Leading for Recovery – Mediul virtual, element de baza acum pentru programe de leadership la Orange Romania
Florin Iordackioiu, Learning and Development Manager Orange Romania, si-a propus sa profite de perioada de “work from home” si sa exploreze noi teritorii. Digitalizarea, programele de leadership si team-coaching conduse si facilitate in mediul virtual au adus in organizatia sa ecouri peste asteptari. Florin a fost unul din invitatii din panelul unui eveniment pe care l-am organizat recent si l-am invitat sa ne impartaseasca si in scris din experientele pe care le-a avut in implementarea unor programe de leadership in mediul virtual.
Care sunt in opinia ta beneficiile si limitarile programelor de leadership facilitate in mediul virtual?
Mediul virtual de facilitare tinde sa devina un instrument de baza in livrarea programelor de invatare. In Orange, perioada starii de urgenta a adus o crestere semnificativa a livrarii de instruire in mediul virtual. In primele 4 luni ale anului 2020, aproximativ 60% dintre angajatii Orange au beneficiat de cel putin o actiune de invatare, indiferent de metoda (sala, webinar, e-learning etc.), iar fiecare angajat Orange a accesat in medie 100 de minute de invatare in mediul virtual. Programele de leadership livrate in mediul virtual pot fi la fel de eficiente precum cele livrate la sala, daca sunt intrunite cateva conditii:
- Dinamica unei sesiuni la sala trebuie adaptata pentru livrarea in mediul virtual (de ex. exercitii si activitati care necesita instrumente digitale, comparativ cu materiale fizice cu care participantii lucrau in trecut);
- Arhitectura de invatare a sesiunii trebuie fundamentata pe micro-skill-uri, si nu pe competente ample (de ex. una este sa tratezi competenta mare de “vanzare consultativa”, iar alta este sa te raportezi la exersarea adresarii de intrebari);
- In locul sesiunilor la sala, one-shot, trebuie sa introducem parcursuri de invatare blended, in care webinar-ul este insotit de studiu individual, lucru cu un buddy sau lucru pe proiect toate acestea puse la dispozitia participantului spre libera utilizare (studii, articole etc.), altele pregatite si puse intr-un eveniment de invatare la care participantii sunt invitati (webinare, inregistrari etc.).
Lectiile nu sunt asezate inca si, in mod sigur nu le-am invatat pe toate. Ce stim insa, e ca livrarea in mediul virtual conduce la accesarea mai usoara a geografiei Orange. Este mai putin important ca un participant se afla in Arad, in Bacau sau in Tulcea. In plus, livrarea continutului in mediul virtual a reusit sa genereze si un soi de “adaptare ambientala” a participantilor care, dincolo de continutul sesiunilor, invata despre instrumente de lucru colaborativ, platforme de intalniri online, practici de gestionare a activitatilor la distanta etc. Nu in ultimul rand, organizarea sesiunilor de invatare pentru lideri, in mediul virtual, a generat si o mai mare concentrare si distilare, atat a continutului pe care trainerul isi propune sa il livreze, cat si a progresului pe care il observam in randul participantilor. Vorbim, deci, de concepte sau practici concrete cu care participantul pleaca din sesiune, bine legate de realitatea imediata in care el lucreaza si pe care le poate aplica nemijlocit.
Desigur, limitarile livrarii in mediul virtual se coreleaza negresit cu capacitatea de a construi relatia trainer – participant, contract care castiga prin apropierea fizica. Nu toate activitatile si exercitiile la care un trainer ar putea recurge intr-o sesiune sunt posibile intr-o sesiune livrata in mediul virtual. Si, desigur, intermedierea atat de prezenta din mediul virtual adauga o lentila suplimentara oricarei livrari si necesita un efort suplimentar de ascutire a simturilor cu care atat de mult masuram realitatea din jurul nostru. Oare cat de usor ii este unui trainer sa livreze in mediul virtual fara a avea cuprinderea spatiului fizic in care participantii lui se afla impreuna cu el?
Ce lectii ai invatat tu si ce ati invatat pana acum in organizatie privind felul in care sa fructificati cel mai bine astfel de programe?
“Time is of the essence.” Intr-un timp record, am reusit sa constientizam trei lucruri importante pentru noi si pentru participantii nostri:
- Avem nevoie sa fim relevanti si legitim prezenti in viata participantilor
- Avem nevoie sa ne adaptam rapid la exigentele livrarii in mediul virtual
- Avem nevoie sa invatam, ca sa ii putem invata pe altii.
In mai putin de 30 de zile de la instalarea starii de urgenta, echipa Learning & Development din Orange a reusit sa accelereze design-ul si livrarea de continut in mediul virtual: pe scurt, a reusit sa faca up-skilling rapid si eficient in asa fel incat activitatea nu numai sa continue, dar sa profite la maximum de oportunitatile pe care livrarea in mediul virtual le scoate la iveala. 12 sesiuni live in mai putin de doua luni de zile, aproximativ 150 de participanti dintre liderii Orange. Pe langa toate acestea, tutoriale, produse in echipa sau din colectiile de care dispunem, puse la dispozitia liderilor Orange. Fara sa amintim de tot ce inseamna livrarea de workshop-uri live pentru manager si echipa pe tema lucrului remote si a noilor skill-uri cu care toti membrii echipei e bine sa faca cunostinta cat mai repede.
Concret, echipa a reusit sa creeze solutiile de invatare care sa continue programul de leadership intern ATOM (Activate change; Team-Up; Own It; Make it happen).
