Cum sa imbunatatesti mediul de lucru din companie

Munca obisnuia sa fie mai distractiva. Companiile erau optimiste. Era mai multa crestere si mult mai multe oportunitati atat in interiorul cat si in exteriorul organizatiei. Insa conditiile economice actuale au generat schimbari pe termen lung in ceea ce priveste mediul de lucru precum si resentimente sau provocari legate de control la nivel de angajati – aspect care va necesita mai multa atentie si idei noi din partea liderilor.

Acest comportament pasiv-agresiv mai este denumit si “quitting and staying” si apare oricand ai de a face cu un numar mare de angajati cu oportunitati limitate si un management care nu adreseaza aceasta provocare. La suprafata, lucrurile par sa fie in regula, insa tensiunile si emotiile incep sa creasca. Indivizii nu lucreaza neaparat impotriva obiectivelor si initiativelor organizatiei – pur si simplu nu lucreaza la fel de mult pentru a le atinge.

Este o reactie normala, insa asta nu inseamna ca subiectul nu ar trebui adresat. Nu este sanatos sa ai angajati care lucreaza doar pentru salariu. Liderii trebuie sa inceapa sa actioneze si sa identifice ariile unde angajatii sunt nemultumiti pentru a putea sa energizeze pasiunea si motivatia care inca exista.

Acest lucru s-ar putea sa fie un pic mai dificil decat pare la prima vedere, conform lui Scott Blanchard din cadrul The Ken Blanchard Companies. Dupa cum explica “In cele din urma, un manager nu poate afecta motivatia cuiva insa poate dezvolta un mediu care permite oamenilor sa isi analizeze propriul comportament si sa isi schimbe modul in care privesc lucrurile. Un lider poate ajuta asumand rolul de arhitect al unui mediu de lucru motivant. Ei pot interactiona cu indivizii si astfel ofera perspective si oportunitati prin care acestia devin mai performanti.”

Factori legati de post, organizatie si parteneriate

Blanchard propune cercetarile derulate de compania sa timp de 5 ani ca fiind un pas bun de inceput atunci cand un lider vrea sa reduca numarul oamenilor care au intrat intr-o stare pasiv-agresiva. In total sunt 12 factori care incurajeaza angajamentul, identificati si organizati in trei categorii – post, organizationali si parteneriate.

Dupa cum explica si Blanchard, “Primii 5 factori sunt cei legati de pozitia pe care cineva o ocupa in companie – angajatul considera ca sarcinile sale au impact, Autonomie si Feedback. Acestea sunt elementele care intra sub umbrela conceptului “loc de munca bun”. Urmeaza apoi elemente precum Varietatea sarcinilor si Volumul de munca. Astfel sunt 5 factori legati in mod specific de postul pe care il ocupi care fie te motiveaza fie nu.” “Avem apoi factorii care tin de organizatie. Si acestia sunt importanti deoarece poti fi motivat de rolul tau insa poti sa lucrezi intr-o organizatie de care nu esti in mod neaparat mandru sau entuziasmat sau pur si simplu nu te simti in siguranta acolo. Acesti factori sunt Colaborarea, Sanse de crestere sau Asteptari ce tin de performanta. Exista in acelasi timp si Aplicarea echitabila a deciziilor care este strans legata de perceptiile angajatilor cu privire la salariu, beneficii sau resursele pe care le au la dispozitie.”

“Ultima categorie implica parteneriatele pe care un angajat le are cu managerul sau si cu colegii sai.”

“Impreuna toate aceste elemente construiesc un mediu de lucru. Si acest mediu are o influenta puternica asupra intentiilor angajatilor atunci cand isi indeplinesc sarcinile.”

“Noi credem ca managerii isi pot pune amprenta asupra acestui mediu insa sunt si factori care trebuie rezolvati la nivel organizational. Cei mai buni manageri nu sunt cei care se gandesc la lucrurile pe care le pot face ei ci acei manageri care si lucreaza din greu pentru a dezvolta un mediu de lucru motivant.”

Primesti mediul de lucru pe care il meriti

Ca un exemplu al impactului pe care un lider il are asupra mediului de lucru Blanchard povesteste despre una din experientele sale in calitate de consultant pentru o companie din domeniul auto.

“Atunci cand lucram in domeniul auto aveam o vorba “Primesti sindicatul pe care il meriti.”. Daca aveai o relatie bazata pe respect cu sindicatul, nu iti incalcai promisiunile si impartaseai informatiile legate de afacere lucrurile se imbunatateau. Acelasi lucru este valabil si in compania ta.” “Peter Drucker obisnuia sa spuna sa singurele lucruri care se intampla in mod natural intr-o organizatie sunt frica, frustrarea, ineficienta si jocurile politice. Lucruri pozitive se intampla atunci cand liderii identifica o directie, impartasesc regulile de operare si exista o dorinta puternica de a imbunatatii mediul.”

Abordare proactiva

Aspectele discutate mai sus pot parea greu de indeplinit, in special daca aceste subiecte nu au fost adresate de mult timp. “Chair daca lucrurile par grele in acest moment, cele mai bune companii sunt cele care fac un efort ca lucrurile sa mearga mai bine in interiorul lor. Cu totii suntem in aceeasi barca. Daca nu construim un mediu pozitiv unde oamenii sunt incurajati sa lucreze impreuna in mod productiv, vom avea drept rezultat angajati care nu se gandesc decat la ei.”

“Trebuie sa fii proactiv. Abordarea “Nu putem face nimic!” va duce la o forta de munca marginalizata.”

©2009 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved.