Florin Grama: Climatul si mediul de lucru intr-o organizatie constructiva conduc la o implicare mai mare a angajatilor in producerea rezultatelor

Florin Grama este Director Business Services la Euromaster Group. Lansat in 2015, Euromaster Business Services este centrul de servicii partajate al Euromaster Group (Michelin Group) si ofera servicii de contabilitate, controlling, business intelligence, supply chain, data management, servicii de control intern si suport IT&SAP pentru toate entitatile Euromaster. L-am ascultat pe Florin vorbind in panelul conferintei despre cultura organizationala pe care Human Synergistics a organizat-o in aceasta toamna. Mi-au atras atentia vocea lui calda si tonul colaborativ cu care a vorbit despre transformarile dificile pe care le-a condus cu succes in mandatul sau si de aceea l-am invitat sa ne spuna mai multe despre beneficiile unei culturi organizationale constructive.

Din propria ta experienta, cum ai descrie climatul si mediul de lucru intr-o cultura organizationala constructiva? Ce beneficii ai vazut tu ca aduce o cultura constructiva top management-ului, structurilor regionale de management si actionarilor unei organizatii?

In linii mari, culturile constructive sunt acelea in care membrii sunt incurajati sa interactioneze frecvent intre ei si sa abordeze sarcinile in moduri care ii vor ajuta sa-și indeplineasca si satisfaca nevoile proprii. Un climat organizational de valori constructive poate promova un comportament de intr-ajutorare prin mecanismul cresterii sentimentului de apartenenta si de incredere. Mediul de lucru se bazeaza pe munca in echipa si contributia fiecaruia dintre oameni la obtinerea rezultatului.

Climatul si mediul de lucru intr-o organizatie constructiva conduc fara doar si poate la o implicare mai mare a angajatilor in producerea rezultatelor, la un nivel de satisfactie crescut la nivel individual, la o atmosfera de lucru placuta care faciliteaza o retentie crescuta si dezvoltarea angajatilor, si conduc la o productivitate crescuta, rezultate superioare.

Toate acestea aduc o multitudine de beneficii angajatilor, dar si structurilor manageriale si de leadership, indiferent de nivel, care se vor bucura de o crestere a satisfactiei clientilor, posibil vanzari si profitabilitate crescute la nivel organizational.

Care este climatul de lucru intr-o cultura organizationala defensiva? Care ar fi cateva din disfunctionalitatile majore, din costurile vizibile si mai putin vizibile care incep sa creasca intr-o astfel de cultura? Ce greutati aduce aceasta cultura top management-ului in misiunea sa si care este impactul ei asupra performantelor financiare si de eficienta ale unei organizatii?

Culturile defensiv pasive tind să mentina status quo-ul si sa lupte pentru a aduce schimbari constructive. Regulile pot fi considerate mai importante decat ideile; poate exista o aversiune fata de asumarea riscurilor si problemele dificile sunt adesea evitate. Intr-o organizatie defensiv pasiva, oamenii nu vor sa “zguduie barca”. Acolo unde se gasesc culturi defensiv agresive, accentul se pune pe comportamente fortate. Oamenilor li se acorda mai puțina valoare, invinovatirile sunt frecvente si razboaiele pe teren pot determina decizii care aduc costuri mari si din care toata lumea pierde. In timp ce ar putea aparea un succes pe termen scurt, aceasta cultura are un efect daunator asupra performantei pe termen lung.

Un asemenea climat si aceste comportamente conduc o insatisfactie crescuta a angajatilor, niveluri scazute ale calitatii serviciilor pentru clienti, o acceptare a performantelor slabe, lideri ineficienti si personal slab pregatit care practica micro-managementul. In plus, un accent pe vina si/sau lipsa de initiativa, dificultati de adaptare la schimbare, pierderea cotei de piata, deteriorarea reputatiei marcii, comportament neetic. Pierderile sunt masive pe toate fronturile si pentru angajati, si pentru leader si pentru actionari.

Noul nostru program open, Executive Leadership Program for Experienced and Senior Managers, este dedicat liderilor din senior managementul organizațiilor si celor care sunt succesori pentru aceste roluri. Este dedicat liderilor care vor ca efortul lor sa conteze!

Ai fost invitat in aceasta toamna in unul dintre panelurile conferintei realizate de Human Synergistics Romania pe tema culturii organizationale. Ce teme de reflectie si actiune ti-ai luat tu pentru a consolida evolutia pozitiva a organizatiei pe care o conduci? Care ar fi cateva din alte idei care ti-au atras atentia si pe care ai dori sa le impartasesti si cu alti lideri care nu au participat la conferinta?

Am constatat cu bucurie o evolutie pozitiva si o dezvoltare a organizatiilor la nivel national inspre culturi si mai constructive.

La nivel organizatiei pe care o conduc, impreuna cu echipa de leadership conducem un program de schimbare culturala si leadership. Acesta promoveaza acele comportamente pozitive pe care ni le dorim si care conduc la cresterea elementelor culturii constructive. Lucram constient prin acest program sa descurajam comportamentele toxice care submineaza sau incetinesc producerea schimbarii si obtinerii de rezultate imbunatatite. De asemenea, definirea viziunii, misiunii si directiilor strategice si alinierea acestora cu o cultura organizationala constructiva, reprezinta temele din reteta noastra de succes pentru cresterea satisfactiei angajatilor, clientilor, actionarilor si producerea de rezultate superioare.