#SelfLeadership. Mihaela Popa, Head of Human Resources Hella: “Nu cred ca poti sa conduci oamenii daca nu iti construiesti o relatie bazata pe comunicare si incredere”

Provocarile prin care trec companiile din Romania sunt tot mai mari si tot mai diverse: de la atragerea si valorizarea oamenilor, la cresterea competitiei si nevoia de inovatie. Cei care sunt manageri simt din plin aceste provocari, iar managerii responsabili fac din dezvoltarea lor un proces constant. Am stat de vorba cu Mihaela Popa, Head of Human Resources la HELLA Corporate Center Romania, despre self-leadership, ascultare si valori personale si profesionale. 

Ce ii caracterizeaza pe managerii pe care ii cunosti personal si care stiu sa puna in valoarea calitatile oamenilor la locul de munca? Ce ii motiveaza pe acesti manageri? Ce caracterizeaza scopul lor personal?

Echilibrul, cei care au liniste interioara si sunt autentici sunt cei care stiu sa ii puna in valoare pe cei cu care lucreaza. Acesti manageri nu doresc confirmarea din afara ca isi fac treaba bine, nu functioneaza pe principiul “please others”, isi asuma deciziile. Cand vorbesc de asumarea deciziilor ma refer si la faptul ca nu asteapta mereu sa aiba 100% din informatii – sunt situatii in care trebuie sa decizi cu 70% din informatii.

Capacitatea de a structura informatiile este foarte importanta mai ales cand ai o organizatie complexa, daca intri in fiecare detaliu si nu elimini chestiile repetitive risti sa te afunzi in tot felul de chestii si nu mai ai timp de oamenii tai, pe cand un manager bun are grija de oamenii lui. Pe oamenii astia ii motiveaza cand vad ca merg lucrurile, ca echipa lor a avut success. Atunci stiu ca si-au facut treaba bine si a doua zi o iau de la capat.

De ce este important pentru un manager sa-si ridice constant nivelul de “self-awareness”? Din experienta ta, cum conduc managerii cu nivel scazut de “self-awareness”? 

Lipsa “self-awareness”-ului ii face pe oameni sa fie condusi de frici si asta nu este benefic nici pentru ei, nici pentru cei cu care lucreaza. Asta limiteaza capacitatea de a judeca obiectiv cu preponderenta. E clar ce au de pierdut companiile: leadership. “Self-awareness” in combinatie cu integritatea e combinatia ideala.

Ne poti spune cateva cuvinte despre o persoana care ti-a influentat felul in care iti conduci echipa? In ce fel te-a influentat? 

Sunt mai multe persoane de la care am invatat si invat in continuare. Ce ii caracterizeaza este faptul au dat dovada in primul rand de autenticitate si usa lor era mereu deschisa. Pe langa asta, aveau incredere in oamenii lor si le respectau deciziile. Incurajau oamenii sa fie autonomi si totodata stiau cand trebuie sa le fie alaturi. Si in momentul asta lucrez langa astfel de oameni si ma inspira.

Nu cred ca poti sa conduci oamenii daca nu iti construiesti o relatie bazata pe comunicare si incredere. E important sa poti sta drept si te poti uita in ochii lor indiferent de situatie. Ma bucur cand cineva vine si imi spune ca apreciaza ca i-am acordat incredere sau i-am respectat decizia si imi dau seama ca da, am fost influentata de catre cei cu care am lucrat inainte si acum. Este extraordinar sa lucrezi cu o echipa pe o relatie bazata pe respect si incredere.

Ce beneficii se vad in organizatiile care sunt serios preocupate sa-si cultive valorile? Cum face Hella Romania acest lucru? 

Acolo unde valorile sunt traite cu adevarat si nu doar puse pe perete, atmosfera este productiva pentru ca relatiile dintre oameni sunt bune, asta traducandu-se in rata mica de fluctuatie, implicare a colegilor in proiecte, nivel ridicat de angajament. Una dintre companiile unde lucram avea in setul de evaluare o caracteristica “practice what you preach” si toata lumea era atenta la asta. Cumva, valorile erau puse intr-o forma accesibila si usor de inteles si atunci lumea tinea cont de ele si erau traite in organizatie. Mie imi place asta cu “practice what you preach” si ma ghidez dupa ea in fiecare zi.

Imagineaza-ti ca ai o bagheta magica si ca poti fi, ca manager, exemplul ideal pentru ceilalti colegi manageri din companie. Ce ar trebui sa faci mai mult? Ce ar trebui sa faci mai putin? 

Ascultarea este cheia, trebuie sa stii cand sa asculti si cand sa spui ceva. Cateodata ascultand doar este suficient ca cineva sa-si gaseasca raspunsul. Cateodata trebuie sa dai tu raspunsul. In functie de situatie, trebuie sa stii cand si cat sa asculti, aceasta e intrebarea… Imi dau seama cateodata ca trebuia sa ascult mai mult inainte sa spun ceva sau invers. De obicei trec in revista la sfarsitul zilei partea asta cu ascultarea… lucrez!