3 lucruri care ii fac pe clientii tai sa te recomande mai departe

A lucra astazi intr-un business inseamna munca intensa. Fie ca esti la inceput de cariera, in vanzari, in operatiuni, in senior management sau CEO, daca vrei sa te ridici la standardele care vrei sa te reprezinte lucrurile nu se intampla de la sine. Daca “a fi in serviciul celorlalti” este o valoare pentru tine si personal si profesional, standardele la care aspiri sunt cu adevarat inalte. Mai mult, este simplu de observat in ce masura clientii iti sunt adevarati ambasadori si te recomanda mai departe.

Anul 2017 ne-a adus mai multe astfel de proiecte decat anul trecut si am pus pe hartie cateva dintre lectiile primite de la clientii care ne-au recomandat altor clienti.

  1. Pune preocuparea pentru sanatatea organizatiei tale deasupra interesului comercial – acela de a bifa si vinde “ceva” imediat. Pentru noi, asta a insemnat ca nu am fost primii parteneri alesi atunci cand au fost primele oportunitati de proiecte. Insa acei clienti care au revenit ulterior catre noi, alegand filozofia si serviciile noastre, au aratat un nivel mai mare de responsabilitate si angajament, au fost parteneri egali si, fara pretentii inutile, au ascultat mai bine si au vorbit ulterior cu entuziasm si incredere prietenilor lor de lucrurile care ne-au reusit lucrand impreuna. Cum sa nu te bucuri cand ti se spune: “Lucram impreuna pentru felul in care ne-ati explicat de ce aveti o viziune diferita decat cea pe care o aveam noi cand v-am cerut oferta! V-am recomandat, le-am spus sa se consulte cu voi si sa va ceara si voua viziunea pe care o aveti despre cum vor ei sa faca.”
  2. Asculta-ti cu atentie clientii. A asculta un client nu inseamna sa il aprobi, ci sa-l sprijini sa se auda mai bine: sa-si auda si sa-si clarifice mai bine nevoile, prioritatile si intentiile. Inseamna sa ii fii util sa se conecteze mai bine cu lucrurile care conteaza cu adevarat pentru el. A sti sa-ti asculti clientii intareste increderea din relatia de lucru cu acestia. Cu cat stii sa iti asculti mai bine clientii, cu atat mai mult arati standardele de etica pe care le ai. “M-ati castigat pentru felul in care stiti sa construiti parteneriate, cred ca asta e unul din lucrurile care va reprezinta. Voi nu veniti peste mine sa-mi vindeti diverse lucruri! De asta v-am recomandat.” Cum sa nu-ti doresti astfel de clienti si astfel de relatii?
  3. Investeste constant timp si energie in dezvoltarea profesionala a echipei tale. Clientii se uita azi tot mai atent la dovezi despre expertiza celor pe care ii angajeaza pentru servicii profesionale. Pe langa munca in proiectele curente, o viata profesionala bogata inseamna participarea continua la cursuri de perfectionare, implicarea in programe de tipul “peer-to-peer learning”, publicarea de articole de specialitate, recunoasterea nivelului de profesionalism de catre corpuri profesionale internationale relevante si altele. In plus, in orice domeniu, profesionalism inseamna sa stapanesti si sa spui clientilor care sunt procesele si metodele cu care lucrezi. A scoate in fata si a vorbi de multele instrumente pe care le ai seamana de prea multe ori cu joaca unor copii cu jucariile lor. Metodele si procesele de lucru conteaza mult mai mult decat instrumentele. “Vad ce metode folositi si apreciez ca impartasiti asta foarte transparent in conferintele unde sunteti invitati si in articolele pe care le scrieti! Va felicit pentru asta!” ne-a spus un client din Cluj-Napoca.