Cum sa incepi anul cu echipa ta? “The Ideal Team Player – Humble, Hungry & Smart”

De multe ori consideram ca suntem implicit buni “team-player”-i si nu dam temei asteia prea mult atentie. Nu e nimic nou sub soare, cu totii stim ce inseamna! Dar oare asa este? Suntem niste “team-player”-i atat de buni cat credem ca suntem?

Eu cred ca atitudinea de “team-player” este esentiala, dar multi dintre noi mai avem cale lunga pana cand sa ne mandrim cu ea cu adevarat. Prin prisma a ceea ce fac, intru saptamanal in contact cu nenumarate proiecte pe care le facem pentru companii. Iar daca este vreo tema care sa apara recurent, indiferent scopul proiectului ea este “colaborarea”. Colaborarea proasta in echipele de top management, in echipe de proiect – fie ele “agile” sau nu, in echipele functionale, intre manager si subordonat, intre mai multe echipe, si asa mai departe.

Oamenii ajung sa-si dea vizibil ochii peste cap cand aud inca o data de tema asta! Cu toate acestea, nivelul colaborarii din organizatii mai degraba se degradeaza decat se imbunatateste. Ne uitam la noi insine “in oglinda” mai mult de forma sau mimam ca ne uitam. Probleme cu colaborarea au doar “ceilalti”, eu sunt partenerul perfect! Asta ma face sa trag concluzia ca atitudinea de “team-player” fie este tratata superficial sau prost, fie insuficient sau deloc – pentru ca ni se pare prea banala.

Recomandare pentru manageri la inceput de an: “The Ideal Team Player – Humble, Hungry & Smart”

Ianuarie este luna intalnirilor de planificare si re-planificare. Daca doriti sa faceti progrese in tema colaborarii, sa clarificati si sa intariti asteptarile voastre privind atitudinea de “team-player” din echipa, alocati-va 1 ora cu echipa pentru urmatoarea activitate. Este o activitate care ar trebui facuta de orice manager cu echipa pe care o conduce! Gasiti “for free” in link-ul de mai jos si gata facut, materialul si instructiunile de care aveti nevoie.

Pentru aceasta sedinta alegeti sa folositi o platforma digitala care permite “break-out rooms”: Zoom si Teams sunt cele mai populare, poate fi insa oricare alta optiune, astfel incat echipa sa poata lucra si in grupe mici.

  1. In max 15 – 20 minute spuneti motivul si beneficiile pe care le urmariti cu aceasta activitate, introduceti singuri “triunghiul de aur” al profilului de “team-player”, asa cum l-a construit Patrick Lencioni, una din cele mai respectate voci atunci cand vine vorba de colaborare. El este autorul best-seller-ului The Five Dysfunctions of a Team. Materialele pe care le puteti folosi in sesiunea cu echipa voastra le puteti descarca de aici. Folositi exemple din istoria echipei sau din experienta personala pentru a ilustra cat mai bine fiecare zona a acestui profil.
  2. La final, alocati 1 min ca fiecare om din echipa sa-si prioritieze pentru el cele 3 arii pe care le-ati prezentat. Pe primul loc – aria pe care considera ca o exprima cel mai bine in echipa, iar pe locul 3 aria unde crede ca ar avea cele mai multe oportunitati de imbunatatire.
  3. Alocati inca max 5 min pentru a da instructiunile legate de urmatorul pas, asa cum le gasiti aici in continuare. Spuneti-le ca ii veti imparti in grupe de 3 persoane si ca vor lucra in “break-out rooms”. Odata intrati acolo, fiecare are la dispozitie max 10 min pentru 2 lucruri. A) Sa spuna ce crede el ca face deja bine in aria sa de pe locul 3 si B) pe aceeasi arie a lui de pe locul 3, sa ceara recomandari de imbunatatire de la ceilalti 2 colegi de lucru. Cel care primeste recomandarile trebuie doar sa asculte atent, eventual sa-si noteze fara sa intervina sau sa comenteze, si sa zica “Multumesc!” la final. Cand cineva si-a parcurs ambii pasi A) si B), se trece la urmatorul coleg pentru acelasi proces, tot in 10 min. Odata ce ati finalizat instructiunile si ati oferit clarificari, invitatii pe colegi in “break-out rooms”, in grupuri de cate 3.
  4. Dupa 30 de min, la finalul sesiunii in grupuri mici, cu toata echipa revenita in plen, alocati-va inca 5 min pentru a intreba pe cativa dintre ei in ce fel sunt le sunt utile lor si echipei aceste conversatii intre ei si faceti apoi conexiuni simple cu prioritatile echipei din urmatoarea perioada.

O ora investita cu echipa in acest fel la inceput de an pe tema “team-player” asaza mai bine “colaborarea” printre prioritatile care conteaza cu adevarat. Va da ocazia sa exersati si sa sustineti conversatiile de feedback si feedforward intre membrii echipei, conversatii care ajuta la cresterea nivelului de responsabilitate si “accountability” din echipa. Oamenilor le va fi putin mai clar ca daca au o atitudine de “team-player” mai buna, vor obtine mai usor sustinere pentru ce vor sa realizeze, castiga un respect real din partea colegilor, isi usureaza munca si pot avea impactul pozitiv pe care il urmaresc.

Contactati-ne daca v-am putea sprijni chiar noi cu aceasta sesiune sau daca doriti sa cunoasteti mai multe despre cum am putea personaliza pentru voi programele originale Five Behaviors Team Development sau Five Behaviors Personal Development