Diana Nastase, HR Manager Plexus Corp: “Oamenii sunt întotdeauna motivaţi natural. Managerii au rolul de a fi modele pentru ei și de a le oferi coaching”

Satisfactiile personale si profesionale pe care le avem tin foarte mult de felul in care ne uitam le ceea ce facem, iar felul in care ne uitam la ceea ce facem este dat de convingerile si valorile noastre. Am stat de vorba cu Diana Nastase, HR Manager Plexus Corp, despre self-leadership, motivatie si provocarile de zi cu zi din viata unui manager.

1. Ai foarte mulți ani într-un rol de conducere. Ce îți oferă satisfacție în acest rol? Cum te uiți la munca pe care o faci astfel încât să fie o sursă de energie pozitivă și de satisfacție pentru tine?

Ultimele luni au fost un prilej bun de reflecţie… etapă, de altfel, naturală şi esenţială pentru oricine care doreşte să îşi menţină satisfacţia/ motivaţia în parametrii optimi. Cei care mă cunosc în mediul profesional ştiu că pun foarte multă pasiune în ceea ce fac şi din acest motiv totul este oarecum mai uşor, iar satisfacţia vine odată cu rezultatele obţinute, implicarea în acţiuni cu impact, trăinicia lucrurilor făcute, oamenii pe care i-am ajutat să se dezvolte şi au crescut frumos.

Iar dacă vorbesc strict de domeniul în care lucrez (HR), este aproape imposibil să nu am satisfacţii zilnice, doar prin natura faptului că este “cu şi despre oameni”. Chiar şi în era tehnologiei, oamenii sunt cei mai importanţi într-o companie, iar cele mai frumoase poveşti de succes se scriu cu ei… ca om de HR ai numeroase oportunităţi să trăieşti şi să simţi visele, aspiraţiile şi împlinirile multora dintre ei. Şi atunci îti iei şi tu porţia ta de împlinire şi energie pozitivă. Uneori e suficient să le privesc atent lumina din ochi şi îmi încarc bateriile.

2. Pe langa rolul manager al propriei tale echipe, esti în același timp și membru în echipa executivă. Din punctul tău de vedere, care sunt primele 3 calități ale unui membru valoros, indiferent de natura echipei din care face parte?

In primul rând, aş spune că nu cred că ”high performerii” consolidează echipa, ci cred foarte mult în oamenii cu abilităţi şi cunoştinte bune care reuşesc să lucreze la unison şi fac astfel echipa puternică. Știi senzaţia aceea când asculţi o orchestră şi sunetele se aud în armonie perfectă.

Dar dacă este să vorbesc despre ce înseamnă să fii membru valoros al unei echipe, aş defini aceste calităţi din două perspective: 1. calităţile care ajută la menţinerea unui climat sănătos pentru echipă: deschidere, încredere şi respect, iar 2, dacă mă gândesc la atributele care ajută o echipă să fie productivă şi să îşi atingă obiectivele, spun: responsabilitate individuală, cunoaşterea rolurilor şi luarea deciziilor. Dacă nu ai primele, e ca şi cum navighezi pe o mare zbuciumată şi te supui unor riscuri, chiar dacă ai navigatori buni, iar dacă nu le ai pe ultimele, e ca şi cum pluteşti în ape limpezi cu oameni care încă nu si-au luat permisul de navigaţie.

3. E un lucru cert că o motivație de calitate superioară aduce și o calitate mai bună a vieții. Din punctul tău de vedere, cine e responsabil de calitatea motivației unui angajat: el însuși sau managerul lui direct?

Cred că oamenii sunt întotdeauna motivaţi natural, nu trebuie să fie cineva care vine şi îi motivează să facã ceva, deşi din păcate de multe ori am văzut fişe de post cu atribuţii de tip “responsabil de motivarea si implicarea oamenilor din subordine…”, situaţii care în opinia mea creeazã o presiune şi indirect, tehnici motivaţionale ineficiente sau nedurabile, care se traduc în pierderi şi cost pentru companie.

Managerii au rolul de a fi modele pentru oamenii lor, de a investi timp în a înţelege cum se simt şi de ce se simt aşa, să le ofere “coaching” adecvat oamenilor pentru a le facilita atingerea unor obiective care să le dea perspective motivaţionale de calitate. Uneori, există însã tendinţa ca managerii sã se focuseze strict pe motivaţia exterioară, cu rezultate de scurtă durată – de exemplu, o promovare sau o promisiune de promovare, fiind uitate aspecte importante: dezvoltarea, autonomia, munca interesantă, scopul sau valorile oamenilor pe care îi conduc.

4. Scopul comun aduce eficiență și productivitate, satisfacție, creativitate, interacțiuni de calitate între angajați – cam tot ce își dorește un team-lider sau un executiv. Ce ar avea de făcut un manager – indiferent de nivelul său ierarhic – ca să construiasca un scop comun al echipei sale și apoi să îl conecteze la scopul comun al companiei unde lucrează?

În cazul acesta, managerul are un rol activ în echipa pe care o conduce şi focus-ul trebuie sã fie pe “noi” şi nu pe individ, promovând un climat de încredere, deschis, în care toţi membrii se simt inspiraţi să facă lucruri extraordinare. E acel vis pe care îl vedem în faţa ochilor noştri, e nemaipomenit, aproape cã îl atingem cu mânuţele sau suntem pe aproape… dar nu suntem acolo, însă ne ajutã sã ne trezim zi de zi dimineaţa să venim la serviciu.

Cum ajungem sã visăm împreună ca echipă? Pornim de la valori comune, stabilim consens şi înţelegem cu toţii beneficiile individuale şi pentru echipă, odată atins acel ţel la care aspirãm… Aceastã viziune trebuie săditã sub cupola obiectivelor strategice ale companiei – şi aici nu vorbesc despre profit şi bani, ci la o viziune mult mai puţin mercantilă, cum ar fi de exemplu, obiectivul de a fi cei mai buni sau a oferi produse de top în beneficiul societăţii.

5. Care ar fi 3 recomandări pe care le-ai da unui manager care se află pentru prima dată într-o echipă de conducere, executivă, a unei organizații?

Aceasta este întrebarea cea mai grea din tot acest exerciţiu pe care mi l-ai propus şi pentru care îţi mulţumesc, fiind mai mult decãt binevenit perioada aceasta. Este uşor să dai sfaturi de tip 5 paşi să…, 3 calităţi care… însă realitatea e uneori alta, organizaţiile şi echipele sunt diferite şi trec prin multiple etape, dar la modul general aş enumera: integritatea – aceasta ar trebui să fie pe primul loc în orice situaţie; preocuparea autentică faţă de oameni – un lider este definit de capacitatea sa de a dezvolta oameni şi de a construi echipe; accelerarea învăţării – dinamica de astăzi necesită o parcurgere rapidă a curbei de învăţare, iar un mentor din interior ar face lucrurile să meargă puţin mai uşor!