Angajatii cheie – pe primul loc

Angajatii cheie – pe primul loc. Multe IMM-uri se lupta acum pentru supravietuire. Sunt slab capitalizate, cu un cash-flow fragil si de multe ori cu procese greoaie. Cele care nu au invatat prea multe din lectiile crizei financiare din 2009 sunt acum la limita de supravietuire si se uita cu teama la finalul acestui an. Putini antreprenori si putine organizatii (mici si mari) erau pregatite pentru pandemia si criza economica in care suntem. 

*interviu cu Viorel Panaite pentru PatriaBank.ro

Cei mai responsabili dintre angajatii cheie, cei cu un real spirit de voluntariat si cu disponibilitate de efort intens prelungit sunt cei care trebuie sustinuti cel mai mult. Cu ajutorul lor antreprenorul va reusi sa treaca cu corabia prin furtuna. In plus, acesti angajati nu cauta imbolduri externe (recompense sau amenintari) pentru a-si face bine munca si pentru a fi utili antreprenorului. Singurul lucru pe care ei si-l doresc este recunoasterea onesta, autentica, verbala a contributiilor si a sacrificiilor imense pe care le fac intr-un moment dificil pentru organizatie. In jurul acestor oameni un IMM se poate reconstrui si reinventa dupa criza, ei sunt poate capitalul cel mai valoros al antreprenorului.

Concedierile – un subiect dificil pentru antreprenori si dureros pentru angajati

La ce este important sa se uite un antreprenor si care ar fi fazele prin care ar putea sa treaca inainte sa ajunga aici? IMM-urile au si avantaje si dezavantaje fata de organizatiile mari atunci cand vine vorba de raporturile de munca cu angajatii in perioade dificile. Angajatii cheie trebuie pusi pe primul loc. Cand ai cu angajatii tai relatii bune, oneste, de parteneriat, in perioadele de criza solutiile privind depasirea momentelor dificile, privind reducerea de costuri se construiesc impreuna cu acestia. In cele mai multe cazuri, in IMM-uri, angajatii cheie sunt mai mult decat angajati, sunt adevarati parteneri de business ai antreprenorului.

Concedierea unor oameni trebuie pusa mereu intr-o perspectiva mai larga pentru a aduce ceva bun antreprenorului si angajatilor. Intrebarea esentiala e: „Cum ar putea compania sa opereze de acum inainte intr-un model de organizare minimalist, diferit, profitabil si in perioadele de criza care vor mai veni in viitor?”. Reducerea unor posturi nu trebuie sa fie facuta doar pentru a reduce costurile. Trebuie facuta pentru a eficientiza organizatia, a-i schimba modelul de operare, a o face mai supla, mai flexibila, mai usor adaptabila pentru vremuri dificile.

CITESTE TOT INTERVIUL ACORDAT DE VIOREL PANAITE PENTRU PATRIABANK.RO