3 factori care ne ajuta sa ne automotivam in orice moment al vietii

Acum cateva luni, unul dintre clientii mei de coaching, o doamna manager senior dintr-o companie multinationala, imi spune ca e intr-un moment in care isi doreste o clarificare si identificare la zi a valorilor ei. Motivele erau doua: nevoia de a alinia procesul de coaching cu ce e important pentru ea ca obiective, si acela de a-si da seama cum sa actioneze mai departe in ceea ce face, pentru a-si regasi energia pe care simte ca a cam pierdut-o.

In paralel cu procesul de coaching, o acompaniez sa isi identifice valorile reale, cele practicate zi de zi, nu cele aspirationale, declarate public sau injectate de altii. Orele petrecute in acest proces o ajuta sa isi dea seama cum se leaga ce face ea in acest moment de ce e important in viata, sa inteleaga cum o ajuta rolul din companie, sa vada cum poate sa profite la maxim de procesul de coaching. La finalul procesului imi spune: “Astazi am regasit ceva ce cautam de multa vreme: entuziasmul. Entuziasmul de a face lucruri care imi plac, de a invata, de a ma uita altfel la lucruri si oameni.” Primul gand a fost sa-mi spun ca e normal sa fie entuziasta pentru ce a descoperit singura, in propriul proces de cautare. Mi-am adus aminte insa ca de fapt reactia ei e una normala, pe care orice om poate sa o aiba, daca reuseste sa isi clarifice prioritatile si valorile. La ce e bun un asemenea proces?

De peste 35 de ani, experti in psihologie si motivatie atrag atentia asupra faptului ca pentru a simti o motivatie cu adevarat sanatoasa, optima, care sa dureze mult, e nevoie sa ne intoarcem la ceea ce inteleptii si filosofii ne sugereaza de mii de ani: valorile si scopurile personale.

Din pespectiva stiintifica, un studiu extrem de detaliat publicat in anul 2000 de catre profesorii si cercetatorii Dr. Richard Ryan si Dr. Edward Deci arata ca atunci cand ceea ce faci este aliniat cu valorile si cu scopurile tale, ajungi sa simti o stare mai mare satisfactie decat daca ceea ce faci este pentru a obtine aprobarea, respectul, recunoasterea celorlalti. Mai mult, daca obiectivele tale sunt de a bifa anumite repere sociale (avere, pozitie, faima, imagine), care sa iti aduca validare din exterior, sansele sunt minime de a te simti implinit, echilibrat, de a avea vi-talitate sau o stare de bine.

Atunci cand obiectivele noastre sunt legate mai mult de validare externa, de aprecierea celorlalti sau de a respecta niste promisiuni asumate, indeplinirea lor nu duce automat la a ne simti bine pentru ce am realizat. Creierul nostru ne “recompenseaza” cu o stare temporara de euforie sau usurare, fie pentru ca am reusit sa evitam o reactie nedorita, fie pentru ca am obtinut recompensa pe care ne-o doream. Insa nu mai simtim bucuria procesului prin care am trecut indeplinind obiectivul, pentru ca atentia ne este deturnata de recompensa sau evitarea consecintei negative.

Aceasta reactie este corelata de fapt cu ceea ce numesc motivatie suboptima: motivatia de slaba calitate, care exista doar in prezenta unor stimuli externi (recompense, presiuni, amenintari) sau uneori interni (autoimpunerea). Evident ca exista si cealalta fata a monedei, motivatia optima. Aceasta este motivatia care dureaza cel mai mult, ne tine conectati la ceea ce facem fara a mai fi nevoie de alti stimuli.

Sunt trei conditii, si in acelasi timp practici, care ne ajuta sa obtinem aceasta energie, vitalitatea sau starea de bine asociate cu motivatia sanatoasa.

1. Sa fii prezent in ceea ce faci.

Paradoxal, pe masura de trecem de la copii la adulti, pierdem contactul cu aceasta stare si devenim de multe ori absenti din propriile noatre vieti. Copiii sunt cel mai frecvent in stare de prezenta constienta, sunt cu mintea si energia conectati la ceea ce fac. Adultii, pe de alta parte, au tendinta de multe ori de a trai in viitor sau trecut, nu in prezent. Se gandesc frecvent la ce mai au de facut, la ce urmeaza sa faca si le este greu sa fie prezenti intr-o activitate anume. Pentru unii adulti aceasta stare e una mistica, iar altii au nevoie de studii si cercetari care sa le ofere ar-gumente solide despre importanta si beneficiile acestei stari. O spun simplu: toti oamenii pe care ii cunosc si care fac cu placere ceea ce fac, fiind prezenti mental in momentul in care isi desfasoara activatea profesionala, au o stare de bine, sunt mai sanatosi si mai echilibrati. Fara artificii, fara accesorii, fara operatii estetice si fara prefacatorie. In momentul in care esti prezent si constient, mintea si corpul sunt altfel conectate, simti energia si nu mai ai nevoie sa-ti aminteasca nimeni sa iti indeplinesti sarcinile.

2. Sa iei decizii si sa actionezi conform valorilor tale reale.

Fiecare om are un set de valori, indiferent daca a trecut printr-un proces de identificare a lor sa nu. Fiecare om ia decizii si actioneaza conform cu un set unic de valori, care au aparut in timp si s-au cristalizat intr-o anumita forma. Diferenta apare la modul in care aceste valori sunt puse in practica. Un proces sanatos de identificare a valorilor ne poate ajuta sa ne activam mereu motivatia optima, sanatoasa. Aceasta inseamna sa ne asiguram ca valorile identificate sunt cele reale, pe care le practicam zilnic, nu idealisme sociale, cuvinte goale de sens care dau bine sau valori preluate de la altii.

