(3) Key leadership lessons 2025, Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest. Consolidarea sustinerii – asigurarea unor aliante solide cu oamenii cheie
Consolidarea sustinerii. Din solicitarile de consultanta pe care le-am avut de-a lungul acestui an pe tema leadership-ului managerilor – aria care ne defineste in piata – inventariez in continuare 6 teme si prioritati critice ale organizatiilor, strategice si operationale, asupra carora as vrea sa atrag atentia. Luarea lor in considerare face o dferenta majora in impactul pe care il are un program de leadership development si ajuta la folosirea eficienta a resurselor, reducerea risipei si castigarea sustinerii organizatiei. Dintre cele strategice: Intelegerea si interpretarea realitatii (situational awareness); Executia – lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina; Consolidarea sustinerii – asigurarea unor aliante solide cu oamenii cheie. Iar din cele operationale: Indrumarea si sprijinirea managerilor cheie; Responsabilizarea angajatilor fara rol managerial pentru imbunatatirea productivitatii individuale si in relatie cu managerii lor directi; Scoaterea in evidenta si aprecierea constanta a micilor progrese si a micilor reusite.
Never Waste a Good Crisis
Fara sprijinul real al liderilor cheie si fara pregatirea lor pentru provocarile actuale, o organizatie risipeste multe resurse si rateaza multe momente de revigorare si mobilizare. Fara prezenta vie a liderilor cheie, planurile si proiectele importante se impotmolesc, se amana sau se pierd pe drum, consumand resurse, timp si incredere. Liderii cheie sunt coloana vertebrala a unei organizatii, cu atat mai mult in aceste vremuri foarte volatile si cu atata incertitudine. Cum ii sustinem astfel incat sa nu colepaseze? Cum ne asiguram ca au claritatea si energia de a tine echipele unite?
Un exemplu relevant vine dintr-o organizatie globala de tehnologie cu prezenta puternica in Romania. In urma unei tranzactii globale, o parte importanta din echipa din Romania a fost disponibilizata, generand un val de frustrare, incertitudine, temeri si nemultumiri in randul oamenilor, inclusiv in randul membrilor din Executive Team.
Inainte de a anunta in companie planul de refacere a organizatiei din Romania, CEO-ul local a inteles ca prioritatea zero este sa isi aloce timp pentru consolidarea sustinerii de la oamenii cheie din grupul managerilor locali. Parte a programului derulat impreuna cu Human Invest, CEO-ul a investit timp in conversatii dificile cu acesti oamenii cheie, in clarificarea impactului tranzactiei si in definirea alaturi de ei a prioritatilor pe termen scurt si mediu. Le-a reconfirmat valoarea personala, relevanta si rolul, le-a comunicat care sunt asteptarile de la ei si le-a cerut ajutorul pentru aceasta etapa de tranzitie, clarifcand „unde” si „cum” l-ar putea ajuta.
Un alt pas realizat impreuna cu noi a fost organizarea unui workshop cu Executive Team pentru care am definit doua scopuri: a) construirea unui spatiu de sprijin reciproc si de impartasire a preocuparilor pe care membrii echipei inca le mai aveau; b) definirea prioritatilor comune printr-un proces colectiv de lucru mai larg pentru re-mobilizarea echipei, pentru a indrepta privirea spre viitor si pentru despartirea de trecut. Oamenii cheie pe care ii avea deja alaturi au contribuit foarte constructiv, au ajutat la implicarea restului echipei si la intarirea unei atitudini pozitive fata de efort, au intarit increderea ca asa cum echipa locala obtinuse pana in prezent rezultate atat de bune, existau nenumarate lectii care ar putea fi duse si in viitor.
Prin aceste aliante puternice si prin transparenta consecventa CEO-ul local a reusit sa reduca tensiunile, sa restabileasca increderea si sa creeze o baza solida pentru stabilizarea organizatiei si pentru relansarea acesteia intr-o noua etapa. Managerii din Executive Team si-au asumat misiunea de a-si intari la randul lor aliantele cu oamenii lor cheie din echipele pe care le conduceau direct.
La cateva luni dupa workshop, efectele au devenit vizibile in dinamica echipei. Conversatiile dificile au inceput sa fie purtate mai constructiv, nu doar atunci cand tensiunile escaladau. Directorii si-au aliniat mai bine mesajele catre echipele lor si au inceput sa colaboreze mai strans pe proiectele transversale. Cele mai importante rezultate insa au fost cresterea nivelului de incredere si redobandirea unui sentiment de control asupra actiunilor pe care echipa locala si le propunea. Consolidarea sustinerii de la liderii cheie fusese cu adevarat o prioritate critica.
Cand o echipa de leadership functioneaza coerent intr-o perioada de turbulenta, organizatia simte imediat acest lucru si raspunde mai matur si mai responsabil. Liderii cheie sunt cei care transmit claritate si directie atunci cand nu stii ce va aduce ziua de maine. Ei construiesc coerenta intre echipe, faciliteaza colaborarea si transforma prioritatile strategice in actiuni. Sunt cei care stiu sa obtina sprijin intern protejand astfel proiectele esentiale ale organizatiei. Ei sunt cei care mentin loialitatea oamenilor buni, sunt cei care pot restabili increderea atunci cand aceasta se fisureaza.
Liderii cheie conteaza azi mai mult ca oricand! Iar intrebarea ramane: ce facem pentru a asigura consolidarea sustinerii din partea lor, cum ii protejam, ii valorizam si ii pregatim pentru ritmul intens al perioadelor pe care le traversam?















