Leading for Recovery – Ne adaptam mai usor cand echipa este unita

Viorica Pacurar are o experienta de peste 20 de ani in domeniul vanzarilor de asigurari si pensii. De-a lungul carierei, ea a construit si coordonat retele complexe de vanzari in toata tara, cu performante dovedite si rezultate sustenabile. Totodata, s-a dedicat formarii si dezvoltarii de profesionisti in acest domeniu, implicandu-se in consolidarea competentelor profesionale de care acestia au nevoie pentru a-i sustine pe clienti sa-si asigure viitorul financiar. Din pozitia de director de vanzari retail la NN Asigurari de Viata, Viorica Pacurar se ocupa, impreuna cu intreaga echipa de aproximativ 1500 consultanti financiari, de dezvoltarea si implementarea strategiei nationale de vanzari retail.

Ai trecut prin mai multe crize si perioade economice dificile in ultimii 30 de ani. La ce ar trebui sa fie atenti acum managerii dintr-o organizatie pentru a mentine ridicate moralul si productivitatea celor din echipele lor?

In perioade dificile, cred ca intelegerea rapida a contextului si a schimbarilor pe care le implica, colaborarea stransa cu echipa si comunicarea clara, empatica, bazata pe ascultarea activa sunt cele mai importante aspecte pentru un manager. Asa poate obtine claritate privind situatia, poate stabili mai usor prioritatile si poate crea un climat de incredere pentru echipa, mentinand moralul ridicat. Totul se face printr-o relatie de parteneriat intre manager si echipa, in care, indiferent de context, membrii echipei isi exprima deschis ideile, se sprijina unii pe ceilalti, anticipeaza provocarile si, impreuna, pot gasi cele mai bune alternative si se pot adapta mai usor la schimbari, mentinandu-si productivitatea.

De aceea, e esential pentru un manager sa aiba incredere in fortele sale si ale echipei, sa transmita aceasta incredere si empatie, chiar si atunci cand colaborarea are loc din spatele unui ecran, cum s-a intamplat acum, cand cei mai multi dintre noi am lucrat de acasa. La NN, din a doua jumatate a lunii martie echipa de vanzari a lucrat exclusiv de acasa, adaptarea fiind relativ facila pe fondul procesului de transformare initiat in urma cu mai multi ani. Compania a scalat procesele operationale digitale deja existente si a definit altele noi, unde a fost cazul. Asa, intreaga echipa a putut continua sa lucreze mai ales ca activitatea echipei s-a dovedit, in aceasta perioada, cu atat mai relevanta si de impact. Spun asta pentru ca asigurarile pe care le oferim raspund unor nevoi cu atat mai relevante in aceasta perioada, iar echipa a simtit mai mult ca oricand valoarea pe care o poate aduce in viata clientilor.

In astfel de momente, cred ca mai este important ca managerul sa aiba mereu deschise toate canalele de comunicare si sa fie disponibil pentru echipa sa oricand e nevoie. E important ca oamenii sa simta ca nu sunt singuri si ca emotiile si temerile lor nu sunt ignorate. De aceea, e nevoie chiar de mai multa interactiune in perioadele dificile decat in cele obisnuite, asa cum mi-au confirmat si colegii in aceasta perioada, pentru ca echipa se bazeaza pe manager pentru informatii despre schimbarile care se reflecta in activitate.

Nu in ultimul rand, atitudinea managerului poate face diferenta in echipa in situatii dificile. Echipa e mai motivata atunci cand este incurajata, cand orice reusita este impartasita si apreciata, si accentul se pune mai degraba pe ce functioneaza, decat pe ce nu merge asa cum ne asteptam. Echipa este mai motivata cand simte ca este sustinuta si ca se poate baza pe experienta managerului in situatii dificile din trecut pentru a depasi mai usor perioada in care se afla.

Cum ar putea un manager sa-si sustina cat mai bine propriul sau manager direct? Fiind vremuri tulburi, care ar fi cateva greseli pe care le-ar putea face in raport cu acesta fara sa-si dea seama?

