Cel mai periculos lucru pentru un lider? Evitarea riscului.
Liderii de astazi inca sunt circumspecti. Economia globala s-a imbunatatit in anumite regiuni insa in altele acest lucru nu s-a intamplat. Rezultatul este ca multi lideri nu vor sa isi asume riscuri, mentinand un control strict asupra tuturor ariilor – in special cheltuielile – precum si prin monitorizarea atenta a productivitatii angajatilor. Daca punem toate aceste lucruri impreuna avem reteta micromanagementului, una din marile greseli pe care liderii le fac si care pot avea efecte inverse.
Micromanagementul poate fi foarte daunator atunci cand angajatii percep o scadere corespunzatoare in sprijinul si angajamentul oferit de manageri. Dupa cum explica Chris Edmonds, senior consulting partner in cadrul The Ken Blanchard Companies, “Liderii se concentreaza pe mentinerea productivitatii si nivelului de servicii cu o forta de munca redusa. Astfel angajatii experimenteaza un volum de munca mai mare si un nivel ridicat de stres. Un numar de studii derulate in perioada recesiunii au indicat ca angajatii nu simt ca au fost tratati echitabil de catre organizatii in cadrul recesiunii. Reducerile de personal care au incalcat contractele de munca si reducerile de salarii si bonusuri au influentat angajatii, acestia indicand ca vor cauta in mod activ sa se angajeze in alta parte atunci cand economia isi revine.”
Edmonds crede ca angajatorii vor incepe sa observe consecintele in ultima parte a acestui an pe masura ce angajatii incep sa isi caute de lucru in organizatii care ii vor valorifica mai mult. Intre timp, si poate si mai daunator, acesti angajati sunt multumiti sa renunte la legatura emotionala pe care o au cu angajatorul lor si sa faca doar atat cat trebuie ca sa isi mentina slujba.
Daca nu este adresata, aceasta atitudine se poate raspandi si o companie se poate trezi cu o stare de spirit daunatoare in randul angajatilor. Performanta e lenta, insa imbunatatirile care au loc sunt greu de identificat. Organizatia supravietuieste, dar nu prospera. Mai rau decat atat incep sa apara provocari legate de atitudine si moral pe masura ce angajatii contesta echitatea deciziilor.
Intreruperea ciclului negativ
Un ciclu negativ daunator poate sa rezulte pe masura ce managerii deplang mentalitatea angajatilor in timp ce angajatii atrag atentia asupra unor nedreptati percepute in modul in care sarcinile sunt impartite, coordonate si rasplatite. Atunci cand acest ciclu incepe, e foarte greu sa il inversezi. Organizatiile pot spera ca angajatii lor vor trece peste aceasta situatie, insa un scenariu mai probabil este ca liderii vor trebuie sa faca primul pas.
Edmonds are mai multe sugestii pentru liderii care cauta metode de a trece de la o mentalitate de supravietuire la una de prosperitate. In termeni generali, Edmonds recomanda ca liderii sa renunte la micromanagement si sa faca un pas inapoi:
Reorientare in ceea ce priveste strategia. Identificarea obiectivelor organizationale cheie si conectarea acestora la obiectivele departamentului, echipei si cele individuale.
Implicarea angajatilor si echilibrarea abilitatilor. Adopta o abordare pozitiva. Renunta la postura defensiva de evitare a greselilor si orienteaza-te pe o pozitie care exploreaza punctele forte si posibilitatile.
Sprijina si fi util. Considera rolul tau ca find cel de COR (chief obstacle remover) si nu de inspector general. Fa in asa fel incat angajatii sa lucreze mai usor la indeplinirea planului, fara interferente.
Acest lucru este vizibil atunci cand managerii coordoneaza angajati extrem de bine specializati sau care au mai multa experienta, sunt mai destepti si mai competenti in functia pe care o au fata de lider. Dupa cum explica Edmonds, “Un lider care coordoneaza avand impresia ca el trebuie sa controleze deciziile va duce la dezastru. Liderul trebuie sa indrume de pe margine, sa clarifice strategia si apoi sa lase angajatii sa duca la indeplinire activitatile. Liderul trebuie sa fie informat pentru a indruma si redefini planul la momentul potrivit insa, in mare parte, el trebuie sa le permita expertilor sa actioneze pe baza cunostintelor pe care le au.”
Beneficii extraordinare pentru organizatiile care sunt capabile sa faca transformarea
Un plan de joc conservator care se concentreaza pe evitarea greselilor poate fi potrivit pe o perioada limitata atunci cand situatia este incerta. La un anumit punct, organizatiile trebuie sa iasa din starea de spirit defensiva si sa se concentreze pe crestere. Unele companii vor adopta aceste practici mai repede, majoritatea vor astepta confirmari si altele vor adopta masurile prea tarziu. Leadershipul inseamna sa mergi spre o destinatie. Care este destinatia ta? Mergi inainte sau stai pe loc?
Liderii care pun la punct o viziune puternica, dezvolta o strategie aliniata si implica angajatii in atingerea acelei viziuni prin incurajare, inlaturarea obstacolelor si oferirea de resurse vor avea o performanta mult mai buna fata de cei care sunt reactivi si spera ca va fi mai bine.
Nici un lider nu poate lua decizii extraordinare de fiecare data. Nici un lider nu poate sa stie totul despre fiecare aspect de la locul de munca. Acest lucru nu ar trebui sa te opreasca sa actionezi. Liderii trebuie sa stie cum sa isi utilizeze angajatii ca sa se asigure ca sunt luate cele mai bune decizii. Acei angajati talentati pot ajuta la monitorizare atunci cand mediul se modifica si e nevoie de o schimbare de directie. Liderii trebuie sa aiba incredere si sa permita angajatilor sa ii ajute in mentinerea organizatiei pe drumul cel bun.
Strategiile bazate pe frica (de a face greseli, de a cauza cheltuieli pentru companie, de a pierde timp si resurse) dezvolta o stare de spirit defensiva. Poate parea o strategie sigura, insa mereu sunt oportunitati pierdute care duc la pierderea de clienti, piete noi si succes in pietele pe care activezi.
Dezvoltarea unui mediu sigur, inspirational, pozitiv si bazat pe incredere va genera o crestere a pasiunii angajatilor la locul de munca, clienti mai fericiti si succes financiar. Edmonds ofera ca exemplu divizia unui retailer global cu care a lucrat din 2009 care a postat cresteri de 20-25% in aceste trei arii – in mijlocul unei recesiuni!
Orienteaza-ti organizatia catre succes. Elimina frica. Vei retine si inspira angajati de top, vei dezvolta piete noi si vei asigura cresterea companiei!
®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com