In fiecare manager traieste un coach foarte bun

Multi manageri nu au avut parte de mentori care sa ii sprijine sa-si exprime potentialul si sa-si puna in valoare punctele tari innascute. Fara astfel de mentori si fara a fi increzatori in impactul pozitiv pe care il pot avea in jur, oamenii aleg de cele mai multe ori sa-si exprime latura mai intunecata a naturii umane: cinism, egoism, atacul pe punctele slabe, invinovatirea altora si asa mai departe.

Ceea ce (re)descopera insa acesti oameni la un moment dat in viata este o vorba veche din popor: “daca semeni vant, culegi furtuna”. Pentru un manager, asta inseamna ca atunci cand isi refuza singur ocaziile de a fi coach pentru subordonatii sai pune mai multa presiune pe el insusi, se epuizeaza mai repede, isi saboteaza potentialul propriu, face excese de perfectionism si isi limiteaza orizonturile.

Ne nastem cu nevoia de a avea grija de altii si de a avea sentimentul ca suntem in grija altora, ne nastem cu nevoia de a avea un sentiment de autonomie oricare ar fi “jocul” in limitele caruia alegem sa fim, ne nastem cu dorinta de a invata si a fi mai buni de la o zi la alta. Ne nastem cu tot acest potential pe care il risipim de unii singuri de cele mai multe ori. Nu am intalnit un singur manager cu care sa fi stat de vorba si care sa nu-mi spuna ca ar dori sa fie un manager mai bun. O intrebare foarte frecventa pe care o primesc este: “Tu crezi ca as putea fi un bun coach? Crezi ca am calitatile necesare?”. In discutiile care urmeaza isi aduc insa aminte de momentele in care si-a pus in valoare competentele si potentialul de coach si se vede pe fata lor ca sunt foarte mandri de asta.

Ce ar trebui sa stie un manager care vrea sa fie mai des un coach mai bun pentru oamenii pe care ii conduce?
A asculta pentru a-l ajuta pe celalalt sa se auda pe sine, sa fie mai creativ, mai autonom si sa-si largeasca astfel orizonturile; a sti cum sa incadrezi sau sa reincadrezi contextul si cum sa construiesti perspective noi si relevante; a impartasi constructiv, cu respect si cu curaj “adevarul tau” fara a judeca “adevarul celuilalt”; a sublinia calitatile pe care cineva le are si prin care poate progresa spre rezultatele pe care le urmareste – sunt competente care nu tin doar de rolul de coach, ci definesc orice persoana matura si echilibrata.

Managerii chiar le practica deja? Eu cred ca managerii buni “da” si iata mai jos doar doua argumente.

• Asculta pentru a-l ajuta pe celalalt sa se auda pe sine si pentru a fi mai creativ
Opreste-te din citit si adu-ti aminte de un moment in care un subordonat ti-a spus onest: “In timp ce vorbesc cu tine imi dau seama ce as putea face!” Care era situatia? Cu cine erai? Despre ce era vorba? Cum ai caracteriza felul in care il ascultai? Ce simteai si ce convingeri aveai? Ascultai pentru tine – ca sa intelegi tu mai mult despre situatie, ca sa ii dai o solutie sau ascultai pentru el – sa ii oferi un spatiu fara presiune si un ritm potrivit de gandire, sa il ajuti sa simta cat mai bine situatia? Gandeste-te cum ai facut in acel moment sa-i fii un coach bun si vei putea face mai usor acelasi lucru in situatii similare in viitor.

• Reincadreaza contextul si construieste noi perspective
Realitatea in care traim este un produs al mintii noastre. Ceea ce se vede de la mine ca manager, ceea ce simt si aud eu in raport cu o situatie este diferit de ceea ce vede si simte un subordonat de-al meu in raport cu aceeasi situatie. Fiecare vede si simte altceva. Ambele perceptii sunt adevarate, iar managerii buni stiu sa puna lumina pe fatetele neglijate si mai putin explorate ale unei probleme pentru a avea la dispozitie mai multe posibile actiuni. Managerii buni fac deja asta atunci cand ofera o intrebare buna in loc de o solutie, cand ii invita pe oameni sa lucreze impreuna intr-o sedinta de echipa pentru a propune si a sustine cateva solutii diferite, atunci cand isi invita subordonatii sa se uite la o situatie din pantofii altora. Obisnuiti-va sa faceti mai des aceste lucruri simple, obisnuiti-va sa construiti intrebari relevante si va cultivati astfel postura de coach.

Experienta mea imi spune ca managerii maturi sunt din start si coachi buni. Pe masura ce isi exerseaza si isi imbunatatesc competentele manageriale cheie – a asculta pentru a-l ajuta pe celalalt sa se auda pe sine, sa fie mai creativ si sa-si largeasca astfel orizonturile; a sti cum sa reincadrezi contextul si cum sa construiesti perspective noi si relevante; a impartasi constructiv, cu respect si cu curaj “adevarul tau” fara a judeca “adevarul celuilalt”; a sublinia calitatile pe care cineva le are – ei isi amplifica influenta pozitiva pe care o deja o au, devin o adevarata sursa de inspiratie pentru echipele lor si magnet pentru oamenii buni pe care doresc sa ii conduca. Ai incredere in latura constructiva a fiintei umane, in natura ta constructiva – vei fi surprins de posibilitatile noi pe care ti le ofera exersarea posturii de coach.

Programul Coaching Essentials, lansat in Romania in 15 mai 2018, este special conceput pentru a fi un punct sanatos de plecare pentru toti managerii care cauta sa-si creasca performanta in rolul lor si sa devina coachi mai buni pentru oamenii din echipa lor.

Foto: Tim Gouw / Unsplash