Cum diminuam frica si apatia?

Managerii si angajatii din ziua de azi sunt extrem de precauti la locul de munca si asteapta ca economia sa se imbunatateasca pentru ca optiunile si alegerile pe care le au la dispozitie sa se imbunatateasca.

“Oameni sunt blocati, nu sunt foarte fericiti cu privire starea de fapt insa stau in acelasi loc deoarece nu au alte alternative mai bune. In cea mai mare parte a timpului, oamenii isi tin capul jos si tac din gura, facand doar strictul necesar,” spune Bob Glaser, senior consulting partner in cadrul The Ken Blanchard Companies.

Este o mentalitate de tip “quit and stay”, mentalitate foarte greu de rezolvat de catre lideri. Instrumentele utilizate in trecut pentru a incuraja performanta – cresteri de salariu, promovari, etc – nu mai sunt disponibile. In locul elementelor de motivare extrinseci, liderii si managerii sunt fortati sa gasesca noi metode pentru a dezvolta un mediu de lucru care sa stimuleze angajamentul.

Insa majoritatea liderilor nu stiu cum sa construiasca un asemenea mediu, explica Glaser. “Majoritatea liderilor ar prefera sa adreseze provocarile pe care le cunosc in loc sa isi asume riscul cu acele elemente despre care nu stiu foarte mult. Ca rezultat, liderii nu gandesc in afara cadrului pentru a descoperi si alte optiuni. Stiu ca lucrurile nu sunt asa cum trebuie, dar nu sunt capabili sau nu vor sa le rezolve.”

Si atunci cand nu faci nimic exista costuri

Rezultatul este un grad de performanta scazut, spune Glaser. “Daca nu ai angajati implicati, atunci nu au cum sa aiba grija de clienti. Nu vor oferi nivelul de calitate pe care l-ar oferi daca ar fi fost cu adevarat motivati. Atunci cand oamenii nu au un sentiment de ownership, fac doar ce trebuie sa faca, zi de zi, si nimic altceva.”

Insa acest lucru poate pune liderii in incurcatura. Managerii din ziua de azi sunt trasi in doua directii. Au propriile lor sarcini dar in acelasi timp trebuie sa ii coordoneze pe ceilalti in timpul care mai ramane. Astfel ca lucruri precum oferirea de oportunitati de crestere, participare si implicare in rezolvarea provocarilor nu se afla pe primul loc in lista lor de prioritati.

Exista si un grad ridicat de frica in organizatii. Reducerile mari de personal si o piata a muncii anemica ii face pe multi angajati sa fie mai atenti la sefii lor decat la clienti. Middle managerii in mod special sunt concentrati pe organigrama in loc sa fie atenti la nevoile clientului, deoarece de acolo vin majoritatea problemelor.

Rezultatul este ca mult manageri sunt ingrijorati cu privire la pozitia lor – nu neaparat in mod public – iar acest lucru le limiteaza abilitatile de a-si sprijinii subordonatii.

“Este un comportament normal in perioadele economice dificile,” spune Glaser. “Insa ii incurajeaza pe indivizi sa se orienteze mai mult spre protejarea teritoriului in loc sa descopere metode inovative de a contribui la organizatie. Este o atitudine defensiva lipsita de productivitate.”

Ce directie urmam?

Pentru liderii care sunt pregatiti sa mearga intr-o noua directie, Glaser le recomanda sa puna urmatoarele intrebari cheie. “Care este rolul meu? Sunt aici sa ma ajut pe mine, pe seful meu sau pe angajatii mei? Aleg sa fiu un lider si un manager in rolul pe care il am?”

Daca descoperi ca principalul tau rol ca lider este sa ii sprijini pe ceilalti pentru a atinge obiectivele organizationale, atunci este important ca tu, ca lider, sa identifici modul in care poti face o diferenta in sfera ta de influenta. Chiar daca este posibil sa nu poti influenta organizatia ca intreg,  majoritatea managerilor au o sfera de influenta unde pot lua decizii si pot influenta rezultatele. In cadrul echipei, grupului sau departamentului, managerii pot modifica mediul de lucru pentru a le permite angajatilor un grad de implicare mai mare.

Pentru liderii care vor sa se implice, Glaser recomanda un plan in trei pasi.

Construirea unei micro-viziuni. Liderii trebuie sa aiba o viziune clara cu privire la modul in care vor  ca echipa, departamentul sau grupul lor sa arate atunci cand opereaza la un grad ridicat de performanta. Trebuie sa va concentrati atat pe rezultate cat si pe comportamente care duc la acele rezultate.

Implica pe toata lumea. Urmatorul pas este sa implici oamenii in dezvoltarea unei viziuni pentru echipa, grup sau departament. Facuta corect, viziunea nu este doar cea a liderului ci o viziune colectiva a directiei pe care grupul doreste sa o urmeze. Lucrati impreuna pentru a dezvolta solutii in cadrul carora fiecare simte ca poate contribui, ca pot face o diferenta si ca au un grad ridicat de ownership.

Recompenseaza si recunoaste comportamentele dorite. Toata lumea opereaza intr-un mediu dominat de lipsuri. Acest lucru afecteaza. Oamenii sunt stresati, muncesc mult si incearca sa faca ce e drept dar eforturile lor nu fac altceva decat sa mentina starea de fapt. Fara recompense explicite si recunoastere care sa ii incurajeze sa se indrepte intr-o noua directie, nimic nu se va intampla. Verifica daca ai definit in mod explicit comportamentele la care te astepti si apoi masoara aceste comportamente in relatie cu asteptarile pe care le ai.

Dezvolta o conexiune cu oamenii tai

Fiecare rol trebuie sa fie considerat important. Daca exista o pozitie, atunci exista un scop in spatele ei. Managerii pot face o astfel de conexiune pentru subordonatii lor. Altfel este foarte usor pentru oameni sa vada ceea ce fac ca fiind nimic altceva decat niste sarcini care trebuie indeplinite. Managerii trebuie sa le reaminteasca oamenilor modul in care rolul lor are un impact asupra obiectivelor organizatiei. Este un element important.

Acest lucru este mai mult decat necesar in ziua de azi, cand fiecare isi tine capul jos si majoritatea organizatiilor – si oamenilor – incearca sa supravietuiasca.

Pentru organizatiile care vor sa creasca din nou, Glaser le recomanda sa elimine frica si sa se concentreze intr-o directie pozitiva. Acest lucru incepe prin gruparea oamenilor in jurul unei viziuni organizationale si aratandu-le cum pot contribui la bunul mers al companiei. Vor vedea astfel diferenta pe care o fac.

“Cand fiecare intelege contributia pe care o are si semnificatia sarcinilor pe care le face, cand liderii pun deoparte propriul interes si se concentreaza pe nevoile celorlalti, impactul asupra moralului, angajamentului si rezultatelor este imens.”

“Trebuie sa ai oameni care vor sa lucreze cat mai bine pentru a indeplini nevoile organizatiei. Azi mai mult ca oricand.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com