„Viata este 10% ceea ce mi se intampla si 90% cum reactionez” – citat celebru pe care mi l-a reamintit recent unul dintre colegi –  lasa de inteles ca, mai ales in situatii neobisnuite, e nevoie sa fim flexibili, sa actionam cu incredere si sa reactionam rapid la schimbare. Si aici e esentiala comunicarea, deschisa si directa, canalizata pe identificarea provocarilor si a alternativelor pe care managerul, impreuna cu propriul manager direct, le pot gasi pentru a sustine echipa. In perioadele de schimbare, e important sa pui intrebarile care te framanta, sa iti respecti angajamentele si sa fii mereu disponibil pentru cei din echipa ta.

Pe de alta parte, cred ca o greseala importanta pe care o poate face un manager, mai ales in perioade dificile, este sa puna pe primul loc orice altceva decat ce conteaza cu adevarat, anume oamenii. Orice manager trebuie sa isi asculte oamenii, sa fie constient ca sunt diferiti, ceea ce inseamna ca fiecare poate actiona si reactiona diferit in astfel de situatii, si sa ii sustina continuu in tot ceea ce fac. E foarte important, totodata, confortul pe care il ofera oamenilor pentru a-si exprima temerile si a aduce in discutie provocarile cu care se confrunta pentru a putea gasi solutii in echipa.

Sunt o persoana careia ii place mult natura si, asa cum o padure inverzeste primavara de la baza si apoi la nivelul coroanei copacilor, la fel trebuie sa procedeze si un manager in perioadele de transformare, cum este cea prin care am trecut cu totii in ultimele luni. Intoarcerea la baza, la valori si chiar la activitati de baza, e importanta si de aceea cred ca un lider nu trebuie sa uite nici de el insusi, pentru a putea fi in continuare un exemplu pentru cei din echipa. Asa cum spun adesea, ai responsabilitatea sa oferi cea mai buna varianta a ta celor cu care lucrezi, ei merita acest lucru.

Ce ai face tu diferit ca lider daca te-ai intoarce inapoi in cateva situatii critice prin care ai trecut in crizele anterioare? Ce lectii ai invatat in acele momente?

Singurul lucru pe care l-as face altfel ar fi sa nu ma mai concentrez pe presiunea data de contextul extern, insa a fost nevoie de experienta situatiilor dificile din trecut ca sa invat cum sa reactionez si cum sa gestionez mai usor provocarile. In aceasta perioada m-am concentrat pe echipa, am continuat sa ma implic, mi-am ascultat colegii si i-am incurajat la fiecare pas, am incercat sa le transmit atitudinea pozitiva si increderea si am fost alaturi de toti cei care au avut nevoie. Si e imbucurator ca am vazut toate acestea la nivelul intregii echipe, ceea ce ne ajuta sa trecem mai usor prin aceasta perioada si sa iesim din ea mai castigati. Pentru ca, in fond, orice perioada dificila este de fapt o perioada de schimbare, iar schimbarile inseamna de cele mai multe ori si progres.

Lectiile acestei perioade au fost un subiect important de discutie in echipa noastra. Am descoperit, sau sa zic mai bine ca am redescoperit, ca e important sa ai procese de lucru dar si mai important e sa ai atitudinea potrivita, am vazut ca putem mai mult si ca avem curajul sa facem diferenta, am redescoperit impreuna dezvoltarea personala si ne-am reamintit ca suntem flexibili si ca putem face fata oricarei provocari. Pentru mine, lectia cea mai importanta este ca, atunci cand exista deschidere, iar echipa este unita, putem reactiona si ne putem adapta usor la un context atipic si la provocarile unui mod de lucru diferit. Si nu in ultimul rand ca putem face transformari care sa devina noile modele de lucru atat in echipa cat si cu clientii.


🗓 SAVE THE DATE: 3 iunie | Un nou eveniment din seria Leading for Recovery

Seria de evenimente Leading for Recovery continua cu tema „Parteneri si clienti mai loiali prin simplificare”, cu invitati foarte intersanti, cu lectii personale transparente, cu lucru in grupe mici, aceste dialoguri vor oferi tuturor inspiratie pentru a ne sustine in eforturile pe care le facem in aceste zile. Detalii despre acest eveniment gasiti AICI.