Singurul moment in care niciun raspuns este cel mai bun raspuns
“Fiecare sarcina pe care o avem si care necesita competente de planificare, rezolvare analitica a problemelor, memoria de scurta durata sau luarea unor decizii este coordonata de cortexul prefrontal” spune Madeleine Homan-Blanchard, master certified coach si cofondator al Coaching Services in cadrul The Ken Blanchard Companies.
“Este zona unde ne selectam comportamentele si apoi actionam conform alegerii facute. Profesorul meu din facultate avea un exemplu care ilustra perfect acest lucru. Cortexul prefrontal este partea din creier care, atunci cand ne este foarte foame si suntem condusi de ospatar catre masa noastra intr-un restaurant elegant si trecem pe langa o alta masa unde vedem pe cineva cum mananca ne opreste sa ii luam farfuria si sa plecam mai departe.”
„Insa pentru a ne asigura ca in cazul nostru creierul functioneaza eficient trebuie sa tinem cortexul prefrontal odihnit si hranit” explica Homan – Blanchard.
„Cortexul nostru prefrontal consuma foarte multe resurse. Performanta sa depinde de hidratare, exercitiu si somn. Intr-un anumit fel este ca un rezervor de combustibil. Fiecare decizie pe care o facem – de la cea mai banala pana la cea mai critica – foloseste combustibil.”
Originea echilibrului si vointei
Desi majoritatea oamenilor sunt de acord ca liderii iau decizii mai bune atunci cand sunt calmi, echilibrati si odihniti a existat mereu convingerea ca cei mai buni lideri pot functiona la un nivel ridicat chiar daca lucreaza 75 de ore pe saptamana si trec peste mese. Conform lui Homan – Blanchard, ultimele cercetari arata ca acest lucru nu este adevarat. Calitatea gandirii si deciziilor luate scade atunci cand nu suntem odihniti.
„Tocmai de aceea este important sa te cunosti si sa programezi anumite tipuri de activitati atunci cand creierul tau este la capacitate maxima. Este bine sa programezi activitati precum stabilirea unor strategii, sesiuni de brainstorming sau alte activitati creative atunci cand esti odihnit. Ceea ce nu vrei sa faci este sa programezi o intalnire sau o conversatie provocatoare, unde urmeaza sa ai nevoie de foarte mult autocontrol la finalul unei zile grele.”
Roy Baumeister, profesor de psihologie la Florida State University si coautor al bestsellerului „Willpower” spune ca oamenii care sunt cunoscuti pentru deciziile bune pe care le-au luat sunt cunoscuti si pentru inteligenta si echilibrul lor. Dar, noteaza el, ceea ce ar putea fi adevarat in cazul acestor oameni este ca stiu cand sa nu ia o decizie.
Homan – Blanchard sustine aceasta opinie si are de asemenea niste sfaturi pentru cupluri.
„Stiti vechea zicala care spune ca in casatorie nu e bine sa te culci suparat? Acest lucru este gresit – in special pentru cuplurile care lucreaza mult, au copii si facturi de platit. O discutie serioasa in miez de noapte nu este o idee buna.”
La fel si dorinta de a continua atunci cand cineva intra in biroul tau la 6:30 si are nevoie de decizia ta, atunci cand ti-ai strans lucrurile si te pregatesti sa iesi pe usa. „Singura decizie pe care un lider trebuie sa o ia in acea situatie este sa astepte pana a doua zi deoarece sunt sanse foarte mari sa nu iei o decizie buna atunci. In afara de cazul in care te-ai gandit inainte, ai luat decizia si pur si simplu nu ai apucat sa o transmiti. Dar daca nu ai luat decizia, nu este intelept deoarece nu vei face cea mai buna decizie.”
Ai grija de tine ca sa poti avea grija de altii
Clientilor cu care lucreaza, Homan – Blanchard le recomanda intotdeauna sa acorde un grad ridicat de atentie starii lor de bine. Master Coach-ul Shirley Anderson, coach-ul lui Ken Blanchard foloseste termenul „Extreme Self Care” pentru a arata cat de ciudat este sa ai grija de tine asa cum trebuie. Cu cat urci mai sus pe scara ierarhica cu atat trebuie sa ai mai multa grija de tine.
„Nu poti sa mergi cu rezervorul gol o vreme indelungata. Cei mai buni oameni cu care am lucrat au grija de ei ca sa poata avea grija de cei din jur. Daca ei isi pierd echilibrul, o parte importanta din organizatie pateste acelasi lucru.”
„Cand am avut primul meu copil am fost atat de coplesita. Si imi aduc aminte ca la un moment dat am vazut o femeie inconjurata de copii intr-un parc de distractii – cel putin 5 – poate chiar 7. Ceea ce m-a uimit era ca parea foarte calma si stapana pe situatie. Era exact opusul a ceea ce eram eu. Si pe tricoul ei avea un mesaj care mi-a schimbat viata – „Daca mama nu e fericita, nimeni nu e fericit.”. Si cred ca acelasi lucru e valabil pentru lideri si organizatii. Daca liderii nu sunt calmi si nu gandesc corect – in special in cazul unor lucruri cu adevarat critice sau unui volum de munca ridicat – atunci nu se va intampla nimic bun.”
Construieste procese si rutine
Pentru liderii care vor sa isi imbunatateasca calitatea modului de gandire si luare a deciziilor, Homan – Blanchard recomanda cateva strategii.
Stabileste limite. Identifica momentele in care esti creativ, inovativ si provocator. Protejeaza si utilizeaza acele momente pentru sarcinile cele mai dificile.
Dezvolta procese si rutine. Cu cat ai mai multa rutina la munca, cu atat mai multa energie vei avea si vei salva pentru momentele in care trebuie sa iei decizii importante.
Extreme self care. Nu subestima importanta perioadelor de odihna si nutritia eficienta. Un mod de gandire calm, clar si rational este un element important al liderilor eficienti. Ai grija de creierul tau ca el sa poata avea grija de tine.