#SelfLeadership. Marius Tanase, Executive Director Farmexpert: “Oamenilor le place sa fie luati in calatorii cu scop nobil”

Marius, ai peste 15 ani de experienta manageriala, la nivel operational si strategic. Care sunt cateva convingeri personale care te-au ajutat cand ai avut reusite ca manager si care sunt unele care au lucrat in defavoarea ta in acest rol?

Am 16 ani de experienta in vanzari si 14 in management, iar primii doi ani din cariera am fost reprezentant de vanzari, cu alte cuvinte om de teren. Sunt cateva lucruri pe care mi-am bazat intreaga cariera: increderea in sine, sinceritatea, realismul (nu de fiecare data sub forma compromisului). Am fost un tip direct in relatiile cu clientii si colegii. Poate prea direct. Dar cred ca oamenii cu chef de munca si de reusite prefera la orice ora lista de mai sus uneia definite prin multa diplomatie, vorba lunga si sa ti se spuna altceva decat se gandeste de fapt.

Marius TanaseAm pornit la drum in management intr-o lume cu mult mai putina informatie decat azi. Cu internetul la inceput. Am avut doar doua cai sa invat meserie: sa citesc (mult, foarte mult) si sa invat de la altii. Chiar daca astazi putem tasta intrebari de orice fel in Google sau Quora, sfatuiesc oamenii la inceput de drum sa construiasca mai temeinic: ai o dilema, nu stii cum sa procedezi intr-o situatie, ia cel mai bun autor pe tema aia si citeste 2-3 zile ideile lui.

Peste asta cred ca am fost caracterizat de o cultura a muncii pe care nu realizez de unde am capatat-o, care eu o recunosc in multe locuri la oamenii din generatia mea – generatia “cu cheia de gat”. Si pe care o vad tot mai rar la oamenii care intra acum in campul muncii. Nu fac neaparat o conexiune documentata, e doar o constatare din experienta practica, poate fi gresita.
In defavoarea mea au lucrat multe din lipsurile pe care le am si la care inca lucrez – insuficient de empatic, nu sunt perseverent, ma plictisesc proiectele de rutina, nu ascult cat si cum trebuie, judec prea repede oamenii si situatiile. Pot continua, insa nu vor intelege oamenii de ce ma intervievati avand atatea defecte…

Ce calitati apreciezi la managerii pe care ii conduci?
Lucrez bine cu oamenii dinamici, care iau decizii, care nu supra-analizeaza si apoi decid ca mai bine nu fac nimic ca nu a iesit analiza impecabila. Imi plac managerii preocupati de dezvoltarea lor personala si a oamenilor cu care lucreaza, care se simt bine in comunitate si in comunitati profesionale, care socializeaza si inteleg mai multe despre industria in care lucreaza si despre lume in general. Oameni cu care poti schimba idei.

Care din competentele tale de leadership te ajuta cel mai bine sa iti cresti oamenii pe care sa te poti baza?

Cred ca sunt un tip natural, autentic. Entuziast atunci cand crede intr-un proiect. Presupun ca oamenilor le place sa fie luati in astfel de calatorii, entuziasmante, cu scop nobil, chiar in afara profesiei, care sa-ti dea sentimentul de utilitate in societate. Cred ca am fost in stare sa desenez astfel de calatorii impreuna cu colegii mei.

Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit in cariera ta de manager?
Sa zambesc mult si sa privesc cu deschidere omul din fata mea.

Tot mai multi angajati se gandesc de doua ori inainte de a accepta un rol de manager. Ce convingeri si ce practici le recomanzi pentru a-si pastra echilibrul sub presiune si pentru a se si bucura de satisfactii in acest rol?
Au dreptate sa se gandeasca de doua ori. Nu e vreo onoare speciala continuta in titulatura asta, cred ca e mai important sa fii profesionist oriunde ai lucra, decat sa ajungi sef. Daca ai intalnit 4-5 manageri de succes si toti fac niste lucruri care tie ti se par departe de felul tau de a fi, daca nu te vezi facand acele lucruri, atunci probabil iti va fi foarte greu. “Baza” meseriei de manager nu cred ca poate fi insusita.

Dar daca fondul e potrivit si ajungi in pozitia de manager, iti recomand sa fii tu insuti, sa construiesti si sa lucrezi la proiecte in care crezi cu adevarat, sa nu eziti sa-ti alegi colaboratorii potriviti si, atunci cand situatia o impune, sa elimini repede din echipa elementele care o tin pe loc sau o trag in jos. Suna dur, insa multi manageri buni si-au pierdut slujba sprijinind excesiv de mult anumiti oameni din echipa. Nu te implica niciodata in intrigi de birou, nu barfi si nu-ti construi scenarii in cap. Atunci cand ai o problema in echipa – discuta cu umilinta, direct, sincer cu oamenii tai. Vei castiga mult respect astfel.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0