Motivatia optima – asa cum expertii in motivatie o confirma – nu apare in cazul unor conflicte intre ce avem de facut si valorile noastre reale. Insist pe acest cuvant, pentru ca am intalnit multi oameni care cred ca au niste valori si actioneaza conform cu ele insa, de fapt, ele sunt valori sau idealisme sociale.

Iata un exemplu dintr-o conversatie cu un manager care imi spunea ca pentru el corectitudinea este o valoare importanta. L-am intrebat daca poate, in mod real, sa practice zilnic asta si imi raspunde ca da. Il intreb: “Ai ascuns vreodata informatii fata de oamenii tai, desi acum te gandesti ca ar fi fost mai bine sa le fi impartasit?” Imi spune ca da. Continui: “Ai trecut cel putin de cateva ori pe an cu masina pe culoarea rosie a semaforului?“. Raspunde fara sa clipeasca: “Da”. Merg mai departe: “Dar ai descarcat vreodata un film de pe internet, de pe site-uri care le distribuie ilegal si te-ai uitat la el?”. Dupa o scurta ezitare imi raspunde: “Da.” Moment in care ii spun: “Sa inteleg ca tu practici corectitudinea, aceasta valoare pe care o declari, selectiv? Daca e pe bune o valoare importanta pentru tine, e ceva care te defineste, asta ar trebui sa se vada in fiecare zi, in fiecare actiune. De ce nu o practici sistematic?” Tacere. Dupa un moment, imi spune: “Dar nu toata lumea ar trebui sa aiba aceasta valoare? Nu toti trebuie sa fim corecti?”. Mi-am dat seama in acel moment ca el, de fapt, imbratisase aceasta valoare ca o convingere sau cineva ii injectase aceasta valoare la un moment dat. Dar nu parea ca e o valoare pe care o apreciaza sincer, pe care o practica constient si zilnic.

Unele valori sunt convingeri, dar nu toate convingerile sunt valori. Faptul ca ni se spune ca trebuie sa fim corecti sau ambitiosi nu inseamna ca toti trebuie sa fim asa. Fiecare om are propriul set de valori care e diferit de al altuia, iar simpla incercare de a ne face pe toti sa acceptam aceleasi valori vehiculate intr-o societate, ne indeparteaza de cine suntem noi. In acest caz, nu vom avea acces la o motivatie puternica, sanatoasa, pentru ca in interiorul nostru simtim ca nu sunt congruenti. Valorile clar identificate si bazate pe realitate, nu pe liste prefabricate din care sa alegem ceea ce altii considera ca e important, ne ajuta sa ne intrebam mereu daca ceea ce facem este aliniat cu ele. Si sa ne regasim echilibrul si energia sau sa luam decizii care sa ne ajute sa ne simtim bine.

3. Sa iti definesti clar scopurile personale si profesionale

La ce ajuta asta? In primul rand la a avea control asupra vietii tale, asupra fiecarei zile de munca sau relaxare. Pentru ca, daca nu ne umplem agendele sau calendarele cu actiuni importante pentru noi, care ne ajuta sa ne atingem unul sau mai multe scopuri, altii ne vor umple timpul cu ceea ce este important pentru ei. Iar noi vom fi mereu frustrati, nemultumiti sau cu senzatia ca nu facem ce trebuie. A-ti defini un scop in viata nu e o munca simpla si de fapt nu se termina niciodata. Un scop clar este mereu supus rafinarii si ajustarii. In momentul in care el este definit, o persoana poate mult mai usor sa isi analizeze actiunile si sa isi dea seama ce e important pentru ea, ce e cu adevarat productiv, sa inteleaga cum o anumita actiune o ajuta in directia atingerii scopului ei.

Povestea de la inceput este despre aceasta motivatie optima. Si despre cum o persoana a reusit, printr-un proces de identificare a valorilor ei reale, sa isi activeze singura o motivatie optima, ancorata in valorile ei. De fapt, a reusit sa isi dea seama ce ii place cu adevarat sa faca si sa reorganizeze activitatile profesionale si, ulterior, personale astfel incat sa simta mai multa congruenta si energie.

Iata, in incheiere, patru intrebari la care merita sa cauti raspuns pentru a te asigura ca esti pe directia buna in a te automotiva. Ele pot deveni o rutina pe care sa o adaugi astfel incat sa te ajute sa te mentii pe directia dorita de tine si sa te simti energizat si cu o stare de bine:
1. De ce fac ceea ce fac? De ce e important pentru mine sa continui sa fac aceasta activi-tate (sarcina, obiectiv)?
2. Cum se aliniaza activitatea (sarcina, obiectivul) cu valorile mele cele mai importante? Cu care dintre valori se aliniaza cel mai bine?
3. Cum ma ajuta activitatea pe care o indeplinesc acum sa imi ating scopul (unul dintre scopuri)?
4. Cum ar trebui sa fie definita activitatea (sarcina, obiectivul) astfel incat sa imi activeze maximul de motivatie?

Mai multe despre Motivatia Optima poti descoperi in cartea “Noua stiinta a motivatiei”, de Susan Fowler, proaspat lansata la editura Publica. Metoda Motivatiei Optime pe care o propune si pe care o ilustreaza cu exemple din viata reala le arata liderilor cum sa-i scape pe oameni de dependenta de recompensele externe si cum sa-i ajute sa descopere modul in care ceea ce fac la serviciu le poate implini nevoile psihologice fundamentale – de autonomie, de afiliere si de competenta. Acest lucru, dupa cum ne spune stiința, va avea ca rezultat o motivatie sustenabila si plina de continut.

noua_stiinta_a_motivarii-susan-fowler-editurapublica

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn16