
Construirea increderii: The Business Case for Building Trust
Un manager care nu este preocupat constant de construirea increderii intre el si echipa sa ajunge sa plateasca un pret personal prea ridicat pentru munca de leadership pe care o realizeaza: prin energia consumata, printr-o satisfactie scazuta din munca de conducere, printr-un sentiment slab de semnificatie si relevanta profesionala! Un nivel scazut de incredere pe care il resimte afecteaza direct motivatia sa intrinseca, erodeaza stima de sine si reduce bucuria de a conduce. Chiar si liderii competenti, purtati initial de o misiune nobila in acest rol, pot ajunge sa se simta izolati, devin cinici, neimpliniti si deconectati de la dimensiunea umana al leadership-ului atunci cand pierd increderea! Care sunt deci cateva din costurile nevazute?
Increderea este fundatia unei relatii sanatoase si productive intre un manager si echipa sa – se vorbeste foarte multe pe aceasta tema. Ceea ce se spune mai putin este ca atunci cand increderea pe care managerul o resimte e scazuta, se degradeaza si starea sa interioara de bine, nu doar procesele, rezultatele si colaborarea din echipa sa.
Miscam lucrurile atunci cand vedem ca avem ceva de castigat daca trecem la actiune sau daca avem ceva de pierdut atunci cand nu trecem la actiune. Citind de curand cateva articole stiintifice pe tema construirii increderii, m-am intrebat de ce o tema critica este neglijata de foarte multi manageri? De ce o majoritate mare de oameni in rol de conducere nu fac din aceasta tema una centrala in activitatea lor? Oare pentru ca noi, vorbind doar despre romani acum, avem un nivel inalt de incredere reciproca intre noi? Tind sa zic ca nu e cazul… Pentru ca atata timp cat lucram impreuna cu altii in aceeasi organizatie consideram implicita increderea reciproca? Ma indoiesc ca asa stau lucrurile…
Astfel, m-am intors la motivele pe care le aud atunci cand derulam pentru clientii nostri programe care urmaresc consolidarea increderii intr-o echipa sau intre manager si echipa sa. Am realizat ca ceea ce nu am auzit prea frecvent in aceste conversatii este constientizarea costurilor personale pe care le avem atunci cand nu suntem preocupati si/sau nu stim sa construim constant incredere. De aceea, am facut mai jos o lista simpla cu cateva costuri la care ne gandim mai putin sau deloc.
Cresterea anxietatii si a sentimentului de izolare
Fara increderea cerlorlalti, managerii devin tot mai singuri. Nu stiu ce gandesc oamenii, daca te vor sustine sau daca te vor sabota pasiv. Incepi sa suspectezi, sa te indoiesti, sa controlezi tot mai mult. Te simti expus si nu stii daca iti va apara cineva spatele. Aceasta indoiala, chiar daca nerostita, iti poate schimba comportamentul: devii mai ezitant, mai defensiv, mai autoritar sau mai distant.
Leadership Breakfast, 17 Septembrie: Construirea increderii – fundatia leadership-ului
Scaderea nivelului de energie si vitalitate
O incredere scazuta din partea echipei tale te face sa muncesti mult mai mult pentru a obtine rezultatele urmarite. Oboseala se instaleaza nu doar fizic, ci si emotional, iar energia pentru munca de leadership dispare. Cu timpul, aceasta oboseala devine cronica. Nu mai ai energie pentru lucruri esentiale: pentru ascultare reala, pentru reflectie, pentru imbunatatire continu. Devii un manager reactiv, prins intr-un ritm haotic care te consuma.
Lipsa satisfactiei personale in relatia cu echipa
Cand nu ai relatii de incredere cu oamenii tai, reusitele nu-ti aduc sentimentele de sens pe care le urmaresti. Nu simti ca ai fost impreuna parte din ceva mai mare, ci doar ca ai bifat niste sarcini de care abia asteptai sa scapi. Munca de leadership devine astfel o activitate administrativa, tehnica, fara bucurie, fara conexiunea autentica.
Daca nu simti conexiune cu echipa ta si nu vezi impactul eforturilor tale in oameni, leadership-ul devine un set de sarcini administrative. Lipsa increderii dizolva legatura cu natura si sensul acestui rolul, deloc simplu.
Sentimentul de inutilitate
Cu un nivel scazut al increderii, oamenii nu vin catre tine cu idei, mimeaza ca-ti cer parerea, mimeaza implicarea. Incepi sa te intrebi in ce fel prezenta ta mai face o diferenta reala. E unul dintre cele mai dureroase sentimente pentru un lider! Asta te poate duce intr-o zona periculoasa: simti ca ai devenit doar un instrument. Iar cei pe care ii conduci simt asta si cresc distanta fata de tine, desi mimeaza ca totul e in ordine: un cerc vicios greu de rupt!
Atunci cand te intrebi: „Pentru cine si de ce fac eu toate aceste eforturi?”, iar daca raspunsul este propria persoana, este doar despre cifre si despre presiuni de care vrei sa scapi, te deconectezi de ceea ce te-a adus in acest rol: iti pierzi curiozitatea, motivatia si deschiderea catre altii. Devii din ce in ce mai tehnic, mai rigid, mai blazat.
Pierderea sentimentului de relevanta
Un lider in care oamenii nu au incredere ajunge treptat sa fie marginalizat de propria sa echipa. Nu mai e consultat, nu mai e ascultat, argumentele lui nu mai sunt crezute, nu mai conteaza in conversatiile informale ale echipei. Simti ca vocea ta nu mai influenteaza, ca prezenta ta nu mai inspira. Iar asta erodeaza incet si constant increderea in propriul tau potential! Relevanta nu ti-o dai singur ci iti este oferita de comunitatea pe care o conduci si de cauza pentru care ti-ai asumat sa o sustii in acest rol.
Cand oamenii nu coopereaza din convingere, ci doar formal, managerul ajunge sa duca tot greul pierzand libertatea de a explora noi posibiliati. Cand nu te urmeaza oamenii, cand nu se deschid in fata ta, cand nu vezi progrese reale in echipa, incepi sa te indoiesti de tine ca lider si te intrebi daca mai esti potivit pentru un astfel de rol!
Fara o preocupare constanta pentru construirea increderii (mai ales in aceste vremuri), leadership-ul managerilor devine o munca grea, lipsita de bucurie. Rezultatele pot continua sa apara, o vreme, dar sunt fragile si obtinute cu un cost emotional si psihologic ridicat. Pe termen lung, pierderile nu se vad doar in valoarea si reputatia personala, ci in energia, motivatia si sanatatea emotionala si mentala. Construirea constanta a increderii nu este doar o prioritate de leadership, ci o investitie esentiala in calitatea vietii profesionale si personale a managerilor! Fara a mai vorbi despre coeziunea echipelor si a organizatiilor intr-o epoca atat de volatila!