Rolul liderului in construirea increderii

Situatia economica din ultimii ani a avut un impact negativ asupra nivelului de incredere prezent in organizatii. Un studiu recent derulat de Maritz a descoperit ca doar 11% din angajatii intervievati au un grad ridicat de incredere in liderii din cadrul companiei. Si mai alarmant e faptul ca doar 7% din respondenti au spus ca au incredere in faptul ca colegii lor le vor binele. Imaginea zugravita este una in care primeaza propriul interes, unde fiecare individ este interesat doar de propriile nevoi si dorinte.

Aceste aspecte reprezinta provocari majore pentru organizatiile din ziua de azi conform lui Randy Conley, Trust Practice Leader in cadrul The Ken Blanchard Companie s®. Dupa cum explica si Conley, “Increderea sta la baza tuturor relatiilor – interpersonale sau organizationale. La nivel organizational, un n ivel scazut de incredere din partea consumatorilor duce la pierderea cotei de piata, scaderea veniturilor si reputatiei companiei. La nivel individual, liderii experimenteaza aceste efecte prin performanta scazuta si probleme legate de disciplina, moral scazut si un grad ridicat de absenteism, daca este sa numim doar cateva din ele.”

Nu evitati provocarile legate de incredere

Conley sfatuieste liderii sa nu uite faptul ca increderea nu este ceva care se intampla de la sine ci necesita utilizarea anumitor comportamente.

Dupa cum explica Conley, “Ceea ce nu va functiona niciodata este evitarea provocarilor in speranta ca se vor rezolva de la sine sau vor disparea. Liderii trebuie sa recunoasca puterea imensa pe care o au atunci cand vine vorba de influentarea pozitiva a situatiei.”

“Comportamentele pe care liderii le folosesc pot sa dezvolte increderea sau sa o diminueze. In cadrul The Ken Blanchard Companies ® noi utilizam modelul TrustWorks!®ABCD pentru a ajuta liderii sa identifice comportamentele specifice pe care le pot utiliza pentru a creste increderea.”

Modelul ABCD identifica 4 componente ale increderii.

  • A reprezinta abilitatile liderului si expertiza acestuia
  • B reprezinta caracterul, integritatea si valorile acestuia
  • C reprezinta grija pe care liderul o demonstreaza fata de oameni si abilitatea de a stabilim parteneriate cu acestia
  • D tine de respectarea angajamentelor

O provocare care poate fi adresata imediat

Atunci cand lucreaza alaturi de lideri, Conley spune ca toate cele 4 comportamente trebuie sa existe daca vrem ca angajatii sa aiba incredere. Un lider nu poate sa exceleze in doua sau trei arii si sa se astepte ca oamenii vor avea un procent de 75% incredere in el. Increderea reprezinta un concept general si oamenii au incredere sau nu intr-o organizatie sau individ in functie de toate cele 4 arii.

Daca ar fi sa evidentiem o arie unde efortul de imbunatatire este mai mic aceea ar fi cea legata de grija pe care liderul o demonstreaza fata de oameni. Acesta este comportamentul pe care majoritatea liderilor il trec cu vederea si care poate fi adresat cel mai usor.

Dupa cum explica Conley, “Comportamentele care tin de aceasta arie se afla complet sub controlul managerului si includ lucruri precum cantitatea de informatie pe care o impartasesc, frecventa cu care comunica si timpul pe care il dedica recunoasterii si recompensarii angajatilor pentru reusitele si efortul depus de acestia.”

Beneficii la nivel individual si organizational

Pentru organizatiile care adreseaza cu succes provocarile legate de incredere, efectele pozitive sunt multiple.

La nivel individual, liderii se pot astepta la un nivel crescut de productivitate, eficienta, creativitate si moral. Atunci cand increderea este la un nivel inalt oamenii au un angajament crescut fata de sarcinile lor si sunt mult mai dornici sa isi investeasca energia in atingerea obiectivelor organizatiei in loc sa isi petreaca timpul punand sub semnul intrebarii deciziile din cadrul companiei, modul in care sunt luate sau sa acorde atentie zvonurilor si barfei. Cu alte cuvinte fac mai mult decat minimul necesar care este asteptat de la ei pentru salariul pe care il primesc.

La nivel organizational, atunci cand increderea este ridicata, companiile isi cresc profitabilitatea, productivitatea, retentia talentelor si loialitatea clientilor.

Cum incepem?

Pentru liderii care vor sa inceapa sa creasca increderea in cadrul organizatiei, Conley ii incurajeaza sa isi aduca aminte ca increderea incepe la nivel individual si sa recunoasca responsabilitatea si impactul pe care il au atunci cand vine vorba de construirea unor relatii bazate pe incredere cu cei pe care ii conduc.

Conley recomanda si adresarea increderii pas cu pas.

“Increderea este construita prin utilizarea unor comportamente foarte specifice. Atunci cand spui ca exista o provocare legata de incredere intr-o relatie sau intr-o organizatie la inceput acest lucru poate parea dificil de adresat. Dar atunci cand defalcam provocarea pe comportamentele specifice pe care le-am prezentat in cadrul modelului ABCD, increderea devine un aspect mult mai usor de coordonat si imbunatatit. Prin intermediul unei evaluari a nivelului de incredere utilizand modelul ABCD, liderii pot redescoperi puterea pe care o au in ceea ce priveste cresterea acestuia.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com