Directie si sprijin – rolul managerului

A oferi directie inseamna mai mult decat formularea unor instructiuni catre subordonati  spune Ann Phillips, senior consulting partner in cadrul The Ken Blanchard Companies.

De cele mai multe ori liderii considera ca ofera directie atunci cand le spun oamenilor Ocupa-te de sarcina asta si apoi de sarcina cealalta si te rog sa termini pana la aceasta data’, dar acest aspect este doar o parte din ceea ce inseamna sa oferi directie – si probabil cel mai putin important aspect.

Acelasi lucru este adevarat si cand vorbim de comportamentul de sprijin spune Phillips. „Managerii considera ca stiu ce inseamna comportamentul de sprijin si cum arata. Insa de cele mai multe ori sprijinul se manifesta prin incurajare.

Oamenii sunt foarte buni la incurajarea celorlalti prin afirmatii precum ‚Poti sa faci acest lucru. Suntem bucurosi ca esti aici. Credem in tine.’. Insa pierd din vedere restul comportamentelor de sprijin, care sunt la fel de importante, precum ascultarea, impartasirea informatiilor si incurajarea rezolvarii problemelor.

Asa ca oamenii sunt foarte buni atunci cand vine vorba sa le spuna altora ce trebuie sa faca si apoi sa ii incurajeze sa termine sarcina. Si cam asa se manifesta majoritatea interactiunilor ‚Vreau sa faci asta si stiu ca te poti descurca’ – combinatia cea mai frecventa de directie si sprijin. La prima vedere acest lucru poate parea rezonabil insa este un stil care functioneaza bine doar pentru oamenii care au experienta de lucru pe sarcinile respective. Pentru oamenii care nu au mai indeplinit un anumit tip de sarcina sau intampina provocari este un stil care franeaza progresul – si poate sa afecteze dezvoltarea si cresterea angajatului.

Dupa cum explica Phillips „Un stil bazat pe delegare functioneaza foarte bine daca ai pe cineva care este un Profesionist Independent pe o anumita sarcina, insa atunci cand persoana se afla intr-unul din celelalte 3 stadii de dezvoltare – Debutantul Entuziast, Elevul Deziluzionat sau Performerul Capabil dar Precaut – vei intampina provocari. Liderii trebuie sa ofere un nivel corect de sprijin si directie

Cum incepi?

Pentru managerii care vor sa isi imbunatateasca abilitatile pe aceasta arie Phillips are urmatoarele recomandari:

Constientizeaza-ti stilul natural de management. Aproximativ 54% din manageri utilizeaza doar un singur stil atunci cand ofera directie si sprijin – Directiv, Incurajator, Indrumator sau Delegativ. Fiecare stil este bun daca se potriveste cu nevoile subordonatului. La fel, fiecare stil poate deveni un obstacol daca nu este potrivit nivelului de dezvoltare. Care este stilul tau natural ca lider?

Imbogateste-ti repertoriul de comportamente directive dar si dorinta si abilitatea de a le folosi. Imbunatateste-ti abilitatile de a stabili obiective si de a arata cum se face acest lucru. Invata cum sa stabilesti obiective SMART pentru fiecare membru al echipei tale. Ofera directie cu privire la modul in care o sarcina trebuie indeplinita. Nu este vorba de micro management daca persoana respectiva este incepatoare si nu are experienta.

Imbogateste-ti repertoriul de comportamente de sprijin dar si dorinta si abilitatea de a le folosi. Imbunatateste-ti competentele de ascultare si impartasire a informatiilor pentru a incuraja rezolvarea autonoma a problemelor. Asculta cu intentia de a invata, de a fi influentat si de a intelege – nu asculta doar pentru a raspunde. Impartaseste informatia . Oamenii stiu ca informatia inseamna putere insa multi manageri incearca sa pastreze controlul tinand informatia pentru ei chiar daca acest lucru submineaza dezvoltarea angajatilor.

Incepe de azi

Nivelul de directie si sprijin pe care oamenii il primesc de la managerul lor are un impact asupra eficientei si calitatii muncii pe care o fac. Fara cele doua elemente oamenii sunt lasati sa se descurce singuri si sa invete din greseli.

In cele din urma oamenii indeplinesc sarcina – dar totul are un cost.

Este unul din cele mai dificile subiecte pe care un manager trebuie sa le adreseze deoarece la suprafata toata lumea incearca sa fie curajoasa si sa se comporte ca si cum totul este in regula. Insa daca insisti vei descoperi un o lipsa de satisfactie care costa companiile miliarde daca este sa luam in considerarea productivitatea, creativitatea si inovatia care se se pierd.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com