Am reusit sa programam lunar cursuri cu solutii adaptate livrarii in mediul virtual si am reusit chiar sa conturam planurile unor design-uri de continut nou, la care mai multe grupuri din echipa lucreaza in prezent. Nu numai ca avem solutii viabile – de la “How to communicate change” sau Agile-work pana la curricula “Becoming a manager” pentru noi manageri sau tutoriale create intern pe teme legate de stabilirea de obiective sau desfasurarea sedintelor operationale, insa echipa a reusit sa continue proiectul de improspatare a procesului de dezvoltare a liderilor, finalizand cadrul si continutul unui nou indicator de leadership in Orange, LNPS – Leadership Net Promoter Score.
Care sunt lucrurile diferite pe care le are acum de facut un facilitator sau team-coach care lucreaza virtual fata de felul in care lucreaza in sala de clasa?
Candva, foarte demult, am auzit intr-un curs ca “invatarea incepe prin dezvat“ si continua apoi prin invatare noua. Schimbarile din ultima perioada au confirmat acea “zicere”!
Ce este diferit? Dispare toata pregatirea legata de spatiul livrarii fizice: sala, asezarea meselor si a scaunelor, numarul de flip-chart-uri, posibilitatile video-audio. In schimb, acum ramane de verificat conexiunea la internet sau platforma de livrare si functionalitatile ei – deja devine loc comun conceptul de “breakout-room” in livrarea de zi cu zi. Efortul esential si consistent ocazionat de pregatirea materialelor de curs (tiparire, plastifiere etc.) in intern sau cu ajutor din afara este redus acum la trimiterea lor via e-mail inainte sau in timpul cursului. Nu inseamna insa ca, de fapt, continutul altmiteri redat in trecut in sala de curs, nu poate fi redat acum in mai multe momente, gandite concis si simplu, inainte – pentru pregatirea sesiunii, in timpul sesiunii – pentru exersare si dupa sesiune – pentru fixare.
In timpul livrarii, tot ce inseamna cumulul de informatii pe care ni le aduc simturile este mult diminuat si aproape inlocuit cu o relatie din ce in ce mai restransa intre facilitator, ecran si casca. Nu ne mai folosim ochii pentru a stabili contact vizual cu participantii, dar imaginatia ne ajuta, fie si cu ochii inchisi, sa ne inchipuim ca suntem in mijlocul participantilor si le vorbim ca si cum ar fi in fata noastra.
Ce mai este diferit? Designul de continut capata o precizie si o ascutime asa cum poate in perioada anterioara ne doream sa obtinem si poate nu reuseam mereu. Timpul de livrare este scurt in mediul virtual si designul trebuie sa tina cont de acest lucru: exercitiile si activitatile difera in functie de cum sunt construite si mai apoi livrate, iar testarea joaca un rol-cheie in alegerea introducerii fiecarei activitati in sesiunea respectiva, desigur, mereu in concordanta cu posibilitatile tehnologice de care dispunem.
Cum ar trebui pregatita o organizatie pentru ca astfel de programe sa aiba impactul urmarit?
O organizatie pregatita pentru invatare in mediul virtual inseamna, in opinia mea, o organizatie curioasa. E firesc ca noutatea acestei perioade sa ne mire, iar curiozitatea de a o intelege si de a o stapani cred ca este ingredientul principal pentru succes. Ca profesionist de invatare si manager al unei echipe de invatare, a trebuit sa ascult si sa iau nota de ingrijorari de tot felul ale oamenilor: daca participantilor nu le va placea, daca nu merge aplicatia, daca nu o sa fac fata, daca se intrerupe conexiunea etc. Legitime toate aceste ingrijorari. Doar trairea experientei in sine ar putea conduce usor-usor la rezolvarea completa sau partiala a framantarilor oamenilor… Mereu insa am ales sa raspund asa: “Toate acestea s-ar putea intampla. Si ele ne-ar putea impiedica sa obtinem rezultatele pe care le obtineam de obicei. Ce-ar fi insa sa ne propunem sa obtinem rezutate la care nu ne asteptam?”.
Cred ca sunt cateva lucruri pe care o organizatie le poate face inca de pe acum pentru a creste sansele ca invatarea sa aiba impact:
- Imbratiseaza digitalul – e aici, e cu noi, da-i locul cuvenit la masa, iar tu esti cel stabileste asta;
- Inoveaza – e usor sa preluam obiceiuri vechi cu haine noi, insa e mai interesant sa dobandim obiceiuri noi;
- Propune-ti constient o strategie a invatarii – abordarea actiunii tactice s-ar putea sa nu ajute pe termen mediu si lung, iar o strategie de invatare care sa tina cont de toate lectiile de pana acum ar putea sa pregateasca mai bine organizatia.
Si, nu in ultimul rand, povestea nu este incheiata. Sunt curios ce mai urmeaza!
*Puteti descoperi aici principalele concluzii ale evenimentului nostru din seria Leading for Recovery unde a fost invitat Florin Iordackioiu.
🗓 SAVE THE DATE: 3 iunie | Un nou eveniment din seria Leading for Recovery
Seria de evenimente Leading for Recovery continua cu tema „Parteneri si clienti mai loiali prin simplificare”, cu invitati foarte intersanti, cu lectii personale transparente, cu lucru in grupe mici, aceste dialoguri vor oferi tuturor inspiratie pentru a ne sustine in eforturile pe care le facem in aceste zile. Detalii despre acest eveniment gasiti AICI.