Lectia de leadership. Cum sa (re)construiesti increderea celorlalti in tine
Realizezi importanta increderii abia cand simti ca nu mai esti de incredere pentru oamenii care conteaza pentru tine. Am fost acolo. Ai fost si tu acolo. Se spune ca increderea ti-o castigi greu si ti-o pierzi usor – foarte adevarat. Dar odata ce ai pierdut-o, cum poti sa o refaci?
Ai promis de mai multe ori managerului tau ca il informezi cu privire la progresele pe care le faci, insa din cauza lipsei de organizare personala, informarile tale sunt foarte superficiale si facute in mare graba. Esti manager, declari ca ai anumite valori, dar prin felul in care conduci si participi la sedinte nu faci decat sa arati valori contrare. E greu sa fii o persoana de incredere cand te comporti ca in exemplele de mai sus. Iar fara a fi o persoana de incredere nu poti construi nimic sau cel mult un castel de carton care se prabuseste la cea mai mica adiere de vant – traiesti intr-o mare iluzie.
In rolul de manager ai in fiecare moment ocazii de a eroda increderea de care ai nevoie din partea echipei tale: evidentierea constanta doar a lucrurilor care merg prost si a greselilor, intarzieri la sedinte, decizii luate unilateral, demonstrezi ca nu stii sa asculti sau sa oferi feedback, dorinta de a fi in toate sedintele pentru a avea totul sub control, lipsa de echitate in distribuirea atentiei catre cei din echipa, etc.
Recastigarea increderii este insa o competenta care se poate deprinde. Daca ambele parti sunt dornice sa restabileasca relatia de incredere, cu rabdare si efort acest lucru este realizabil. Uita-te la divorturi furtunoase sau cupluri in prag de divort care se transforma in relatii durabile, uita-te la clienti care se intorc catre furnizorii lor de care fusesera dezamagiti, uita-te la asociati de business care reincep sa faca afaceri impreuna dupa ce s-au acuzat reciproc de tradare, uita-te la natiuni care se ameninta agresiv urmand ca apoi sa faca aliante extrem de solide si trainice. Reconstruirea increderii aduce beneficii imense tuturor partilor (emotionale, sociale, financiare, strategice, etc) si, de aceea, cei maturi invata cum sa o faca: lasand la o parte orgolii, asumandu-si responsabilitatea si monitorizand cu atentie fiecare pas spre viitor.
Daca doresti sa redevii un manager de incredere atunci cand, intr-un fel sau altul, ai afectat increderea in tine a unui om din echipa, iata ce poti face:
1. Accepta si recunoaste partea ta de responsabilitate. Modelul de construire a increderii de la Ken Blanchard identifica patru elemente ale increderii, usor de invatat si de aplicat in viata de zi cu zi: acesta se traduce prin a fi capabil, credibil, conectat si de cuvant.
Asadar, evalueaza pe care din cele 4 elemente ale increderii le-ai afectat: Ai fost capabil? Ai avut un nivel inalt de integritate? Ai fost preocupat de o calitate inalta a relatiei? A simtit celalalt ca se poate bizui pe tine? Invita cealalta persoana sa-ti impartaseasca ce are de zis. Asculta cu empatie si nu incerca sa gasesti scuze.
2. Exprima-ti regretele pentru lucrurile pe care le-ai facut. Arata-i onest celeilalte persoane ca regreti lucrurile pe care le-ai facut si care i-au afectat increderea in tine. Arata ca intelegi implicatiile si felul in care l-a afectat pe celalalt. Transmite cu onestitate intentia ta de a restabili increderea si speranta sincera in aceasta reusita.
3. Propune actiunile pe care doresti sa le faci. Cere parerea despe ele, asculta cu adevarat si arata consideratie pentru nevoile exprimate, ca sa puteti construi impreuna un plan. Obtine acordul cu privire la pasii urmatori si stabiliti un moment de verificare a progreselor.
Nu dispera cand cineva a spus ca si-a pierdut increderea in tine sau ai simtit lucrul asta. Trecand cu onestitate si rabdare prin procesul de recastigare a increderii, exista mari sanse ca increderea sa devina mai puternica, iar relatiile stricate sa devina chiar mai profunde.