Cum incurajam invatarea?

Persoanele aflate intr-un proces de invatare trebuie sa petreaca 30% din timp invatand si 70% din timp practicand ceea ce au invatat conform lui Vicki Halsey, vicepresedinte in cadrul The Ken Blanchard Companies. Studiile arata ca o persoana uita 50% din ceea ce invata daca acele cunostinte si abilitati nu sunt consolidate si incurajate intr-un interval de 24 de ore. Unele cercetari sugereaza ca, fara o incurajare adecvata, se pot pierde pana la 90% din informatiile invatate pana cand participantii revin la locul de munca.

Creierul functioneaza ca un tablou de distributie pentru informatia asimilata. Daca individul decide ca informatia este importanta aceasta va fi mai usor de asimilat si utilizat pe viitor. In schimb atunci cand invidul nu considera informatia ca fiind importanta aceasta va fi retinuta temporar. Pentru cei care vor sa dezvolte experiente de invatare pentru adulti acest lucru inseamna ca trebuie sa se asigure ca participantii inteleg relevanta si utilitatea informatiei pe care o invata.

Pat Zigarmi, unul din fondatorii The Ken Blanchard Companies si persoana responsabila de design-ul training-urilor spune ca unul din factorii cheie este sa utilizezi experientele personale si provocarile din viata reala a participantilor in cadrul cursului.

„Acest lucru le permite oamenilor sa inteleaga conceptele mai repede deoarece aplica ceea ce au invatat la provocari reale si ca atare relevante pentru ei. Acest tip de practica incurajeaza un nivel mai ridicat de interiorizare si incredere atunci cand incep sa foloseasca noile abilitati cu membrii din echipa lor.”

Pune pret pe relevanta pentru a incuraja practica

Pentru a creste relevanta, Halsey si Zigarmi recomanda introducerea unor activitati inainte de curs in cadrul carora participantii sunt rugati sa se gandeasca la provocarile de la locul de munca si sa invete anumite concepte pentru a incepe sa genereze solutii si obiective in jurul acelor provocari. Acest lucru nu doar ca reduce timpul petrecut departe de locul de munca dar si maximizeaza modul in care acel timp este utilizat.

In timpul training-ului conceptele trebuie aplicate unor cazuri reale. Acest lucru incurajeaza o tranzitie mai rapida de la invatare la practica. Pune intrebari care genereaza povesti si sprijina continutul pe care il oferi. Spre exemplu „Cine a fost cel mai bun manager pe care l-ai avut?” sau „Care a fost cea mai buna experienta de echipa pe care ai avut-o?” sunt intrebari care ofera participantilor un context real care o sa ii ajute sa adopte si sa isi adapteze abilitatile.

Dupa training faceti legatura intre ceea ce s-a invatat si obiectivele de business. Conectati-va cu participantii dupa eveniment pentru a afla cum aplica noul continut si noile abilitati la provocarile din viata de zi cu zi. Ofera-ti ajutorul participantilor. Faciliteaza focus grupuri, sesiuni online de follow-up sau grupuri informale de discutie unde participantii sa impartaseasca modul in care aplica ceea ce au invatat la locul de munca, experientele pe care le-au avut si daca observa sau nu ca functioneaza. Reconectarea cu ceilalti participanti si impartasirea unor povesti de succes incurajeaza interiorizarea informatiei si utilizarea ei.

Usureaza accesul la continut

In afara de relevanta continutului, Halsey si Zigarmi considera ca este important ca participantii sa aiba acces usor la informatii si resurse inainte, in timpul si in special dupa terminarea experientei de invatare.

„Oamenii au tendinta de a se pregati, invata si revizui intr-un interval de timp care functioneaza pentru ei. Asa ca este important sa dezvoltam instrumente care sa le permita sa acceseze aceste informatii atunci cand este convenabil pentru ei.”

Inainte de training, trimite materiale de citit, parti din continut si intrebari pentru a le face o introducere participantilor cu privire la ce urmeaza sa se intample si astfel sa le trezesti interesul. Ofera-le timp, nu doar pentru a termina munca ci si pentru a se gandi cu adevarat la ce vor sa obtina din cadrul trainingului.

In cadrul training-ului experienta de invatare trebuie sa fie traita prin prisma preferintelor individuale de invatare asa ca incearca sa utilizezi o varietate de metode de livrare. Ofera-le oamenilor timp de reflectie dar asigura-te ca sunt implicati.

Dupa training asigura-te ca informatiile sunt disponibile online si pot fi accesate oricand si oriunde in asa fel incat oamenii sa poata gasi usor ceea ce au nevoie. „Atunci cand le predai oamenilor concepte noi, este important sa fi acolo unde sunt si ei si sa ii lasi sa invete in ritmul lor. Participantii au nevoie de un continut care sa fie livrat in etape care sa se potriveasca cu preferintele lor de invatare.”

Fa din invatare un efort de grup si dezvolta o comunitate

Este important sa inveti echipele nu doar liderii. Acest lucru incurajeaza asumarea responsabilitatii si imboldul initial. Indiferent cat de entuziast este un participant atunci cand pleaca din sala, ei in continuare trebuie sa aplice o serie de competente noi intr-un mediu vechi.

„Timp de ani de zile am incurajat managerii care participau la cursurile noastre sa le explice si altora ceea ce au invatat ei pentru a interioriza si mai bine informatia.„ explica Halsey si Zigarmi.„Ultimele programe de training lansate ofera participantilor instrumente online si aplicatii cu acces la materiale care pot fi impartasite cu altii. Predarea este o metoda foarte buna de a incuraja invatarea si de a creste probabilitatea unui impact pozitiv. De asemenea ajuta si la dezvoltarea unei mase critice in organizatie.”

Alte trei metode pe care Halsey si Zigarmi le recomanda pentru a incuraja aplicarea unor concepte din training sunt:

  • Dezvolta instrumente care permit managerilor sa impartaseasca mai usor conceptele pe care le-au invatat cu oamenii din echipa lor si sa le aplice
  • Incurajeaza managerii sa discute cu oamenii din subordine ceea ce au invatat si sa ceara feedback despre modul in care aplica informatiile si abilitatile
  • Faciliteaza grupuri informale de invare in timpul training-urilor in asa fel incat managerii sa fie alaturi de alti participanti care sa ii incurajeze sa rezolve provocarile pe care le intampina.

 

Training-ul facut cum trebuie are rezultate

Lucrand alaturi de sute de companii de-alungul anilor, Halsey si Zigarmi stiu ca organizatiile utilizeaza programele de training pentru a creste performanta si pentru a incuraja schimbarea. Insa pentru ca acest lucru sa se intample conceptele pe care liderii le invata trebuie sa fie usor de accesat, revizitate si incurajate cat mai mult. De asemenea ele trebuie sa fie dezbatute intr-un grup de lucru pentru a accelera invatarea si schimbarea comportamentelor.

„Nu uita sa legi continutul sesiunii de training de obiectivele organizatiei si sa te asiguri ca participantii se gandesc la impactul pe care informatiile invatate il pot avea asupra companiei.”

„Nu in ultimul rand trebuie sa ajuti participantii sa faca un transfer mai usor al informatiilor din sala de training la locul de munca.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com.