociale, o alta provocare a fost nesiguranta fiecaruia in legatura cu viitorul, atat ca membri ai societatii, cat si dpdv profesional. Aceasta nesiguranta duce cateodata oamenii intr-o stare de teama, de asteptare, impiedicandu-i, astfel, sa contribuie la gasirea unor solutii; atat acasa, cat si la birou. De aceea am incercat sa incurajam cat mai mult comunicarea in echipe si la nivel de companie, precum si flexibilitatea in abordare, adaptata fiecaruia. Cred ca am fi putut face mai mult, daca am fi anticipat mai bine durata si impactul acestei perioade; sunt constienta, pe de alta parte ca, indiferent de cat/ce am fi facut, aceasta provocare ar fi ramas oricum, intr-o oarecare masura, in fata fiecaruia dintre noi.

Trecand printr-o perioada in care am explorat mai multe directii si cu o diversitate mai mare, volumul de munca a fost, in unele situatii, inegal intre echipe, iar efortul depus nu s-a finalizat cum ne-am dorit, cu proiecte pe termen mediu, ceea ce a devenit oarecum ineficient si a creat unele frustrari. Insa, aceasta situatie ne-a dat ocazia sa constientizam anumite lucruri ca sa putem invata din asta, printre care si faptul ca este benefic sa ai o baza de clienti cat mai diversificata, intrucat dependenta mai mare de o anumita industrie este periculoasa. Nu trebuie sa cedezi tentatiei confortului oferit de zone aparent sigure, mai ales daca ai o gama de produse sau servicii care se adreseaza in mod firesc unor categorii mult mai largi de clienti. Si ca aceasta abordare, in care nu tot ce sadesti pare sa rasara (cel putin la prima vedere), este normala si sanatoasa in orice perioada.

Un factor important pentru a gasi solutii la probleme noi este acela de a intelege de ce vrei sa faci un anumit lucru, respectiv unde vrei sa ajungi, in perspectiva, nu pe termen scurt. Aceasta abordare te ajuta sa te raportezi mereu la punctul de reper, inclusiv atunci cand definesti pasii urmatori, astfel incat sa poti reveni asupra lui, pe masura ce inaintezi. Din pacate, in perioada actuala este mai dificil sa faci planuri pe altceva decat pe perioade scurte, ceea ce reprezinta o provocare atunci cand vrei sa investesti in ceva util pe termen mediu sau mai lung. Consider ca aceasta incertitudine poate fi o frana in evolutia din perioada urmatoare, insa am incredere ca echipa noastra este pregatita sa faca fata, pentru ca ne vor ajuta capacitatea noastra de a ne adapta din mers, precum si abilitatea si curiozitatea de a asimila informatii si experiente noi.

Cu siguranta au mai fost si alte momente dificile prin care ai trecut. Cum te-ai remonat dupa un astfel de moment? Ce lectii ai invatat si ce poti folosi din ele si in acest an?

Din experientele trecute, am constatat ca in perioade de criza, apar si oportunitati noi. De aceea, strategia noastra este sa adresam atat clienti traditionali, folosind expertiza de pana acum, dar si clienti noi, care incearca sa se pozitioneze cu solutii noi in segmente de piata care apar sau cresc in acest moment, fie ei enterprise sau startups. Criza generata de pandemia de COVID19, in mod sigur va creste interesul pe care atat companiile, cat si indivizii il vor avea catre solutii digitale in toate domeniile, inclusiv unele la care poate nimeni, sau putina lume se gandea acum 6 luni. Mai intai, in contextul nevoii de distantare fizica, iar apoi datorita obisnuintei, atat in relatiile de business, dar si in cele personale, va creste cererea pentru solutii noi si adaptate noului context, intr-un environment care va presupune integrarea cat mai usoara si mai rapida a mai multor jucatori, in cadrul aceluiasi proces de business. Aceste procese vor beneficia de solutii actuale, adaptabile si usor de integrat, bazate pe tehnologii din zone precum IoT, AI, ML, RPA, samd.

Pentru a construi relatii de business care sa reziste in timp, un alt principiu care cred ca e general valabil, si care se poate aplica in contextul actual, este si acela ca sunt situatii in care este mai indicat sa vii in intampinarea celuilalt pentru a pastra relatia si a avea de unde sa construiesti dupa ce trece perioada de criza. O practica de ajutor si in alte ocazii, si care s-a dovedit si acum utila, este preocuparea de a te concentra pe ceea ce e cu adevarat important; sa-ti stabilesti criteriile care definesc lucrurile importante pentru contextul in care te afli si sa le aplici.

Un lucru pe care cred ca l-am resimtit mai mult in ultima perioada este acela ca e important sa ne sprijinim unii pe ceilalti in cadrul echipei, chiar daca asta inseamna ca fiecare dintre noi sa renunte la ceva, astfel incat sa trecem cu impact minim prin perioada asta. Si sa incercam sa fim calmi, sa nu ne panicam.

Uitandu-ma la situatia prin care am trecut si inca mai trecem, cred ca exista cel putin un lucru pozitiv cu care ramanem: poate mai mult fortati de imprejurari decat din dorinta noastra de a o face, a trebuit sa facem diverse schimbari si sa ne (re)inventam; ceea ce este un lucru benefic, in sine, dar si datorita experientei cu care ramanem si care ne va ajuta, atat ca echipa, cat si ca indivizi, sa facem fata mai bine situatiilor de criza prin care vom mai trece in viitor. Si, poate, macar pentru o parte din noi, sa fie mai clar ce e cu adevarat important in viata.