Adela Iepure: 10 “tips & tricks“ pentru lucrul de acasa, dupa 5 ani de experimente

Cand nu sunt la clienti pentru intalniri de business development, traininguri sau coaching, lucrez de acasa. Fac asta de aproape 5 ani si am sumarizat mai jos 10 lucruri care au functionat foarte bine pentru mine. Unele dintre idei poate vi se vor parea extreme, altele poate va vor inspira:

·      Mi-am amenajat o zona pe care o asociez cu munca: un fotoliu si o masuta pe care imi tin laptopul, telefonul si ce mai am nevoie. Dupa o perioada de “rodaj”, cand ma asez acolo intru rapid in “work mode”.

·      Dupa foarte multe momente in care am fost distrasa de notificarile de la mail, WhatsApp, Facebook si LinkedIn si mi-am pierdut atentia de la ceea ce faceam, am decis sa folosesc telefonul doar pe modul silentios. Da, doar in situatii foarte speciale (ex. astept un curier cu materialele pentru trainingul de maine) dezactivez modul silentios. Aleg cand sa verific notificarile si sa raspund la ele.

·      Imi trec lucrurile de facut in calendar, alocand timpul potrivit pentru fiecare. Am de construit o oferta, trec o ora in agenda. Am de raspuns la 5 mailuri importante, le trec in agenda ca timp estimat. Am de vorbit cu un client, trec asta in agenda. Pe masura ce fac ceea ce aveam de facut, sterg din agenda. Ce nu reusesc sa fac (se mai intampla!), redistribui pe a doua zi sau cand e posibil. Solutia asta a functionat pentru mine pentru a nu ma pacali ca pot face mai mult decat este realist in timpul unei zile.

·      Raspund doar la telefoanele importante. Au prioritate pentru mine clientii si copilul meu. In rest aleg cand si daca raspund la telefon. Daca lucrez la ceva important, nu ma intrerup doar pentru ca ma suna cineva. Sun inapoi cand am terminat ce aveam de facut. Pare nepoliticos dar mie mi-a adus eficienta.

·      Nu deschid niciodata televizorul cand lucrez! Ei, hai ca exagerez, il deschid foarte rar, doar cand joaca Simona Halep cate o finala, dar atat. 😊

·      Am grija sa imi iau pauza de masa si sa stau la masa. Uneori imi iese pe la 2 sau 3 dupa amiaza dar am grija sa nu mananc in timp ce fac altceva, desi a fost si este inca foarte tentant. De asemenea am grija sa imi iau pauze mici in care sa ma misc (dupa doua hernii de disc achizitionate in corporatie, sunt mai atenta la corpul meu si la semnalele pe care mi le da!). In pauze mai strecor chestii casnice (bag o masina de rufe sau vase la spalat, dau cu un aspirator, gatesc ceva, fac cumparaturi in apropiere). Asta ma ajuta sa imi deconectez mintea si sa o trec din “focused mode” in “default mode” dar am grija sa revin destul de rapid la ceea ce faceam.

·      Chiar daca lucrez de acasa prefer sa pastrez o oarecare rutina: cam aceeasi ora de somn, aceeasi ora de trezire, aceeasi ora la care incep sa muncesc, cam aceeasi ora la care decid sa inchid laptopul si sa termin munca.

·      Daca am o zi mai dificila si am nevoie sa lucrez mai mult, 12 sau chiar 14 ore (da, in freelancing se intampla, des!), imi permit sa dorm 30 minute la pranz pentru a rezista la “tura a doua”, altfel nu sunt productiva si sarcinile imi iau mai mult. E o solutie invatata de la Daniel Pink: “nappuccino”, beau o cafea inainte de somn, dorm 30 minute pe ceas (imi pun temporizatorul de la telefon) si apoi din nou la munca, cu energie proaspata.

·      Nu ma pacalesc singura: ma “trag de urechi” cand observ ca aman, sunt ineficienta sau cu atentia distrasa. Imi gestionez dialogul interior astfel incat sa imi gasesc motivatia sa fac si chestiile care in mod normal nu imi fac prea multa placere.

·      Imi aloc ore in agenda pentru studiu individual, pe care il consider tot munca. Invatarea ma ajuta sa progresez in profesia mea, asa ca am grija sa sa o prioritizez ca pe orice alta sarcina. Sunt si perioade mai aglomerate, cand asta nu prea imi iese ☹

Aveti grija de voi si de businessurile pe care le deserviti si keep up the good work…from home!