Trei modalitati prin care liderii se saboteaza
“Nu toata lumea are mentalitatea necesara pentru auto-dezvoltare” spune Madeleine Blanchard, master certified coach si cofondator al Coaching Services in cadrul The Ken Blanchard Companies. Doar un procent scazut raspunde pozitiv la feedback si are abilitatea de a auzi acel feedback in mod eficient. Un procent si mai mic are vointa si competentele necesare care sa le permita sa utilizeze acel feedback o data ce au invatat ceva despre ei. “Daca te uiti la oamenii din jurul tau iti dai seama imediat de acest lucru” spune Blanchard.
Ca lider ai doua alegeri. Fie ramai in zona ta de confort si faci ceea ce ai facut dintotdeauna fie incepi sa te auto-evaluezi pentru a putea sa cresti – lucru care poate sa devina inconfortabil.
“Tocmai de aceea constiinta de sine este importanta pentru lideri” explica Blanchard. “Nimeni nu crede ca nu este un ascultator bun sau ca nu stie cum sa primeasca feedback sau orice alta greseala comuna. Pana cand nu exista un raport 360 unde colegii tai, managerul tau sau subordonatii tai spun in mod direct ca nu esti un ascultator bun nimeni nu crede ca are o problema. Chiar si atunci cand oamenii cred ca au identificat problema de obicei o identifica gresit.” Spre exemplu un coach a stat alaturi de un manager o zi intreaga pentru a-l ajuta sa treaca peste provocarile legate de comunicare. La finalul zilei persoana respectiva a intrebat “Acum ca ai observat cum interactionez cu oamenii mei ce ai de spus?”. “Pai” a spus coach-ul “ai putea sa incepi prin a ridica ochii din laptop atunci cand oamenii vin sa vorbeasca cu tine.”
Blanchard povesteste cum a lucrat alaturi de un client care urma sa fie promovat.”Era vazut ca un candidat potrivit pentru pozitia de CFO si discutia cu comitetul de selectie mi-a lasat senzatia ca avea nevoie sa se cizeleze insa nimeni nu putea sa imi spuna ce era in neinregula.” Blanchard explica “Am vorbit cu el la telefon si s-a comportat foarte bine. Era o persoana calda, isteata, amuzanta si se descurca foarte bine pe postul sau.”
“In urma discutiei telefonice nu am putut sa imi dau seama ce era in neinregula cu el pana cand nu ne-am vazut fata in fata. Atunci mi-am dat seama care era problema. Era o persoana care te intimida fara sa vrea. Avea aproape 1,90 si jucase fotbal american in tinerete. Asa ca era mai mare, mai destept si mai rapid decat majoritatea oamenilor din companie si avea tendinta sa devina nerabdator daca nu te miscai la fel de rapede ca el. Ca atare de fiecare data cand participa la intalniri toata lumea ingheta.
Asa ca l-am observat pe parcursul zilei de munca. Am vazut modul in care interactiona cu ceilalti oameni din companie si apoi am stat de vorba.” I-am spus, “Poti face un lucru care va incepe sa aiba un efect imediat”. “Ce pot face?” m-a intrebat el.
Stiam ca probabil credea ca o sa fie ceva foarte greu.
Nu era. “Zambeste” i-am spus.
Asa ca a inceput sa zambeasca inainte sa intre in intalniri. In loc sa se incrunte cand ii asculta pe altii a inceput sa practice adoptarea unei atitudini neutre cand asculta si sa zambeasca cand auzea ceva care ii placea.
Poate nu credeti ca un lucru atat de minor poate sa faca o diferenta insa tocmai asta s-a intamplat. A inceput sa zambeasca si chiar daca a lucrat si la alte aspecte legate de management, zambitul a fost actiunea care a avut cel mai mare impact. De fapt a fost atat de importanta incat a obtinut postul.
Cauzele de baza
Pe langa aspectele comportamentale de zi cu zi, Blanchard crede ca liderii pot beneficia si de pe urma analizei mentalitatilor care actioneaza chiar la suprafata constiintei lor. Multi manageri se lupta cu obiceiuri de gandire limitative si vechi despre ei insisi sau mediul in care activeaza care ar putea sa dispara atunci cand sunt examinate.
Convingeri proprii
Dupa cum explica Blanchard “Unii oameni sunt presati de un sentiment sacaitor ca tot ceea ce fac este un pic sub standard si ca atare ar putea fii considerati ca avand deficiente la o evaluare mai atenta. Chiar si atunci cand exista dovezi care arata contrariul acesti oameni vor inventa de foarte multe ori scenarii unde cei din jur le spun aceste lucruri doar pentru ca sunt de treaba.”
Cauza acestui comportament este o lipsa de incredere in propriile puteri. Chiar daca nu este un terapeut, Blanchard crede ca un coach poate avea un impact pozitiv prin facilitarea unor conversatii unde aceste aspecte sa fie identificate si scoase la suprafata.
