Cat de importanta este dezvoltarea liderilor?

Pe masura ce ritmul de business devine din ce in ce mai rapid este usor sa ne concentram pe nevoile imediate si sa nu acordam foarte multa atentie provocarilor care influenteaza succesul pe termen lung. Dezvoltarea leadershipului in cadrul companiei este una din aceste provocari conform lui David Witt, cercetator in cadrul The Ken Blanchard Companies pe subiecte legate de angajamentul la locul de munca si impactul pe care leadershipul il are asupra retentiei si productivitatii angajatilor.

„ Am incercat sa vedem ce legatura este intre leadership, pasiunea angajatilor la locul de munca, loialitatea clientilor si rezultatele organizatiilor. Am descoperit astfel o conexiune clara intre calitatea proceselor de leadership din cadrul unei companii – asa cum sunt ele percepute de angajati – si intentiile angajatilor de a ramane, de a performa la un nivel inalt si de a depune efort.”

Conform lui Witt, imbunatatirea practicilor de leadership poate duce la rezultate financiare semnificative pentru o organizatie.

„ Majoritatea companiilor stiu in mod instinctiv ca ar putea sa actioneze mai bine atunci cand vine vorba de dezvoltarea competentelor de leadership. Provocarea este insa timpul pe care il au la dispozitie. La fel cum liderii spera ca pe viitor vor putea sa isi puna deoparte timp pentru planificare si prioritizare in acelasi fel organizatiile spera ca vor avea timp in viitor sa isi dezvolte liderii.”

Insa amanarea dezvoltarii abilitatilor de leadership are un cost, spune Witt. Este nevoie de resurse suplimentare pentru ca proiectele sa fie duse la capat, oamenii trebuie sa lucreze peste program si starea de bine are de suferit.

„Acest lucru poate fi coordonat cu succes pe termen scurt insa are efecte negative pe termen lung” spune Witt.

Pentru a se adapta unui ciclu de business mai rapid, Witt le recomanda organizatiilor sa faca un pas in spate si sa reflecteze la starea lor actuala pe baza unor indicatori cheie – angajament si productivitate – cu impact asupra satisfactiei si veniturilor unei companii.

„Este important sa alocati timp si sa analizati unde sunteti versus unde vreti sa fiti in ceea ce priveste angajamentul si productivitatea. Exista un decalaj destul de mare in majoritatea organizatiilor conform datelor stranse de noi pana acum.”

Ce putem sa facem

Pentru companiile care vor sa faca pasi pentru a imbunatatii situatia actuala insa nu stiu de unde sa inceapa Witt recomanda implementarea unui program pilot cu o echipa de lucru sau departament.

„Majoritatea organizatiilor cu care lucram incep cu un program pilot pentru a evalua impactul pe care o solutie de leadership development o are asupra unei echipe de lucru sau a unui departament. Este o modalitate foarte buna de a vedea diferenta.” Este nevoie de timp si efort insa rezultatele sunt mereu pozitive.

„Indiferent de marimea organizatiilor atunci cand liderii au o viziune clara si explica aceasta viziune membrilor echipei, ei cresc alinierea, scopul si conexiunile din cadrul echipei.”

Impartirea unor obiective dificile in sarcini individuale ajuta managerii sa identifice nivelul de competenta si angajament pe fiecare sarcina in parte – aspecte care pot varia in functie de experienta din trecut a membrilor echipei.

Mai mult decat atat, existenta unui limbaj comun – cum ar fi limbajul The SLII Experience™ (SLII®) – ofera un mijloc clar si eficient prin care angajatii pot sa identifice progresul lor pe o anumita sarcina si sa ceara sprijin din partea managerului.

„ Este un instrument care face conversatiile mai sigure, mai usoare si mai eficiente. Pentru ca este mai usor sa ai conversatii rapide si de calitate in mod regulat oamenii se simt mai conectati si aliniati.”

Practica abilitatilor de leadership conteaza

Dupa cum explica Witt „Cercetarile anterioare au stabilit o corelatie puternica intre satisfactia angajatilor si satisfactia clientilor. In ambele cazuri aceste aspecte au fost legate de leadershipul din cadrul unei organizatii.”

Companiile care nu abordeaza aceste decalaje au de suferit. In mediul de afaceri din ziua de azi este important ca toata lumea sa performeze la cel mai inalt nivel. Atunci cand forta ta de munca este implicata organizatia este mai eficienta si mai performanta.

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com