Ce rol joaca liderul in dezvoltarea celorlalti?

Cercetarile derulate de institutii precum Hay Group, Aon Hewitt, Towers Watson, Gallup sau alte firme de consultanta au aratat de fiecare rolul crucial pe care il joaca liderii in ceea ce priveste angajamentul si performanta oamenilor. In paralel studiile The Ken Blanchard Companies au aratat ca exista o corelatie intre comportamentul unui lider si intentiile angajatului de a ramane in companie, de a promova organizatia sau de a performa la un nivel inalt.

Intrebare este de ce sunt atat de multe organizatii care nu investesc in dezvoltarea liderilor? Ce le opreste?

„Pentru multe companii acest lucru nu face parte din ADN-ul organizational. Unele companii pur si simplu nu se maturizeaza.”conform lui Scott Blanchard. Acest aspect poate sa devina o provocare pentru managerii sau persoanele care vor sa creasca si sa se dezvolte. Acestia vor descoperi destul de repede ca exista un nivel peste care nu mai pot creste fara un proces clar care sa ii ghideze. In acest momen, singurele doua optiuni sunt fie sa accepte acest lucru, fie sa plece.

„Multi oameni nu investesc in dezvoltarea lor profesionala. Investesc in sporturile pe care le fac, in ingrijirea corpului, investesc in dezvoltarea copiiilor lor dar nu investesc in propria dezvoltare. Sunt interesati sa scape de kilogramele in plus dar nu de leadership development.”

Insa in ultima vreme oamenii au inceput sa ia in serios si acest aspect daca ne luam dupa numarul persoanelor care se inscriu la institutii de invatamant superior pentru a-si creste nivelul de pregatire profesionala. „In general oamenii nu fac acest lucru pentru a ramane pe acelasi post ci pentru a obtine un post mai bun. Ceea ce este interesant la leadership development este ca desi compania iti poate oferi oportunitati, este datoria ta sa obtii pregatirea de care ai nevoie.”

Oamenii bine intentionati vor sa se dezvolte – si este important sa faca acest lucru deoarece sunt alti oameni care depind de ei. Oamenii sunt ocupati, dar de multe ori se complac sau considera ca deja stiu tot ceea ce trebuie sa stie. „Insa trebuie sa continui sa te dezvolti. Ca lider trebuie sa vrei intotdeauna sa inveti si sa devii mai bun – indiferent de nivelul tau actual.”

„Este exact aceeasi cerinta pe care o ai de la doctorul tau. Vrei ca el sa fie la curent cu ultimele cercetari, tehnici si tratamente. Acelasi lucru este valabil si pentru lideri – sunt mereu lucruri noi pe care trebuie sa le stii. Cand vorbim de leadership, a sta pe loc este echivalent cu o involutie. Asa ca daca nu esti constient de nevoia de a investi in tine lucrurile vor deveni in mod cert mai rele.”

Incepe prin a te intelege pe tine

Pentru liderii care vor sa se perfectioneze, Blanchard le recomanda 4 arii pe care sa se concentreze. Primul pas este sa te analizezi. Cum esti tu ca persoana? Cum te percep cei din jur?

„Warren Bennis spune ca marii lideri incep prin a se intelege cat mai bine pe ei insisi. Au un nivel de autocunoastere atat de ridicat incat stiu exact care sunt punctele lor forte, cum sa isi compenseze slabiciunile si cum sa se coordoneze in asa fel incat aceste slabiciuni sa nu ii limiteze.” Pentru a obtine o imagine de sine corecta trebuie sa obtii si feedback de la cei din jur. Autointelegerea nu are loc in vid.

„Cei mai buni lideri isi fac o analiza 360 pentru a compara perceptia lor cu perceptia celor din jur. In mod inevitabil liderii slabi sunt cei carora nu le pasa sau cei care nu isi dau seama de modul in care sunt perceputi de cei din jur. Asemenea lui Dilbert si managerului lui. Nimeni nu vrea sa fie acel manager.”

Construirea relatiilor

Urmatorul pas este sa te concentrezi pe dezvoltarea si imbunatatirea constanta a abilitatii tale de a construi relatii. Arta de a construi relatii se bazeaza pe idea de a-i servi pe cei din jur. Oamenii percep diferit liderii pe care ii simt interesati de cei din jur si nu vor doar sa isi promoveze propria agenda. Atunci cand oamenii simt ca liderul lor este bine intentionat, se simt mai siguri, iarta greselile liderului si sunt mult mai dispusi sa lucreze mai bine sau sa inoveze. O relatie productiva este o relatie in care liderul este orientat catre oameni.

Rezultate

Primii doi pasi ii permit liderului sa puna la punct bazele si sa incurajeze un nivel ridicat de performanta in oamenii pe care ii coordoneaza. In calitate de manager vrei sa construiesti un climat care sa iti permita sa valorifici la maxim abilitatile oamenilor tai. Motivul pentru care e bine sa te cunosti pe tine insuti si sa dezvolti relatii productive cu cei din jur, este generarea unor rezultate pozitive. Si aceasta este cea de-a treia arie.

Aici nu este vorba de manipulare ci despre colaborarea dintre lider si echipa sa pentru a atinge obiectivele organizatiei. Leadershipul nu este ceva pe care il faci oamenilor, este ceva ce faci impreuna cu oamenii.  Auto-perceptia si relatiile pe care le-ai construit iti ofera ocazia de a ajuta oamenii sa creasca si sa fie mai performanti.

Cariera ta

In mediul de business din ziua de azi oportunitatea de a creste este mai importanta ca orice altceva. Cresterea este moneda acestei noi economii. Oameni stiu ca abilitatea lor de a creste si a invata lucruri noi ii face valorosi. Aceasta arie este importanta pentru orice lider.

Obiectivul tau ca lider este sa le dai de inteles membrilor echipei tale ca esti un partener in procesul lor de dezvoltare. Sa gasesti oportunitati care sa ajute membrii echipei sa creasca si sa se pregateasca pentru urmatorul pas in cariera lor.

Procesul de dezvoltare al unui lider este o calatorie care incepe cu autocunoasterea si apoi continua cu o mai buna intelegere a celor din jur, obtinerea de rezultate pozitive si sprijin in dezvoltarea profesionala a echipei.

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com