“Am lucrat recent cu un client care mi-a spus ca este o femeie intr-o lume a barbatilor. Am discutat despre acest lucru si am intrebat-o ce diferente exista intre comportamentul ei si comportamentul barbatilor. Clienta a impartasit cateva exemple si apoi am intrebat-o ce o opreste sa faca acele lucruri. Raspunsul ei a fost ca nu o opresete nimic dar pur si simplu nu privise situatia in acest fel.”
“Apoi am continuat si am intrebat-o daca se vede facand aceste lucruri si raspunsul ei a fost da.”
Oamenii au scenarii in capul lor despre realitatea in care activeaza si singurul lucru de care au nevoie este o discutie despre modul in care aceasta realitate poate sa fie schimbata.
Uneori au nevoie sa stea de vorba la telefon cu o persoana obiectiva care este interesata de dezvoltarea lor.
“Un coach care asculta va avea parte de oameni care vor vorbi. Si afla foarte multe despre ei atunci cand vorbesc. E ca si cum ai face curat in dulap si arunci lucrurile vechi care nu iti mai vin sau care nu iti mai plac.”
Gandire micro
Un alt aspect care limiteaza este tendinta de a gandi la scara micro. Blanchard povesteste despre un client care era foarte confortabil in mediul lui insa nu era capabil sa isi vada intregul potential – sau sa faca pasii necesari pentru a-l atinge – chiar daca cei din organizatie vedeau acest lucru. Rezultatul era ca nu construia relatiile sau network-ul necesar pentru a-si creste eficienta.
“Era o persoana noua in companie, avea doar un an vechime si sugestia mea a fost sa inceapa sa isi cunoasca mai bine colegii. M-a intrebat de ce ar trebui sa faca acel lucru si eu am intrebat-o la randul meu ce beneficii vedea ea din aceasta actiune.”
“Mi-a raspuns ca ar putea sa faca cunostinta cu o persoana care era de 14 ani in companie si stia tot felul de oameni. Sau mai era persoana care ocupase postul ei inainte si care ar fi putut sa o ajute.”
“Pana la finalul conversatiei a recunoscut ca dezvoltarea relatiilor ar putea sa o ajute sa isi extinda orizontul si terenul pe care activeaza. Uitandu-se in urma si-a dat seama ca juca la nivel micro si se limita. Un aspect interesant era ca primise acest feedback de mai multe ori insa nu reusise sa isi dea seama ce insemna pana nu a inceput sa se gandeasca atent la situatie.”
Perceptia timpului
Nu in ultimul rand Blanchard lucreaza de multe ori cu clienti pe aspecte legate de timp. Modul in care o persoana percepe timpul este o functie a felului in care vede mediul unde activeaza si impactul pe care il poate avea asupra lui. Fiecare dintre noi are o anumita orientare temporala preferata, bazata pe obiceiurile noastre – trecut, prezent si viitor.
Oamenii care sunt orientati spre trecut isi petrec timpul privind inapoi si evaluand unde au fost si de ce. Altii sunt orientati spre viitor si utilizeaza prezentul ca o rampa de lansare pentru actiunile pe care le pot intreprinde pe viitor. Si apoi sunt oamenii care sunt foarte conectati la prezent si se concentreaza pe aspectele imediate.
Dupa cum explica Blanchard, “Evaluarea actiunilor din trecut este extrem de utila pentru anumite persoane aflate in anumite pozitii. Managementul prezentului are si el avantajele lui. Cu exceptia cazului in care planificarea nu face parte din fisa postului tau, traitul in prezent sau pe termen scurt este un lux rezervat doar contributorilor individuali. Daca vrei sa fii un lider trebuie sa ai flexibilitatea de a invata, functiona si planifica in toate cele 3 arii temporale. Trebuie sa inveti din trecut, sa traiesti in prezent si sa planifici pentru viitor.”
“Managementul pe termen scurt si lung este ca si cum ai exersa muschii. Majoritatea oamenilor au un spatiu unde se simt confortabili. Liderii trebuie sa isi dezvolte abilitatile pe toate cele 3 arii.”
Fii tu insuti – dar mai bun!
Oamenii pot si chiar se schimba. Si de multe ori efortul nu este atat de mare pe cat am crede. Blanchard utilizeaza metafora cu un vapor aflat intr-o calatorie lunga. O schimbare de doua grade a directiei poate sa modifice complet destinatia ta.
Unde te indrepti? Care sunt comportamentele care te trag inapoi?
Blanchard spune, “Am vazut lideri care au facut modificari minore in comportamentul lor si asta a facut toata diferenta. Si dupa cum spune si Jim Collins atunci cand leadershipul tau e corect construiesti ceva care ramane. Ceva care nu este dependent de ego-ul tau fragil sau splendoarea ta. Aceasta este esenta leadershipului.”
®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com