Iuliana Stan: Romania organizationala pe care o cunosc se adapteaza cu o viteza mult mai mare decat viteza de evolutie globala

Iuliana Stan este Managing Partner Human Synergistics Romania, ne cunoastem si lucram impreuna de peste 15 ani. Am adunat de-a lungul timpului sute de ore de conversatii impreuna despre tema culturii organizationale si beneficiile unei culturi constructive – pentru angajati, pentru echipe si pentru actionari. Am invatat multe de la Iuliana, ne sprijinim reciproc ori de cate ori putem, facem echipa buna impreuna. In acest interviu am invitat-o sa ne impartaseasca noutatile celei mai recente Cercetari Nationale de cultura organizationala pe care le-au facut publice in aceasta toamna.

De peste 15 ani sunteti dintre cei care au construit cu adevarat in Romania tema culturii organizationale. In ce fel crezi ca acest lucru a sustinut dezvoltarea organizatiilor? Dar a liderilor lor?

Preocuparea pentru cultura organizationala este o treaba serioasa, care cere preocupare temeinica. Acum 15-20 de ani era considerata ca fiind un fel de tema de import, insa timpul a aratat ca nu merge sa ai o organizatie puternica, orice ar insemna acest lucru, fara o cultura de organizatie care sa o sustina.

Cultura de organizatie nu este ceva ce vine de la vreun hadquarter sau ceva ce nu ai daca nu te preocupa (aud oameni spunand “la noi nu exista niciun fel de cultura”). Culmea, cultura organizationala ai oricum! Intrebarea este daca ceea ce ai este in favoarea organizatiei sau este o frana pentru organizatie. Romania organizationala pe care o cunosc acum (antreprenorii si corporatiile) si cu care interactionez de 18 ani este una care se adapteaza provocarilor si cerintelor actuale, oricare ar fi acestea, cu o viteza mult mai mare decat viteza de evolutie globala.

Dintr-o tara in care, in urma cu 15 ani erai considerat prost daca nu plecai primul de la semafor sau daca nu aveai ultimul cuvant sau dreptate intr-o discutie, dintr-o tara in care se asteptau directii de la head quarter-ul din strainatate, ne-am transformat, organizatie cu organizatie, intr-o Romanie care propune bune practici la nivel global, care nu mai este doar o tara exotica cu ambitii, ci un exportator de competenta pe plan global (tehnologie si management).

Preocuparea pentru consolidarea culturilor de organizatie bune, constructive, in Romania a crescut atat organizatiile, cat si pe liderii lor si nu prea mai exista discutii serioase de business in care sa nu se vorbeasca despre cultura organizationala.

Noul nostru program open, Executive Leadership Program for Experienced and Senior Managers, este dedicat liderilor din senior managementul organizațiilor si celor care sunt succesori pentru aceste roluri. Este dedicat liderilor care vor ca efortul lor sa conteze!

Care au fost cateva din surprizele placute pe care le-au scos la iveala cercetarile la scara nationala despre cultura organizationala pe care le-ati facut de-a lungul timpului?

Cercetarile noastre au adus mereu cate o surpriza. Am invatat de la Robert Cooke, CEO Human Synergistics International, pasionat de statistica si creatorul instrumentului de masurare a culturii de organizatie, chestionarul OCI – Organizational Culture Inventory ®, ca atunci cand ai date sa nu te uiti numai dupa diferente sau dupa contraste, sa te uiti si la asemanari sau la ce nu se misca in date.

Este important de subliniat ca Cercetarile noastre din Romania sunt realizate exact pe baza acelorasi metodologii Human Synergistics care sunt practicate in lumea occidentala de peste 50 de ani. Nu este vorba despre vreun sondaj de opinie, ci despre cercetare cu metodologie sociologica la baza. In aceste cercetari participa mereu peste 100 de organizatii si sunt implicati mii de respondenti (în 2009 au fost implicate peste 150 de organizatii cu aproape 1500 respondenti, in 2021 – 2022 vorbim de 132 organizatii implicate cu aproape 3000 de respondenti).

Prima supriza mare a fost in cercetarea din 2009 cand dimensiunea Autodezvoltare iesea mare in profilul culturii de organizatie, atat in datele din cercetare, cat si in datele clientilor. In nota spiritului critic cu care, national, ne mandrim (din pacate), am zis ca nu e adevarat, ca poate e ceva gresit in date, ca poate e o problem de traducere, ca poate e ceva gresit la instrument. Nu e nimic gresit. Este perfect surprinsa capacitatea romanilor de a se descurca si de a dori, in mod creativ, sa rezolve orice situatie au de rezolvat. Capacitatea de a ne descurca este fix creativitatea din continutul stilului Autodezvoltare!

Cea mai frumoasa surpriza a venit insa acum, in cercetarea din 2022. Romania organizationala este occidentala. Daca mereu am simtit ca nu semanam cu vreo cultura apropiata – latina, balcanica – cum este la indemana sa fim etichetati, dar nu am avut argumente sa explicam de ce nu suntem astfel, cercetarea noastra ne plaseaza langa tarile occidentale in domeniul culturii de organiziatie.

De asemenea, aspiratiile romanilor sunt unele perfect aliniate cu aspiratiile angajatilor din tarile occidentale. Asa ca, daca pana acum ni se parea ca semanam mai mult cu tarile occidentale, dar nu exista niciun studiu care sa confirme acest lucru, ci era doar “nice-to-be-true”, si doar ne miram ca nu semanam cu vreo cultura apropiata (balcanica, latina), confirm cu certitudine ca Romania organizationala este occidentala atat la nivel de aspiratii, cat si la nivel de practici de management.

Si, o alta surpriza, foarte interesanta de altfel, a fost stagnarea in date pentru 2 dimensiuni: Orientarea spre Rezultat si un capitol intitulat Job design, corelate, altminteri, intre ele.

Orientarea spre Rezultat nu este ceva cantitativ care masoara cate taskuri realizezi, ci este despre filozofia de a fi orientat spre reusita, spre realizare, despre a intelege cum, prin efort personal, faci diferenta in lucrurile in care esti implicat. Noi, romanii, ne uitam cantitativ la rezultat, avem multe sau avem putine, ori nu este vorba despre asta. Este despre relevanta personala pe care o avem in treburile pe care le facem. Munca la acest capitol va fi cam ca munca pe care am facut-o cu stilul Competitiv incepand cu 2009. Daca in 2009 nu aveam alta perspectiva favorabila decat pe aceea de a avea dreptate, nu exista nimic intre a castiga sau a pierde, cam acelasi efort este de facut acum pentru a muta lumea catre intelegerea calitativa a orientarii spre Rezultat.

Capitolul Job design este foarte mult despre intelegerea De ce-ului din spatele activitatilor pe care oamenii le au de facut. Lumea organizationala este foarte mult despre task, nu despre scop si acesta este un capitol la care este de munca. Oamenii au nevoie sa vada care este semnificatia muncii lor, la ce contribuie, cum se coreleaza activitatile mai multor oameni, au nevoie sa înteleaga singuri din modul cum le este definit job-ul daca isi fac bine sau nu treaba, fara sa fie nevoie sa astepte sa vina cineva sa le spuna daca au facut bine sau nu. Aici este de lucru cu organizatiile pentru urmatorii ani…!

La ce este utila o diagnoza de organizatie? Foloseste la ceva sa iti cunosti cultura organizationala?

Diagnoza noastra de organizatie este ca buletinul anual de analize medicale. Te ajuta sa intelegi ce este bine si ce nu, ajuta organizatiile sa isi directioneze eforturile acolo unde e necesar. O diagnoza indica locurile unde sunt de facut interventii si organizatiile isi prioritizeaza eforturile pentru acele dimensiuni care au nevoie de ajustari.

Se lucreaza fie la ablitatile liderilor, fie se revizuiesc procesele de organizatie, fie se regandesc programele de instruire astfel incat sa adreseze mai bine aspectul identificat in diagnoza. Conteaza enorm sa ai o intelegere obiectiva a organizatiei, cu o metodologie standard. Mai mult, cercetarile pe care le-am facut in Romania ne ajuta sa avem si o baza de comparatie locala, nu doar pe cea de referinta globala.