Leading for Recovery – E o perioada in care firmele testeaza orice optiune posibila

Bogdan Badea este de aproape 3 ani CEO eJobs Romania si ne cunoastem de peste 10 ani. Intuitia personala si pozitia pe care o are acum ii dau ocazia sa vada tendinte si trenduri din piata muncii care ar fi de interes pentru multi dintre noi. Piata muncii este acum intr-o dinamica continua, cu multe paradoxuri si l-am invitat pe Bogdan sa ne impartaseasca cateva din observatiile lui.

Interactionezi cu multi executivi de la multe companii. Ce caracteristici ai vazut ca au companiile si echipele executive care au curajul sa se uite mai departe decat sa supravietuiasca, care sunt acum prioritatile lor si unde isi investesc energia si resursele?

Foarte multa flexibilitate si rezistenta la schimbare. Sunt oameni si afaceri ”reziliente”, cuvantul corporate al anului 2020. Toti cei care au trecut in picioare peste aceasta perioada, fie ca vorbim de business-uri mai mari sau mai mici, sunt aceia care au avut capacitatea si curajul de a-si intoarce business-ul pe toate partile, uneori chiar la 180 de grade, aproape de pe o zi pe alta. Fara planuri in spate, fara analize de risc, fara plasa de siguranta, fara sa vina cu un serviciu sau un produs perfect, dar cu increderea ferma ca ceva e mai bine decat nimic. Exceptie fac, desigur, acele business-uri si industrii care au explodat pentru ca piata le-a dat combustibilul necesar. Ma refer aici la farma, curierat, servicii medicale, e-commerce.

Priotitatea acestor business-uri este sa profite acum de orice noua nevoie s-a creat in piata, de orice loc pe care nimeni nu l-a acoperit, dar pentru asta trebuie sa fie mai agili si mai in alerta decat oricand. Foarte important de retinut este ca astfel de regrupari se fac acum pe alte coordonate financiare pentru ca putini mai au la dispozitie resursele din trecut.

O alta provocare uriasa este sa ai capacitatea de a-ti tine oamenii motivati si la fel alerti cum esti tu, mai ales atunci cand te afli la o rascruce si nu stii daca deznodamantul va fi cel dorit. Multe echipe au fost nevoite sa faca hei-rup-uri extraordinare in aceasta periada si sa lupte, fiecare membru, la nivel individual, cu o serie de temeri, anxietati, incertitudini. Si, peste toate, si cu o piata care nu mereu le-a fost favorabila. Ba chiar potrivnica, de multe ori. Nu e usor sa lucrezi asa si e chiar mai greu sa coordonezi o echipa in acest context.

Cum crezi ca va arata un loc de munca, intr-o organizatie moderna, la finalul anului viitor? Acolo unde nu este necesara supervizarea de aproape a unui echipament va deveni munca remote o practica curenta (si exceptia – prezenta la birou)? Va creste crezi numarul de “contractori independenti” sau “associates” pe care ii vor folosi organizatiile in raport cu numarul de angajatii traditionali, “full time”?

Da si da. Deja munca remote a inceput sa fie o obisnuinta. Sunt multi angajati care s-au acomodat cu greu in primavara sa lucreze de acasa, insa, daca ii intrebi acum, se tem ca nu s-ar mai putea reobisnui sa vina in fiecare zi la birou, sa lucreze cu alti 10-20-30 de oameni care fac zgomot in preajma lor, sa petreaca ore in trafic, sa fie mereu pe fuga. Pe de alta parte, atata vreme cat functioneaza bine, munca remote ramane o varianta care incepe sa fie tot mai acceptata si de catre angajatori, chiar pe termen lung, mai ales acolo unde a venit alaturi de renuntarea la o serie de costuri – chirii, utilitati, mentenanta etc.

