Cand training-ul si fizica se intalnesc!

Poate ca la prima vedere colaborarea intre o firma de training si o organizatie care are drept scop promovarea fizicii si a unor standarde de excelenta in predarea acestei materii, pare greu de imaginat. Avem pe de o parte o organizatie obisnuita sa lucreze cu companii mari, confortabila cu utilizarea unui limbaj managerial si familiara cu provocarile pe care angajatii acestor organizatii le intampina. De cealalta parte avem Societatea Romana de Fizica – o asociatie care reuneste cei mai buni fizicieni, profesori si specialisti implicati in cercetari de fizica din Romania. Doua entitati cu obiective si competente aparent diferite.

Realitatea a aratat insa ca experienta dobandita in mediul privat combinata cu entuziasmul si expertiza unor oameni pasionati de educatie poate sa schimbe modul in care scoala pregateste viitoarele generatii. Mai ales cand vorbim de o materie precum fizica, care pentru multi dintre noi inca pare un subiect dificil si greu de inteles.

Inceputul colaborarii

Vara lui 2013 mi-a readus in preajma o mai veche cunostinta cu care explorasem si in trecut dezvoltarea unor proiecte comune. Cristi Hatu, managerul echipei din spatele acestui proiect. L-am ascultat cu mare atentie la un pahar de vin si am descoperit o poveste actuala, aproape necunoscuta in Romania.

Misiunea proiectului pe care il conduce este de a contribui la cresterea calitatii predarii fizicii in gimnaziu – dar eu gasesc ca e mai mult decat atat: proiectul intareste piloni cheie necesari evolutiei sistemului nostru de predare. Prin calitatea profesorilor de fizica atrasi printre formatorii proiectului, prin felul in care acestia colaboreaza intre ei si se dedica misiunii, prin cei pe care ii recruteaza sa-si dezvolte noi metode de predare a fizicii, echipa de proiect modeleaza si exemplifica de cativa ani buni spiritul inovator care va sustine evolutia sistemului educational din tara. Si asta m-a atras: povestea initiala a lui Cristi, apoi primele interactiuni cu echipa de proiect si prima echipa de formatori din proiect, sustinerea pe care a castigat-o echipa de proiect de la institutiile fara de care proiectul nu exista – Ministerul Educatiei, Romanian-American Foundation, Societatea Romana de Fizica, oameni valorosi si cheie din diverse alte institutii. Asa am decis sa sprijin si eu.

Facilitarea sesiunilor de training catre o parte din profesorii implicati in program m-a pus in contact cu un mediu pe care nu am avut ocazia sa il cunosc.  Concluzia mea este ca “domnul Trandafir” ar putea fi mandru – sunt inca profesori foarte buni si dedicati in sistem, cu o curiozitate si energie de copil, desi au ani de experienta in predare, care fac ceea ce fac din menirea pe care si-au asumat-o. Deschisi la nou si la inovatie, colaborativi si onesti, veseli si dornici sa invete – au gasit moduri la care eu nu m-as fi gandit niciodata prin care sa integreze practicile exersate in sala, in mediul lor. Mai mult decat atat, ma impregnez si eu cu calmul si coerenta rationamentului lor, ori de cate ori lucram impreuna! Sunt mai optimist dupa o intalnire cu ei!

Rolul nostru

Formatorii cu care lucrez au un dublu rol: pe de o parte formeaza alti profesori de fizica sa-si predea lectiile dupa un ghid, agreat de ministerul educatiei, si care aduce inovatie in procesul de invatamant. Pe de alta parte, sunt si team-leader-ii locali ai profesorilor pe care i-au format, ii asista si ii acompaniaza pe acestia pentru a se simti confortabili cu noua metoda, faciliteaza schimburi de experienta, conduc procese de imbunatatire a proceselor din proiect – e un autentic rol de leadership!

Principala provocare e tocmai misiunea proiectului: de a mentine si creste un spatiu de inovatie si sprijin pentru evolutia sistemului de invatamant romanesc, intr-un mediu traditional, opac, rezistent si invechit. Fiecare scoala in care predau profesorii formati dupa noua metoda are caracteristicile ei, dar povestile si incercarile sunt similare – increderea acestora intr-o adevarata schimbare are suisuri si coborasuri, se simt vulnerabili si expusi in fata elevilor atunci cand predau dupa o metoda pe care inca nu o stapanesc, exista nenumarate tendinte de abandon, au sentimentul ca nu sunt suficient de mult sprijiniti, iar progresele proiectului sunt aproape imperceptibile. Aceleasi sentimente si stari pe care le experimenteaza si liderii din orice organizatie.

Rolul nostru este sa-i acompaniem si sa le fim calauza in misiunea pe care si-au asumat-o, atunci cand ajung intr-un loc intunecat, intr-un drum infundat sau atunci cand vor sa-si accelereze drumul printr-o mai buna structurare a actiunilor lor.

Cum arata viitorul?

Am incurajat echipa de proiect sa impartaseasca aceste lectii si cu alte echipe de proiect similare – si a si fost o astfel de intalnire. Proiectul beneficiaza de un suport extraordinar al Romanian-American Foundation care urmareste sa transfere procesele care reusesc in acest proiect si in alte proiecte pe care le sustine, astfel incat societatea romaneasca in ansamblu sa beneficieze cat mai mult. Suntem foarte onorati ca am primit increderea lui Cristi, a echipei de proiect si a formatorilor proiectului!