Legat de freelancing, si aici vedem o tendinta. Am facut o serie de studii in ultimele 6 luni care au urmarit felul in care candidatii si angajatorii s-au adaptat, cum vad perioada urmatoare, cum se raporteaza la evolutia unor anumite domenii sau joburi, ce concesii ar fi dispusi sa faca si asa mai departe. Si am observat ca sunt destul de multi candidati care au decis (unii mai mult de nevoie decat de voie) ca e momentul sa intre pe zona de freelancing. Asta nu inseamna ca este simplu sa faci freelancing in aceste vremuri, dar, fortati de context, vedem un numar important de specialisti care incep sa faca freelancing.

Ce e clar este ca totul se schimba acum. Cum vor arata lucrurile de azi intr-un an? Istoria recenta factuala ne arata ca singurul raspuns onest pe care il putem da este ca nu stim. Nu stim cand sau daca va exista o reintoarcere la 5 zile de lucru la birou, nu stim daca spatiile de co-working vor lua locul cladirilor de birouri, nu stim daca vor fi companii care vor prefera sa-si restranga echipele interne si sa lucreze cu freelancerii, punctual, pe proiecte. Ce vedem este ca acum se testeaza toate variantele posibile astfel incat, atunci cand lucrurile se vor linisti, sa fim pregatiti sa lucram in oricare dintre variante.

Ce practici si obiceiuri colective atractive in munca remote ar putea sustine in prezent o cultura organizationala sanatoasa, cu oamenii muncind tot mai mult de-acasa si obositi de interactiunile in mediul virtual? Care sunt lucrurile care si-ar pune o amprenta sanatoasa asupra culturii si climatului dintr-o organizatie cu o forta de munca atat de dispersata acum?

Auto-motivarea si organizarea. Nu este simplu ca lucrezi de acasa, intr-un mediu care pana acum era asociat cu ideea de relaxare, de odihna, de timp liber, asa ca toti am fost nevoiti sa facem eforturi suplimentare pentru a intra in starea mentala necesara lucrului. La fel cum nu este usor sa-ti mentii motivatia atunci cand esti departe de birou si de echipa.

Un alt lucru important pe care nu atat munca de acasa, cat presiunile acestei perioade ni le-au indus a fost atentia sporita la cifre si la rezultate. Nu mai munceste nimeni doar de dragul de a munci, nu mai face nimeni proiecte de dragul de a avea un portofoliu bogat de proiecte, ci pentru rezultate. Si suntem constant cu ochii pe evolutii, pe date, pe schimbari, pe efectele pe care le produc maine actiunile de azi.

Mi-ar placea sa ne pastram toti aceasta capacitate de concetrare, acest tip de auto-motivare si de organizare a timpului.


VIRTUAL BRIEFING | Team coaching: un instrument eficient pentru echipe si organizatii

Anul 2020 reprezinta o provocare pentru toate companiile: munca remote si atentia la sanatatea angajatilor, comunicarea intre echipe, mentinerea productivitatii si evitarea actiunilor inutile, pierderile sau criza financiara. Toate acestea genereaza stare de incertitudine, instabilitatea emotionala, stres. Leaderii au provocari cu managementul activitatilor de business si cu transformarea lor, fac parte din multiple echipe, trebuie sa faca mai mult cu mai putine resurse, intr-un moment in care lumea devine mai complexa si mai interconectata.

  • Cum poate sprijini team-coaching-ul dezvoltarea unei echipe?
  • Ce teme de dezvoltare au acum echipele din organizatiile voastre?
  • Care sunt 3 teme prioritare ale unei echipe din organizatie, teme care ar putea fi adresate prin coaching de echipa?

Va invitam la un workshop in care sa descoperiti de ce team-coaching-ul este mai important acum mai mult decat oricand. Vom impartasi studii de caz recente despre cum am implementat procese de team-coaching, vom explora impreuna nevoile echipelor din organizatii si de ce team-coaching-ul este o solutie cu un bun impact.

INSCRIE-TE AICI PENTRU ACEST EVENIMENT